Stradic FL missljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stradic FL missljud

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Dock har dessa lagerljud inte med kvalitén att göra, utan bara att man använder tunnare olja och större kullager (eftersom att större ger bättre support) i dagens rullar. På högutväxlade rullar med tyngre rotorer, förutom Shimano Stella, hör man dessa lagers ljud.
    Kan säkert skilja från ett exemplar till ett annat men de flesta Shimano-hasplar jag öppnat har kullager smorda med fett, inte olja, från fabrik.

Har du någon förklaring på varför högutväxlade rullar låter från lagren men inte lägre växlade?

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Nu förstår jag varför min Shimano Stradic CI4+ 2500FB HG låter lite skit om man lyssnar.
    För mig ter det sig som att ju lättare rullar och ju mer plast (som Ci4+ är) desto mer väsnas rullarna, även som nya.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Kan säkert skilja från ett exemplar till ett annat men de flesta Shimano-hasplar jag öppnat har kullager smorda med fett, inte olja, från fabrik.

Har du någon förklaring på varför högutväxlade rullar låter från lagren men inte lägre växlade?
      Så är det förstås, med undantag från vissa UL-rullar från Japan. Det var en sådan jag precis hade haft och göra med när jag postade det inlägget (Shimano Soare 2000). Åtminstone var det på så sätt på det exemplar i fråga som jag hade och göra med. Kanske dumt av mig att anta att det är så på andra UL-rullar från Shimano, men minns vagt att jag har hört talas om att kullagren på andra modeller av Shimanos UL-rullar inte är fettade lika mycket.

Jag har inte en förklaring på det, men jag håller med om att högutväxlat i större utsträckning låter mer än lågutväxlat. Jag skulle gissa att det har med att göra att kullagren snurrar i snabbare takt, speciellt när rotorn får upp farten. Det skulle i sin tur leda till att kullagren får ett annat läte. Dock är detta rena spekulationer.

Kommentera

Benjamin S ska i dagarna ge mig på att riva min Cardiff C2000SS, har enbart smort från utsidan tidigare. Ska bli intressant att se hur lagren är behandlade i den.
        För övrigt en rulle med mycket plast, låg växling och ganska påtagligt typiskt Shimano-sus.
        Misstänker att alla lager är fettade, måhända byter jag till olja i vissa. Ska bli intressant om rullen tystnar efter rengöring och smörjning.
        Modellen är inte alltför olik Stradic som diskuteras i tråden.

Intressant teori om oljudets relation till växlingen, har själv aldrig reflekterat över det men ska definitivt ha det i åtanke när jag snurrar hasplar i framtiden.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 805 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki