Hur ofta smörjer ni era rullar ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ofta smörjer ni era rullar ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Kan du bifoga bild på rullen ifråga så vi slipper killgissa. Alla delarna i haspelrulle går relativt långsamt och då är fett att föredra. Använder du rullen ofta och den inte hamnar under vatten skulle jag säga att man inte behöver serva rullen mer än en gång per år.

    Menar du skruven som sitter bredvid veven (shimanomodell) som det är meningen att man ska dutta ner olja i? Inte alltför ofta skulle jag säga.

    Kommentera


    • #12
      Jag sköljer rullarna i ljumet vatten under en väldigt svag stråle .

      Särar på gaveln och tar ut spolen, låter allt torka tills morgonen efter. Sen smörjer jag alla lager. Lagrerna i spolen smörjs med yellow label. Tar ej isär evighetsskruven för att smörja lager. Utan kör red label på evighetsskruven, vilket även smörjer lagrerna.

      Mellanhjulet droppar jag en droppe på det översta lagret med red label. Tar isär mellanhjulet typ var tionde pass och droppar red label på understa kullagret.

      Händer att jag kör två pass om jag fiskar två dagar i rad innan jag sköljer och smörjer.

      Tar inte lång tid och jag älskar att pilla med mina rullar :-)

      Men självklart åker red label med i väskan ifall lagrerna börjar låta.

      På vintern plockar jag ner rullarna och rengör allt med aceton och fettar in allt som ska ha fett, och oljar allt som ska oljas. Alla lager får då bada i aceton, för att sedan smörjas.

      Har jag knappt använt en rulle så får den vänta med storservice.

      Mina lågprofilare tar jag inte isär på samma sätt för vinterservice utan sköljer dom och oljar/fettar efter varje pass. Detta beror på att jag inte vågar öppna dom av rädslan för explosion :-)
      Utan vinterservicen (storservice) görs på mina rundgavlade ambassadeurer. Lågprofilare överlåter jag till proffsen vartannat år.

      Jag har kommit fram till dessa service intervaller och skötselråd i samråd med gubbarna på sportfiskeboden (dom kan ambassadeurer :-)

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

        Jag har kommit fram till dessa service intervaller och skötselråd i samråd med gubbarna på sportfiskeboden (dom kan ambassadeurer :-)
        Dom kan sälja prylar och pinaler man inte visste att man behövde och dom drar nog in lite pengar på alla rullar dom servar.

        En rulle med tunn olja behöver givetvis pysslas om oftare än en med standardfett och olja från fabrik

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          Dom kan sälja prylar och pinaler man inte visste att man behövde och dom drar nog in lite pengar på alla rullar dom servar.

          En rulle med tunn olja behöver givetvis pysslas om oftare än en med standardfett och olja från fabrik
          Pratar man med Magnus, Micke eller Jocke för den delen så är dom jävligt ärliga, mot mig iallafall. Många gånger har dom avrådit mig från att stoppa lager i vissa rullar som ska användas till exempelvis tyngre fiske. Eller varit ärlig med vilka förmåner som kommer med olika trimm.

          Jag vet inte vad andra har för erfarenheter av dom men mig behandlar dom väl. Och servicen gör jag själv. Det är ju det som är så fint med ambor, man kan skruva med dom utan att riskera en explosion:-)

          Sen är jag inte så lätt att blåsa kanske :-)
          Och inte är väl oljan så dyr direkt och räcker väldigt länge.

          Kommentera


          • #15
            Observera att jag inte har påstått att någon på det omtalade företaget ljuger...

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 277 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 118 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 271 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 952 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 350 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X