Top3 rullar enligt dig! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Top3 rullar enligt dig!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg

    Har köpt en Zillion SV TW G 100, men inte testat den än. Det låter ju bra om den är som en Steez.
    Funderar på SV boost, gör det någon skillnad tycker du Benjamin?
    Har sen tidigare Daiwa Alphas CT SV70 och Millionaire CT SV70 och är mycket nöjd med båda.



    Jag har kastat med både SV Boost och vanliga SV-spolar. Sammanfattningsvis har jag inte alls märkt någon skillnad i kastlängd, MEN SV Boost spolen är fortfarande bättre. Varför? Den har en gummi-skiva som sitter för kullagret och skyddar det från smuts, fett och olja som råkar hamna där. Det är en fenomenal liten detalj some verkligen är genomtänkt.

    Jag har 2 st Alphas CT SV och en Millionaire CT SV. Det är mina favoritrullar. De kastar skönast och fiskar skönast. Jag fullkomligt älskar dem. Till finesse finns det inte många rullar som kommer i närheten av prestanda och förfining.

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

      Tackar för input, just den rullen är den jag kollat mest på.
      blev även tipsad om daiwa ct sv 70. Den har dock inte TW och det gillar jag med min prorex.

      Behöver nog klämma lite på dessa rullar för att känna hur dom känns i handen.

      Tack igen
      ​​​​
      Alphas CT SV är en suverän rulle till finesse och lätt abborrfiske. Jag har två. Ska du kasta beten mellan 5-15 g primärt skulle jag köpa den över Zillion alla dagar i veckan. Den kastar otroligt skönt. Faktum är att jag tror att de är mina favoritrullar. Zillion känns lenare och mer förfinad, men kastmässigt klår inte Zillion Alphas CT SV. De är tyvärr utgångna och inte helt lätta att få tag på, men vilka fantastiska rullar. Den sista japantillverkade Alphasen. Jag har också en Millionaire CT SV och den är verkligen en dröm att fiska med.

      Kommentera


      • #63
        Zillion är ju inte riktig gjort för de lägsta vikter och jag ser den snarare som konkurrent till 800 TW SVn. Men den nya Zillion: Silver Wolf däremot kan nog vara snäppet över CT SVn. Har själv också en CT SV som jag älskar till 5/15g men funderar på att skaffa en Silver Wolf också.

        Kommentera


        • #64
          En lika grund spole till Zillion som sitter i Zillion Wolf, så skulle den nog bli riktigt bra.

          Kommentera


          • #65
            Finns nog grunda BFS DIY spolar för "nya" Alphas 800 och Zillion 1000 att köpa fr t ex Aliexpress om man behöver, om nu det blir billigare än en en Silver Wolf eller en Alphas CT. Hobie, https://youtu.be/QD6Tr5RkuCs kan nog ge viss vägledning.

            Kommentera


            • #66
              Inget fel på DIY BFS spolar men då saknar du en PE optimerat spole med SV Boost. Hur mycket skillnad Boost systemet gör vet man inte innan man testat. Men jag är nyfiken på det

              Kommentera


              • #67
                Ja jag vet ju inte om DIY spolar finns eller kommer med SV-boost, det får månne tiden utvisa.
                Vad en PE-optimerad spole innebär vet jag inte, kanske starkare, en snabbare linförare får man iaf med en Wolf.

                Min begränsade upplevelse överlag av min Zillion SV TW 1000 är mkt god men lockelsen med SV-boost som fick mig att köpa den före Alphas 800 har inte klart och tydligt infriats vad gäller kastlängder jämfört med min Daiwa T3 MX med en Daiwa SLP Works, RCS 1012 SV spool G1
                Dock har jag inte gjort direkta kastjämförelser med rullarna sida vid sida med samma bete, mer en subjektiv upplevelse.

                Jag som sällan kör under 8-10g totalvikt behöver ju inte en BFS spole men en ngt grundare spole vore lite önskvärt så man inte behöver lägga på så mkt med onödig flätlina.

                Kanske gör så eller prövar halv spole om lättare beten kommer på tal. Det senare bör ge en mer lättstartad spole och lite lägre linintag på min 7,1:1 rulle (fast jag saknar inte en 6,3:1:a, det har ju T3:an...)
                Senast ändrad av anteman; 2022-09-20, 21:33.

                Kommentera


                • #68
                  2 år och löjligt många byten senare

                  1. Okuma Komodo 273

                  Riktigt robust och välbyggd med drev i rostfritt stål. Bra längd på vev och grymma knoppar. Perfekt linintag på 80cm. Knarr hade troligen gjort den fulllständig.

                  2. Shimano Bantam MGL

                  Skulle lika gärna kunna hamna på en 1:a spade. Sitter som en smäck i handen och känns så sjukt krallig trots sin storlek.

                  3. Shimano Calcutta Conquest 201

                  Snygg, ligger bra i handen och mjukaste invevning jag känt på. Kan dock bero på utväxlingen 4:7:1

                  Shimano Antares hälsar på lagom till julafton. Spontant så kan den slå sig in på Top 3 för mig. Vi får se

                  Kommentera


                  • #69
                    Jag har väl varit nyfiken och testat runt lite med alla möjliga lågprofilrullar men kommer tillbaka till vad det hela började med för 40 år sedan då jag fick en bättre begagnad Ambassadeur 5000.

                    Jag är tillbaka i enkelheten och har bestämt mig för att en ABU Garcia Ambassadeur av något slag oavsett om det är en C3, C4, CS Pro Rocket eller någonting annat. Att själv kunna göra service på rullen med ett litet medskickat verktyg från ABU och all de olika valen man kan göra med lager, bussningar och spolar passar mig helt enkelt så fantastiskt bra.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 111 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 938 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X