IAR-lager fastnat i rullgaveln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

IAR-lager fastnat i rullgaveln

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • IAR-lager fastnat i rullgaveln

    Håller på plockar isär min Conquest 401, främst för att veven går baklänges ibland. Misstänkte att det var IAR-lagret som spökade, och det ser även ut som det nu när jag tagit av gaveln då det är som en brun sörja i/på lagret. För mycket fett antagligen?

    Jag har redan köpt ett nytt lager och tänkte då knacka ut det befintliga och byta. Jag knackade till med hylsa och trodde jag fått ut det, men då var det bara inre delen av lagret som lossnade, och kvar i gaveln sitter den yttre delen. Nu finns ingenting att knacka på då hålet i gaveln är mindre än ytterdelen av lagret.

    Hur i helsike ska jag få bort den?


  • #2
    Vill börja med att säga att lager ska pressas ut med jämn tryck, men det vet du nu.
    enda lösningen jag komma på sådär är att knacka försiktigt från utsidan av gaveln på den nedre kanten av lagret.
    Jobba dig runt med bara en eller två knackningar innan du flytta runt lite till nästa punkt.
    Försök hålla lagret rakt i gaveln under proceduren..

    Kommentera


    • #3
      Kan ju vara så att den yttre ringen rostat alt ärgat fast i gaveln?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
        Vill börja med att säga att lager ska pressas ut med jämn tryck, men det vet du nu.
        enda lösningen jag komma på sådär är att knacka försiktigt från utsidan av gaveln på den nedre kanten av lagret.
        Jobba dig runt med bara en eller två knackningar innan du flytta runt lite till nästa punkt.
        Försök hålla lagret rakt i gaveln under proceduren..
        Jag pressade ju med jämnt tryck, jag tog en kilformad ”hylsa” av plast som låg emot hela lagrets innerkant, och gav den sedan en knack.
        Jag vet inte hur jag skulle motverkat att den inre delen av lagret släppte från den yttre, eftersom man inte får nåt tryck på den yttre delen. Ytterdelen är dold innanför hålet i rullgaveln.

        Hittade en som hade samma problem på ett amerikanskt forum. Jag ska prova att slipa till en metallbricka, som har lite större diameter än lagrets innerdiameter, lite ovalformad. Sedan kila ner den i lagret och därefter knacka på den.



        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
          Kan ju vara så att den yttre ringen rostat alt ärgat fast i gaveln?
          Risken kan nog vara överhängande med en Shimano givet de bilder som förekommit på FS... gör värme/kyla eller 5-56 liknande ngn nytta? Tänker aluminium och stål som kanske expanderar i olika takt med lite värme från vatten/ugn?

          Kommentera


          • #6
            Har du löst problemet?

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 252 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 069 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 189 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 677 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 262 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X