Guide: Serva Shimano-saltvattenshaspel (Saragosa 6000) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Guide: Serva Shimano-saltvattenshaspel (Saragosa 6000)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Guide: Serva Shimano-saltvattenshaspel (Saragosa 6000)

    Sitter, som ni kanske redan vet, på rätt mycket bilder på diverse rullar i delar.
    Många bildserier är flera år gamla men som är råkar serviceproceduren vara relativt tidlös i många fall.

    Tänkte starta här med en guide av en enklare översyn och smörjning av en Shimano Saragosa 6000, saltvattenshaspel i mellan- eller billigare klassen.
    Guiden går att överföra på ett stort antal hasplar från Shimano, både för salt och sött fiske.
    Det blir flera inlägg på rad då det är många bilder och mycket text.

    Några fotnoter redan från start:
    Bilderna tagna i syfte att detaljer ska framstå så som jag vill uppmärksamma dem, det innebär ibland överexponering, ibland kall färgtemperatur då jag tycker det hjälper till att accentuera.
    Det här är ingen exakt steg för steg-rivning av rulle, jag plockar inte heller isär rullen helt utan visar mer på grunderna.
    Det är mer ett sätt för mig att visa hur rullen ser ut inuti samt få andra som kanske är tveksamma till att våga öppna sina rullar.
    Jag påstår inte att jag alltid gör rätt, jag har mitt sätt precis som du har ditt.

    Vi kör:

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01a.jpg
Views:	273
Size:	415,1 KB
ID:	2598306
    Rullen i fråga.
    Fiskad hårt i Norge.


    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01b.jpg
Views:	251
Size:	559,7 KB
ID:	2598301
    Enkla delar att avlägsna.
    Kan du inte komma hit utan hjälp, lämna då rullen till någon annan.

    Kontrollera saltrester samt annan smuts i vevens gängor samt led, kika efter vatteninträngning i vevkoppen.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01c.jpg
Views:	320
Size:	317,9 KB
ID:	2598298
    Under täckbricka fäst med två skruvar samt tätningsbricka finner vi skruven vilken fäster knoppen.
    Denna skruv kan vara vänster- eller högergängad beroende på rulle, dra inte för hårt åt något håll.
    Mer om knoppfunktionen senare.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01dpil.jpg
Views:	247
Size:	639,6 KB
ID:	2598303
    Under bromsratten och dess tätning sitter den (förhoppningsvis) vattentäta slirbromsfunktionen.
    Har ska det inte finnas salt eller smuts förutom damm från lamellerna.
    Låsringen, markerad med pil, avlägsnas enkelt med en mindre spårmejsel.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01epil.jpg
Views:	249
Size:	381,3 KB
ID:	2598299
    Under spolen sitter slirbromsens inre tätning.
    Kontrollera alla tätningar noga om rullen ska gå i havet, de är kritiska för hållbarhet över tid.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01fpil.jpg
Views:	255
Size:	532,2 KB
ID:	2598300
    Spolstoppets diverse delar avlägsnade.
    Mutterlåsets tre skruvar bör man ta det försiktigt med då de i denna rulle, precis som många andra, gängar in i plast. Se till att skruva ur och i rakt, inte för hårt och hitta gängan!
    Gul pil visar en av många tätningar, samma sak här; kontrollera och byt ut vid skador.
    Rotormutterns storlek varierar kraftigt mellan olika modeller/storlekar. Se till att ha en fast nyckel när denna ska avlägsnas/återmonteras. Det är extremt vanligt med skadade muttrar som
    dessutom är dragna alldeles för hårt.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01gpil.jpg
Views:	258
Size:	936,9 KB
ID:	2598305
    Vältätad rulle, här o-ring under rotormuttern.
    Plocka gärna ur ringen, kontrollera och rengör.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01hpil.jpg
Views:	252
Size:	627,5 KB
ID:	2598307
    Rotorns insida.
    Gul pil visar tätning in mot pinjongdrev.
    Grön pil visar rotorbroms, den här rullen har inte bygelfällning medelst vev (vilket inga rullar borde ha, mer om det i någon annan tråd).
    Broms/bygelfällningsarm är en notorisk skräpsamlare. Vill man inte riva fällningsmekanismen räcker det att torka av det ni ser på bilden. Jag väljer att fetta in denna del lätt, andra oljar, vissa inget av dem.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01i.jpg
Views:	253
Size:	573,2 KB
ID:	2598302
    Då är rotor avlägsnad.
    I den här rullen är envägslager tätat och täckt med en plastkåpa, här kan det se ganska olika ut beroende på modell.
    I de flesta fall är lagret fäst med tre skruvar.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01jpil.jpg
Views:	256
Size:	757,7 KB
ID:	2598304
    Gul pil visar envägslagrets fästskruvar, även dessa med skärande gänga som synes, försiktighet rekommenderas!
    Varje enskild skruv är tätad med en o-ring.
    Grön pil visar envägslagrets bussning inuti sagda lager. Bussningen är riktningskänslig, håll koll på den. Ofta följer den med lagret om man lyfter av det rakt och försiktigt.
    Rengör bussning och kontrollera lagret MYCKET noga, moderna hasplar har sällan dubbla backspärrar.
    Jag drar igenom en torr, ren bomullstrasa genom lagret, den ska "fylla ut" bra. Snurrar sedan försiktigt trasan inuti lagret, rengör på så vis rullarna.
    Ibland kan lösningsmedel krävas men envägslager är luriga, vissa är inte ens smorda med olja från fabrik. Här är dock en tunn oljefilm fullt fungerande.
    Röd pil visar yttre pinjonglagret.
    Har du haft en haspel som "susar" vid torrvevning?
    Då är felet inte sällan detta lager.
    I denna rulle är det tätat och har undkommit vatten samt salt.

