Problem med invevning efter mindre service av multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med invevning efter mindre service av multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med invevning efter mindre service av multirulle

    Hej,

    Jag är en nybörjare inom fiske och har i år köpt min första multirulle. När jag tog isär den lätt för att smörja med lite olja så vill den inte riktigt funka när jag satte ihop den igen. Jag har testat flera gånger men problemet är att vi minsta lilla motstånd så slutar spolen ta in någon mer rulle. Se filmen för att se hur det ser ut. Har man tex ett drag på så orkar inte rullen veva in något alls.

    Rullen är ett halvår gammal BFT Instinct x7 Limited Edition. Vad är det som inte riktigt kuggar i? Jag har bara öppnat upp högre sidan på rullen, och tagit ur spolen samt skruvat av och på bromsknappen på sidan där veven sitter.

    Tack på förhand om någon kan hjälpa en vilsen fiskesjäl.

  • #2
    Jag börjar med en jättedum fråga, men är slirbromsen åtdragen?
    Stannar hela spolen när du lägger på tummen, eller snurrar spolen men linan står still? Har du bara rört den högra rullgaveln så kan jag inte se att något annat ska ha hoppat isär.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Jag börjar med en jättedum fråga, men är slirbromsen åtdragen?
      Stannar hela spolen när du lägger på tummen, eller snurrar spolen men linan står still? Har du bara rört den högra rullgaveln så kan jag inte se att något annat ska ha hoppat isär.
      Tack för svar, jag har testat med både hård och lös slirbroms, ingen skillnad.

      Hela rullen stannar när jag lägger tummen löst löst på. Jag tror det kan ha att göra något med den lilla "bromsknappen" som jag kallar det på rullens vänstra sida (då spolens axel går in i den). När jag drar åt den hårdare så rullar inte spolen alls när jag vevar in, utan spolen står helt stilla bara. Den lilla "bromsknappen" har jag skruvat av och sedan på så jag kan ha ändrat något där.

      Kommentera


      • #4
        Det är inte så linpaketet ligger still medan spolen snurrar under? Om man inte grundar med nylonlina eller tejp inträffar detta.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Anders89 Visa inlägg

          Tack för svar, jag har testat med både hård och lös slirbroms, ingen skillnad.

          Hela rullen stannar när jag lägger tummen löst löst på. Jag tror det kan ha att göra något med den lilla "bromsknappen" som jag kallar det på rullens vänstra sida (då spolens axel går in i den). När jag drar åt den hårdare så rullar inte spolen alls när jag vevar in, utan spolen står helt stilla bara. Den lilla "bromsknappen" har jag skruvat av och sedan på så jag kan ha ändrat något där.
          "Bromsknappen" trycker bara på änden på spolaxeln för att bromsa upp spolen när den är frikopplad, så den ska inte kunna ställa till med det där problemet.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Anders89 Visa inlägg
            Hej,

            Jag är en nybörjare inom fiske och har i år köpt min första multirulle. När jag tog isär den lätt för att smörja med lite olja så vill den inte riktigt funka när jag satte ihop den igen. Jag har testat flera gånger men problemet är att vi minsta lilla motstånd så slutar spolen ta in någon mer rulle. Se filmen för att se hur det ser ut. Har man tex ett drag på så orkar inte rullen veva in något alls.

            Rullen är ett halvår gammal BFT Instinct x7 Limited Edition. Vad är det som inte riktigt kuggar i? Jag har bara öppnat upp högre sidan på rullen, och tagit ur spolen samt skruvat av och på bromsknappen på sidan där veven sitter.

            Tack på förhand om någon kan hjälpa en vilsen fiskesjäl.
            -------------------------------------------------------------------------------------

            BFT betyder troligtvis Big Fish Tackle och då kan du vända dig direkt till CWC eller till Sportfiskeprylar i Stockholm för att få hjälp eller råd om vart du ska vända dig....

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Holden/ Nej, spolen ligger still där under också.

              Nephilim/ Ok, ja då är det nog inte den som strular som du säger. När man tar bort spolen så är det ett sorts "kors" där inne i "Bromsknappens" hål. Där ska väl spolaxeln greppa i för att snurra som jag förstår det, det verkar som felet kanske är där. Att axelns fäste inte greppar i där alls och således inget snurr. =(

              Old Firehand/ Ja, det får bli sista utvägen, men det kändes så löjligt då det antagligen bara är någon liten grej som man inte förstår sig på som felar.

              Tack för alla svar, är det någon som kan lista ut vad man kan testa så hör av er! =) Som sagt verkar det som att spolaxeln inte greppar i rejält, eller hur man ska säga. Något annat kan jag ju inte haft sönder är känslan.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Anders89 Visa inlägg
                Holden/ Nej, spolen ligger still där under också.

                Nephilim/ Ok, ja då är det nog inte den som strular som du säger. När man tar bort spolen så är det ett sorts "kors" där inne i "Bromsknappens" hål. Där ska väl spolaxeln greppa i för att snurra som jag förstår det, det verkar som felet kanske är där. Att axelns fäste inte greppar i där alls och således inget snurr. =(

                Old Firehand/ Ja, det får bli sista utvägen, men det kändes så löjligt då det antagligen bara är någon liten grej som man inte förstår sig på som felar.

                Tack för alla svar, är det någon som kan lista ut vad man kan testa så hör av er! =) Som sagt verkar det som att spolaxeln inte greppar i rejält, eller hur man ska säga. Något annat kan jag ju inte haft sönder är känslan.
                Jag tänkte på den sprinten jag också, så jag ryckte ur den ur en BFT X11 jag har som ligger och skräpar. Då snurrar spolen helt fritt och man får liksom veva upp fart på den, och så fortsätter den snurra efter att man slutat veva, så den är det inte heller. Som du säger så är det säkert någon enkel skitgrej som hamnat lite fel, men jag har slut på idéer nu. Förhoppningsvis så vaknar forumets rullexperter snart!

                Kommentera


                • #9
                  Hej igen,

                  Efter att ha skruvat isär det mesta så löste de sig, det var liksom som att det stora vevkugghjulet slirade. Så jag torkade rent det och diverse skivor i anslutning till hjulet så funkade det sedan. Oklart hur det uppkom men kanske kom det olja in på fel ställe när jag servade rullen...

                  Kommentera


                  • #10
                    Får jag gissa så hade du råkat lägga oket, dvs den lilla plasthållaren till piniondrevet (det lilla drevet), åt fel håll. Det är ett vanligt, men sällan nämnt misstag. Lägger man oket åt fel håll kommer antingen dreven vara helt fast eller så greppar de inte i varandra ordentligt.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 282 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 267 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X