Vad är det här för något? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här för något?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vad är det här för något?

    Hej. Jag har en Max Toro 51 (lågprofilare). Jag tog i sär den bit för bit för att det var kul. Jag memoriserade hur jag plockade isär den osv. Jag gjorde detta för att något lät när jag vevade och ville titta lite. Då flög en del ut. Skruvade inte av något eller så utan denna bit som ni ser på bilden bara lossnade inifrån. Satte sedan ihop rullen utan den och den funkar fint. Vad är det för något? Bonusfråga: vad är det som låter när jag vevar? Det låter på samma ställe under vevtaget.

  • #2
    Det är en backspärrshake, förmodligen märker du ingen skillnad då rullen har ett iar lager.
    Men är inte alls fel att ha om lagret havererar som en extra backup.

    Kommentera


    • #3
      Bra att ha som backup ifall IAR lagret/nållagret felar. En sådan har räddat två av mina gäddturer där backspärren började halka.

      Kommentera


      • #4
        Inte för att jag vet mkt om oljud men hur är ljudet? Vad, var är "på samma ställe"? Klickar det eller hur låter det? Kolla om du kan lyssna nära i fall ljudet kommer från linföraren eller vevhuset. Låter den än nu efter demontering och (givetvis) smörjning?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Inte för att jag vet mkt om oljud men hur är ljudet? Vad, var är "på samma ställe"? Klickar det eller hur låter det? Kolla om du kan lyssna nära i fall ljudet kommer från linföraren eller vevhuset. Låter den än nu efter demontering och (givetvis) smörjning?
          På samma ställe menar jag: tänk dig att veven är en klocka. När den slår tolv då låter det (med den vevhalvan du håller i och inte den som är på andra sidan också). Grejen är att rullen är hyffsat ny och relativt lite fiskad. Den har typ alltid låtit. Öppnade upp rullen och allt är fett och oljigt. Ljudet är lite som en tyst gås eller dom fågeltyperna som simmar på ytan av vattnet med näbb (glömt vad dom heter). Men deras läten typ är ganska likt

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Bra att ha som backup ifall IAR lagret/nållagret felar. En sådan har räddat två av mina gäddturer där backspärren började halka.
            vet bara inte var den ska sitta. Är inget rullproffs. Har ingen ritning att gå efter liksom

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

              vet bara inte var den ska sitta. Är inget rullproffs. Har ingen ritning att gå efter liksom
              max toro 51 schematics i google.
              Del 52.

              Click image for larger version

Name:	37257F2D-9F32-4511-84DC-0921146AA1B1.png
Views:	502
Size:	1,30 MB
ID:	2578613

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg

                ... Ljudet är lite som en tyst gås eller dom fågeltyperna som simmar på ytan av vattnet med näbb (glömt vad dom heter)...
                Bästa beskrivningen av en fågel (med näbb) som jag sett, älskar den!

                ville bara få det sagt : )

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 271 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 111 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 270 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                88 938 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 348 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X