    Fortsättning i nästa inlägg.

  • #2
    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01k.jpg
Views:	241
Size:	697,5 KB
ID:	2598314
    Bakkappa samt rotorbromsring avlägsnat.
    Då exponeras samtliga skruvar som fäster gavel mot stativ.
    Dessa är inte sällan doppade i gänglåsning, använd BRA mejslar, generellt storlek PH1 men inte alltid. Mången fiskare har blivit utelåst från sina rullar på grund av dåliga mejslar...

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01lpil.jpg
Views:	243
Size:	562,6 KB
ID:	2598312
    Locket av och nu blir det intressant, särskilt för saltfiskaren.
    Saragosan har, likt flera andra Shimano, en gummitätning hela vägen mellan gavel och stativ. Tror denna, och flera andra tätningar jag visat, ingår i deras "Coreprotect"- och/eller "Xprotect"-system.
    Välfungerande om allt sitter rätt men det kräver sin smörjning för att hålla liv i gummit.
    Gula pilar visar tydligt hur det bildats emulsion mellan saltvatten och rullens fett. I bakre/övre hörnet syns detta ofta, har ingen direkt förklaring men det är en bra förevisning om var lite extra fett bör hamna.
    Gröna pilar visar punkter där tätningar riskerar att hamna fel, den gör det även hos fabriken ibland.
    Samtliga vinklar är något att hålla koll på men den vanligaste punkten för läckage är där tätningen följer pinjongdrevets passage. Det är väldigt lätt att passa in fel då rullen återmonteras.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01m.jpg
Views:	242
Size:	865,8 KB
ID:	2598318
    Stativet med dess kullager.
    Kullagret kan testas på plats.
    Här syns även rester av gänglåsning i skruvhålen samt Shimanos fina fabrikssmörjning av fogen.
    Rekommenderar att fogen rengörs noga för att sedan åter fettas in.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01npil.jpg
Views:	239
Size:	793,8 KB
ID:	2598317
    Äntligen inne i själva huvudfunktionen!
    Här syns med all önskvärd tydlighet att detta är en vältätad rulle utan problem med vatteninträngning.
    Det syns också tydligt att Shimano inte sparar på fettet vid montering, utmärkt anser jag då det knappast kan bli för mycket fett (inom rimliga gränser) i stora rullar av den här typen.
    Ser fetter något opakt men till stor del vitt ut som på bilden och inte är stelt går det utmärkt att återanvända.
    Jag går inte djupare in i den här tråden, dels för att rullen inte behövde det men framförallt för att avlägsnande av drev i haspelrullar är lite speciellt och det är en del att tänka på.
    Min procedur dyker upp i annan tråd så småningom.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01opil.jpg
Views:	245
Size:	525,3 KB
ID:	2598313
    Grön pil visar fettöverskottet. Det fett Shimano ofta använder är relativt stelt men inte särskilt vidhäftande.
    Det finns en poäng med båda dessa egenskaper men en av nackdelarna är att det har en tendens att tryckas bort från dreven och hamna där det inte gör nytta.
    För all del går det ersätta med mer vidhäftande fett som förvisso ger en något mer trögvevad rulle (knappt märkbart på en 6000) men det sitter kvar där det ska längre.
