Hur ofta smörjer ni era rullar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta smörjer ni era rullar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur ofta smörjer ni era rullar ?

    Med rullolja ?
    hur ofta tror ni det behövs ?

  • #2
    Nån gång per år. Lager är billigt.

    Kommentera


    • #3
      Beror helt på vilken olja du använder.

      Kommentera


      • #4
        Fiskar mest kust i Norge och med rullar som man kanske inte "ska" fiska "saltvatten" med
        Mina haspel kanske en gång i månaden, mina multi oftare

        Min blogg!

        Http://www.fishin.se

        Kommentera


        • #5
          Ni som smörjer rullarna ofta, byter ni olja i bilen efter varje tur ni tar? ;-)

          Nä, svara inte på den frågan:-)

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Ni som smörjer rullarna ofta, byter ni olja i bilen efter varje tur ni tar? ;-)

            Nä, svara inte på den frågan:-)
            Eftersom du ändå bemödade dig att skriva inlägget så vill du väl ha svar? Rullen smörjer man när den behövs. Och olja i bilen byter man också när det behövs. Men om du nu inte verkar speciellt sugen på att serva dina rullar. Behandlar du din bil på samma sätt?
            påminn mig att aldrig köpa något från dig iallafall

            Kommentera


            • #7
              Förut så smorde jag mina ambassadeur-rullar efter varje fisketur. Men det var overkill och snodde mkt tid från fisket. Kullagrena i evighetsskruven behöver extra kärlek eftersom jag fiskar mkt i bräckt vatten och dessa är extra utsatta - här rostar det fort. Nu gör jag som så att jag smörjer lagrena där utan att ta isär spolen och ger några droppar olja till evighetsskruven. Lagrena i spolen kanske efter var 5e till 10e fisketur.

              Lite som servicen på ett båtmotor. Regelbundenhet baserat på antal brukstimmar eller tid beroende på vad som kommer först. Någonting jag inte vill missa igen är servicen efter sista höstpasset, får rullen stå över hela vintern då har jag märkt att man tyvärr ofta problem till första vårpasset när grejerna verkligen ska lira.

              Favoritoljan är rocket fuel red label - har tunnare oljor men tycker att med tyngre beten så funkar en lite tjockare olja bra. Inbillar mig att den stannar kvar längre och märker ingen större skillnad på kastlängd.
              Senast ändrad av gabbu; 2020-08-02, 16:46.

              Kommentera


              • #8
                Vad är evighets skruven ?
                har sett att vissa lossar skruvarna och droppar i lite olja, kan man göra det så att det gör nytta ?
                alltså skruvarna bredvid vreden som håller ihop chassit. Typ 3st.
                men det borde väl räcka med att ta bort spolen och lägga lite olja ?
                det hittar väl sig in i mekaniken eller nåt ?
                sen ta bort veven och droppa där. Eller ?

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av isonikon Visa inlägg
                  Vad är evighets skruven ?
                  har sett att vissa lossar skruvarna och droppar i lite olja, kan man göra det så att det gör nytta ?
                  alltså skruvarna bredvid vreden som håller ihop chassit. Typ 3st.
                  men det borde väl räcka med att ta bort spolen och lägga lite olja ?
                  det hittar väl sig in i mekaniken eller nåt ?
                  sen ta bort veven och droppa där. Eller ?
                  Evighetsskruven om den är trimmad har antingen ett eller två kullager i ändorna. Standard är nylonbussning. I ändorna kan man gärna sätta någon droppe olja liksom några droppar på själva skruven.

                  Den långa skruven med spår i kallas för evighetsskruven.
                  Click image for larger version  Name:	evighetsskruv.jpeg Views:	0 Size:	7,7 KB ID:	2555983

                  I spolen har man två kullager eller bussningar men oftast kullager, de behöver gärna någon droppe olja då och då.
                  Click image for larger version  Name:	spole.jpeg Views:	0 Size:	3,4 KB ID:	2555986


                  Jag skulle inte ta bort veven och sätta olja där eftersom du har bromsskivor och de gillar inte olja, bromsverkan försvinner av det. Istället skulle jag skruva bort veven titta var bromsbrickorna är, undersöka om dessa är våta, isf torka av och fetta in väldigt tunt och dessutom fetta in drevet om det behövs. Kanske en gång per år.


                  Drevet och inuti urfräsningen sitter både bromsbrickor och bromsskivor

                  Click image for larger version  Name:	drev.jpg Views:	0 Size:	16,5 KB ID:	2555984

                  Bromsskivor och bromsbrickor


                  Click image for larger version  Name:	Bromsskivor.jpg Views:	0 Size:	13,4 KB ID:	2555985
                  Den bästa videon jag sett som visar hur man servar sin ambassadeur-rulle. Den är ca 9 min lång. https://www.youtube.com/watch?v=sOAoIv_vAoI&t=120s

                  Nästan alla moderna ambassadeuren ser likadana ut, de allra allra flesta delarna är utbytbara. Därför ska man inte avskräckas om man har en annan modell än den som är i videon. Principerna är dom samma.
                  Senast ändrad av gabbu; 2020-08-02, 18:12.

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej, men jag pratar om haspelrulle, är det samma sak där med veven ?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 673 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 261 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X