Multirulle problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle problem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multirulle problem

    Hej!
    Jag har nu fiskat med multi på Abborre i 2-års tid.
    Jag gillar det verkligen och tycker jag funnit ett bra flow i utkast utan skatbon på rullen.
    Något jag dock råkar utför i bland är att vid utkast så snärtas betet iväg och linan ligger på spolen som att den överlappar och därmed fastnar.
    Alltså inget skatbo eller overrun att prata om men oerhört störande att kasta iväg drag då och då.
    Finns det några knep för att undvika detta fenomen? Gäller i mitt fall Shimano SLX DC och SLX. 0.10-0.13 lina.

    Tack för svar!

  • #2
    Känns spontant som att linan inte ligger tillräckligt hårt påspolad. Vilket då gör att linan skurit ner i resten av linan och då överlappar som du säger.

    Så kan du så ta in den till en butik och be om att få den omspolad så den lägger sig hårdare så ska det nog gå
    (Om du inte har påspolningsmaskin själv såklart)

    Kommentera


    • #3
      Bara att öva kastteknik, beten med mycket yta är känsliga för snärtande kast. Multikast är i grunden svepande, till skillnad från haspelkast som med fördel snärtas.

      Kommentera


      • #4
        Enklaste sättet att lägga om linan själv förutsatt att man fiskar från båt är att hänga på något bete som går tungt i vattnet, typ en djupgående wobbler, släppa ut hela linan efter båten medan båten rör sig framåt och sedan veva in.

        Kommentera


        • #5
          Jag försöker inte låta dömande, men 90% av problem som liknar de du beskriver är användar-relaterade. Jag har upplebvt det du beskriver och alla gånger har det varit mitt eget fel. Mest beror det på att man efter bottennapp (eller kopiösa mängder gräs) dragit hårt med tummen tryckt mot spolen (detta bör man aldrig göra, men ibland glömmer man bort sig). Då skär linan ner i de undre lagren. Detta kan bli problematiskt i utkast. Samma sak sker ifall linan är löst påspolad eller ifall du snärtar iväg betet. Det är inte alltid fågelbo det blir när du snärtar iväg betet. Jag har lyckats få breakoffs med 0,12 lina (Strike Wire Flash) genom att linan, i snärten, grävde ner sig i de undre lagren. Detta hände såklart efter att löslina vevats upp snabbt på spolen. Har man mycket tunn lina på en spole som är djup är det enklare att lyckas få linan att gräva ner sig. Efter ett tag blir linpaketet under löst, oavsett hur hårt man spolar på det. Därför är mycket tunn lina på en stor spole inte optimalt alls, eftersom att du har mer lina som kommer bli lös. Använd mycket backing istället och spola på ca 80-100 m flätlina enbart. Inte ens så mycket behövs i ärlighetens namn.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 252 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 069 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 188 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          88 667 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 250 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X