    Gul pil visar Shimanos ökända brickor, tror de skriver på varje sprängskiss något i stil med "number of adjustment washers may be more than shown". De kan alltså helt sonika peta i lite justerbrickor här och var.
    Jag rekommenderar strängeligen att hålla några koll på brickorna samt i vilken ordning de ligger i, särskilt när de justerar någon av dreven.



    Så, då ska jag visa vad man faktiskt kan göra med en sådan här rulle när man ändå har den isär.
    Det jag inte beskrivit ovan är rengöring av alla delar. Anledningen är att omfattningen av rengöringen, om inte allt ska i ultraljudet, är från fall till fall.
    Denna rulle har fått diverse delar enbart avtorkade, några lagda i lösningsmedel, enstaka ultraljudstvättade.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01q.jpg
Views:	240
Size:	922,4 KB
ID:	2598320
    Stativet rengjort och smort, lite mer än Shimano själva gör.
    Till dylika icke rörliga delar, gängor, lagers exteriör och liknande använder jag marinfett som inte skadar plastdetaljer och inte innehåller lustiga EP-tillsatser som potentiellt kan skada kullager.
    Här Hondas marinfett; lättarbetat, billigt och tåligt.
    Jag är noga med att få i lite fett i alla gängade hål samt på metallytan inuti stativet utifall vatten skulle komma in i framtiden.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01p.jpg
Views:	245
Size:	965,2 KB
ID:	2598319
    Det må se grisigt ut...
    Hellre överskott än underskott i saltrullarna!
    Jag har omfördelat fetter som redan fanns i rullen till sina respektive smörjpunkter, tillsatt lite Shimano DG06 på dreven samt oljat lagringar.
    Avslutningsvis blir det målarpensel och Honda-fett över hela härligheten.
    Det går definitivt att göra snyggare, den här ska till Norge, där det är bättre att vara fet än snygg.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01r.jpg
Views:	299
Size:	165,3 KB
ID:	2598311
    Roligare än så blev det inte inuti rullen.
    Dags för alla salta haspelfiskares favorit:
    Lintrissan!

    Konstruktionen är tämligen standard i den här rullen.
    Skruv på utsidan av bygelarmen, centreringsbricka följt av trissa med lager, distansring, centreringsbricka samt axel med inbyggda lås.
    Här finns fler misstag att göra än man kan tro, de allra vanligaste är att vända trissan åt fel hål samt att inte passa in axelns spår i bygelarmen.
    Testa trissa/lager för missljud och/eller rå gång på en mejsel eller för ändamålet avsett verktyg, syna också noga efter salt och/eller korrosion.
    Rengör prylarna, olja lagren med valfri olja, jag brukar använda Shimanos Bantam-olja i söta rullar, Red Label eller liknande tjockare olja i mer utsatta. Avslutar oftast med att pensla fett på samtliga delar, mer på salta stora rullar, mindre på små söta.
    Placera dit axeln i dess infästning i bygeln, se till att den låser om funktionen finns.
    Jag trär sedan på del för del och smörjer i steg medan jag monterar.

