Daiwa Haspelvev - Screw in vs inte Screw in. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Haspelvev - Screw in vs inte Screw in.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Haspelvev - Screw in vs inte Screw in.

    Tittar på lite olika rullar hos den lokala handlaren.

    Daiwa Fuego har Screw in vev vilket Daiwa Legalis inte har.

    Jag har vevat på bägge i butik men det är ju inte riktigt samma sak som att köra ett fiskepass.

    Hur stor tycker ni att skillnaden är i känsla med en screw in vev?

    Tacksam för alla synpunkter.

    MVH

  • #2
    I praktiken, dvs under koncentrerat fiske märker jag ingen, iaf sällan någon skillnad på de rullar jag ägt och äger av båda typer av infästningar. På vissa med genomgående axel kan man ha ett marginellt större vevglapp.

    Om det glappet kombineras med glapp i vevknoppen så kan det bli märkbart... men även om jag skulle ha det glappet på t ex min billiga Okuma Safina Pro 25/30 så är den ändå så pass trevlig i övrigt att "fisket tar över" så att säga, kanske är jag okänslig...? Jag kanske noterar det i vissa fall men det irriterar ej...

    Gängat anses dock finare och kan vara helt glappfri och en sån vev ger med bara ett hål, en tätare konstruktion https://youtu.be/4zKDtzfFzX0 se ca 6 min in.
    Senast ändrad av anteman; 2021-05-06, 10:49.

    Kommentera


    • #3
      Screw in är bättre för hållbarheten och förfiningen i en rulle. Har du en axel som går genom drevet får man, som anteman säger, ett större vevglapp. Det enda undantaget är mycket väl shimmade rullar där man mätt i minsta detalj hur axeln behöver passa, samt där stöd för veven och vevaxeln är bra nog att hålla i flera flera år. Abu Suverän är ett exempel på en sådan rulle. I princip alla dagens nya rullar saknar ordentligt stöd för att ett genomgående handtag ska fungera bra. Screw in är det som gäller om du ska behålla den där extra fina och glappfria känslan så länge du kan.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 281 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 133 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 275 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      88 973 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 358 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X