Mörrum 3601/3600 zx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrum 3601/3600 zx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörrum 3601/3600 zx

    Hej
    Några frågor till er som har en amba Mörrum ZX 3601:
    Finns det någon lättare spole ur Abus sortimenten som skulle passa till denna rulle?
    Går det att avaktivera några av centrifugalvikter utan att ta bort de helt och hållet?

  • #2
    Abu har inga andra spolar. Men avail har spolar till. Men orginal är faktiskt inte dålig. Jag hade inte lagt pengar på en annan spole om inte merparten av beterna väger under 6-7g Mörrum har ju ivcb broms, har du testat att nästan "stänga" av den?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
      Abu har inga andra spolar. Men avail har spolar till. Men orginal är faktiskt inte dålig. Jag hade inte lagt pengar på en annan spole om inte merparten av beterna väger under 6-7g Mörrum har ju ivcb broms, har du testat att nästan "stänga" av den?
      Hur menade du med att stänga av de?!?
      Knapen på gavelsidan vrider jag till min. dvs.minsta broms påverkan men det ändå känns som att de tar i och att rullen har kapacitet att kasta ännu längre men förhindras av centrifug.vikterna. Lägger till att jag är van med tummen så det är inga problem för mig att hantera “overrun “.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
        Hur menade du med att stänga av de?!?
        Knapen på gavelsidan vrider jag till min. dvs.minsta broms påverkan men det ändå känns som att de tar i och att rullen har kapacitet att kasta ännu längre men förhindras av centrifug.vikterna. Lägger till att jag är van med tummen så det är inga problem för mig att hantera “overrun “.
        Jag vet inte om det går att laborera med att plocka bort armarna till ivcb bromsen. Har aldrig granskat hur de är fästa och har inte längre någon rulle med sådan broms. Men det är ju bara öppna och kolla.

        Kommentera


        • #5
          Det går fint att plocka bort "armar" från bromsen, ett måste enligt mig. Har plockat bort 2st på min 1601

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av HA-Lures Visa inlägg
            Det går fint att plocka bort "armar" från bromsen, ett måste enligt mig. Har plockat bort 2st på min 1601
            Där har du en poäng HA-lures,tror jag.På mina klassiska/ trimmade ambissar aktiverar jag oftast 2 bromsvikter och då kör de om Mörrumen med bravur när det gäller kastlängden vid kustfiske efter HÖ.
            Märkligt nog att Abu ingenjörerna kom aldrig på uppdatera detta bromssystemet på Mörrum rullarna med tanke på hur länge den funnits ute på marknaden.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg

              Där har du en poäng HA-lures,tror jag.På mina klassiska/ trimmade ambissar aktiverar jag oftast 2 bromsvikter och då kör de om Mörrumen med bravur när det gäller kastlängden vid kustfiske efter HÖ.
              Märkligt nog att Abu ingenjörerna kom aldrig på uppdatera detta bromssystemet på Mörrum rullarna med tanke på hur länge den funnits ute på marknaden.
              Tror det är för att bromssystemet är bra nog för den stora massan :-) sen finns ju vi som vill ha ut det där lilla extra hos rullarna. Jag hade en 3601 med Availspole för typ 2 år sen. Kastade klockrent, men skilde inte så värst mycket mot originalspolen :-) spolen ligger på drygt 1 lax helt ny har jag för mig, köp drag för dom pengarna istället och njut av originalspolen :-)
              skitfiske på dig min vän
              Classe
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                “Two points “Classe.Jag hade också en gång i tiden den blåa SX 1601 men om jag minns rätt så bromsvikterna tog inte i bromsplatan(skivan) om man justerar ( vrider) till minimum bromspåverkan jämfört med den här varianten av Mörrumen där det hörs och märks att de är på och aldrig helt av.Få se vad ABU experterna i Svängsta har för förklaring gällande mina funderingar om bromssystemet.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Blinker Visa inlägg
                  Hej
                  Några frågor till er som har en amba Mörrum ZX 3601:
                  Finns det någon lättare spole ur Abus sortimenten som skulle passa till denna rulle?
                  Går det att avaktivera några av centrifugalvikter utan att ta bort de helt och hållet?
                  ---------------------------------------------------

                  Hej Blinker;

                  Läs nedan om du får någon hjälp på vägen här..http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...AL_SWEDISH.pdf ...

                  Om inte så kan du ställa dina frågor till ABU GARCIA, AB Urfabriken i Svängsta...

                  Mvh/Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2021-05-23, 13:26.

                  Kommentera


                  • #10
                    IVCB-6 är ett fantastiskt bromssystem. Däremot kan det ibland påverkas av friktion med bromsarna helt avstängda. Metallplattan som bromsarna dras emot kan poleras, vilket ger en fenomenal kastlängd. Jag har faktiskt aldrig varit inne i en Mörrum, men jag antar att den har en liknande IVCB broms som Revo rullarna. Isåfall går metalllbromsplattan att ta bort. Därefter går det att polera den.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 267 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X