    Se slutligen till att passa in axelns lås mot bygelarmen korrekt samtidigt som låsningen mot bygeln hålls på plats och undvik att några delar ramlar bort, placera skruven, med smord gänga, genom bygelarmen, håll allt på plats medelst press på axel och bygelände mot bygelarm och dra dit skruven.
    Hur enkelt som helst!

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01spil.jpg
Views:	249
Size:	714,4 KB
ID:	2598315
    En annan favorit.
    Kan medge att om bygelfällning/fjädring verkar fungerar brukar jag inte ens bry mig om den. På vissa rullar är det så irriterande pilligt men nu ska jag visa och vad gör man inte för det goda saken.
    Rätt enkelt på stora rullar också.
    Jag monterar bort genom att avlägsna täckplattan på rotorn istället för att skruva loss bygelarmen från rotorn, tycker det är smidigare.
    Gul pil visar änden där jag lossar fjäderns spänning.
    Grön pil visar fjäderns styraxel inuti fjädern.

    Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01t.jpg
Views:	239
Size:	719,9 KB
ID:	2598316
    Fjädern lossad, (oftast) inget som flyger iväg!


    Fortsättning i nästa inlägg.

    Kommentera


    • #3
      Något av det bästa FS fått ta del av på bra länge!
      Du JontaK och @BenjaminS borde få en egen hyllningssida här för alla era knivskarpa, sakliga och informativa inlägg!

      Kommentera


      • #4
        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01u.jpg
Views:	234
Size:	679,2 KB
ID:	2598331
        Fjäder avlägsnad, bygelarm lossad från rotor.
        Här kan det i vissa fall vara riktigt smutsigt.

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01wpil.jpg
Views:	242
Size:	751,6 KB
ID:	2598333
        Notera filuren gul pil pekar på.
        Ni som skruvat Shimano känner igen den, den lilla fjäderbelastade plastpluggen som verkar sitta precis överallt.
        Har en tendens att ramla ur rullen, även nämnda fjäder som sitter innanför. Bästa är att avlägsna dem och lägga på säkert ställe.


        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01v.jpg
Views:	234
Size:	524,7 KB
ID:	2598326
        Fjäderstyrningen sedd från andra hållet. Notera positionen, det är lätt att den hamnar fel vid återmontering.

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01x.jpg
Views:	257
Size:	343,5 KB
ID:	2598325
        Hela funktionen i rengjort skick.

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01y.jpg
Views:	239
Size:	704,1 KB
ID:	2598332
        Rengjort, smort och återmonterat.
        Saltrulle alltså relativt mycket fett, man tar det med fördel lugnare med smörjat hos mindre rullar.
        Exakt hur jag går tillväga när jag monterar fjäder, styrning och det andra är svårt att förklara i text. Det kan vara svårt men också väldigt enkelt...

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01zpil.jpg
Views:	239
Size:	549,5 KB
ID:	2598328
        Bygeln avhandlad.
        Tillbaka till den numera delvis monterade rullkroppen.
        Gul pil visar yttre pinjonglager som var uppe tidigare.
        I fallet lagret är friskt brukar jag droppa valfri olja i skarven mellan sköld och banor, överdriv inte mängden.
        Spolaxeln kan också smörjas redan i det här läget, det går också vänta.
        Använder tjockare olja typ Red Label i en rulle av den här storleken, gör dock ingen direkt skillnad mellan olika viskositeter vilket det kan göra i små rullar, överdriv inte mängden.

        Främre ände av rullkropp fettas in, som synes.

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01äpil.jpg
Views:	241
Size:	615,2 KB
ID:	2598330
        Bromsring (gul pil) samt envägslagrets inre tätning (grön pil) återmonterade samt fettade.
        Ringen kan vara lite svår att få dit då den är precist inpassad men genom att hålla den på plats distinkt med ena tummen sedan följa varvet runt under tryck med andra tummen brukar göra susen.
        På vissa rullar ska den klämmas in mellan rullkropp och fällknölen, det är inte alltid enkelt.
        Röd pil visar återigen pinjonglagret, nu fettat. Det här är ett väldigt känsligt ställe att skydda med fett då envägslagret (som absolut inte gillar fett) sitter ytterst nära.
        Bilden visar då jag lagt på fett men inte strukit ut det, ska inte vara mer än en tunn hinna här, om ens det. Ska rullen inte gå salt, undvik fett i närheten av envägs!

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice01ö.jpg
Views:	237
Size:	583,7 KB
ID:	2598329
        Envägslager återmonterat.
        Förra bilden visar hål för styrningar på lagrets inre del, det hamnar alltså rätt och sitter på plats så det är enkelt att placera kåpan samt skruvarna.
        Skruvarnas o-ringar ordentligt infettade.
        Var noga med att hålen i envägslagret hos er rulle stämmer med motsvarande hål i rullkroppen. Det kan vara lite lurigt att matcha.

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice02a.jpg
Views:	234
Size:	566,6 KB
ID:	2598327
        Delen i metall, Shimano kallar den "rotorring", är ditplacerad.
        Viktigt att notera: på bilderna syns inte tätningen sittandes mellan envägslager och dess kåpa, rotorringen pressas ner genom denna tätning.
        Tätningen ses på tidigare bild med grön pil pekandes på envägsbussningen, där ligger tätningen på lagret.

        Click image for larger version

Name:	Saragosaservice02b.jpg
Views:	241
Size:	953,1 KB
ID:	2598334
        Rotormutter monterad, dragen alldeles lagom hårt. Så det inte glappar men absolut inte hårdare.
        Dess tätning placerad, alla delar smorda med marinfett.
        Nu är det inte så långt kvar!


        Fortsättning i nästa inlägg.

        Kommentera


        • #5
          Jag tror mig skönja målsnöret!
          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02c.jpg Views:	0 Size:	592,5 KB ID:	2598338
          Mutterlås på.
          Spolstoppets delar också, istället för att visa hur de ska på del för del (skiljer sig mellan rullar) hänvisar jag till sprängskissen som länkas nedan.
          Det går förvisso smörja spolaxelns i detta skede men det är inte optimalt, axeln är ju tätad vid rotormuttern, risken är att oljan smetas ut på utsidan av tätningen. Det går dock smörja axeln snålt om det önskas.
          Däremot smörjer jag frikostigt bromsrattens gängor längst ut på spolaxeln.
          Inre slirbromstätning smord som synes.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02epil.jpg Views:	0 Size:	322,0 KB ID:	2598336
          Kör lite överkurs här på slutklämmen.
          Detta är Saragosans kompletta bromssystem inklusive (den ganska smarta) knarrfunktionen.
          Ensam gul pil visar plastbrickan (till vänster) vilken sitter fäst på spolens insida.
          De dubbla gula pilarna visar knarrbrickan och ytterligare ett par shimanofavoriter. Återigen två pluggar backade av riktigt små fjädrar. Pluggarna löper i plastbrickans urtag vilka ensam gul pil visar.
          På denna sida av spolen befinner sig också en lamell i kolfiber (övre raden till höger), lameller sitter längst in mellan spole och knarrbricka.
          Plocka INTE loss knarrfunktionen om du inte är van vid att skruva något mer avancerade rullar.
          Jo, gör det om du har intresse av att krypa på golvet i jakt på smådelar samt av att svära ljudligt då brickorna och dess smådelar aldrig vill gå ihop!
          Grön pil visar slirbromslåsringen och urtaget vilket gör det möjligt, och enkelt, att avlägsna samt återmontera denna del.
          De två stålbrickorna samt lamellerna (nedre raden till höger) är delarna av slirbromsen som sitter på spolens utsida, mot bromsvredet. Placeras i ordning enligt sprängskiss.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02f.jpg Views:	0 Size:	803,4 KB ID:	2598340
          Spolens inre del, rengjord.
          Här placerad i ordning; lamell, knarrbricka, plastbricka samt skruvar.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02g.jpg Views:	0 Size:	651,0 KB ID:	2598339
          Spolens yttre ände, rengjord.
          Här kan det bli riktigt smutsigt av gammalt fett och damm från lamellerna.
          Enkelt att plocka isär, kan vara svårare att få rent.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02h.jpg Views:	0 Size:	850,0 KB ID:	2598343
          Bromspaketet återmonterat.
          Jag rekommenderar Cal's bruna fett till bromsdelarna, även om Shimano själva har flera lamellfett som säkerligen är utmärkta.
          Som lök på laxen ett lagom lager marinfett på utsidan!

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02i.jpg Views:	0 Size:	818,5 KB ID:	2598341
          Inre monterat.
          Samma princip här, Cal's mellan delarna, marinfett på utsidan.
          Jag väljer att smörja själva knarrfunktionen, vissa struntar i det då torra delar i vissa fall ger lite högre knarrljud.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02j.jpg Views:	0 Size:	920,6 KB ID:	2598342
          Tillbaka till det sista på rullkroppen,
          En droppe olja i lagret innanför vevkoppen, snurra några varv sen på med ett lager marinfett för att stänga helt.

          Click image for larger version  Name:	Saragosaservice02k.jpg Views:	0 Size:	519,6 KB ID:	2598337
          Då var det bara knoppen kvar.
          Inga kullager i knoppen på den här rullen, behövs inte heller med så massiv knopp.
          Rengör axel och alla andra delar.
          Jag fettar in axeln med Cal's lila (lättare än bruna) samt bussningarna med ett tunt lager.
          Droppar sedan ytterst lite olja på varje enskild del under tiden jag återmonterar. Brukar ge en bra kompromiss mellan snurr och skydd.
          Till sist stryker jag fett på skruvens gängor samt på tätningsbrickans båda sidor.
          Avslutat med att även stänga täckbrickans skruvars gängor med lite marinfett.
          Skruvar ihop och så var sagan all!


          Tack för visat intresse till er som läser detta långa dravel.
          Hoppas något kan ha nytta av tråden, framför allt hoppas jag att den uppmanar andra att (våga) ta hand om sina egna rullar!


          Sprängskiss Shimano Saragosa 6000SW

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Något av det bästa FS fått ta del av på bra länge!
            Du JontaK och @BenjaminS borde få en egen hyllningssida här för alla era knivskarpa, sakliga och informativa inlägg!
            Tack och bock!
            Man gör det lilla man kan för att dra sitt strå till stacken.

            Men du förstörde flytet i mina inlägg!

            Kommentera


            • #7
              Det här är det mest välskrivna och det mest fenomenala jag någonsin sett på fiskesnack. Riktigt bra skrivet JontaK .

              För övrigt, tack för komplimangen esox88 . Det värmer.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                Det här är det mest välskrivna och det mest fenomenala jag någonsin sett på fiskesnack. Riktigt bra skrivet JontaK .
                Tack så hemskt mycket!
                Vem vet, kanske kommer det mer...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

                  Tack så hemskt mycket!
                  Vem vet, kanske kommer det mer...
                  Kommer det en på twinpower 4000xg så kanske man vågar öppna o se över sin sådan.. Inte för att jag tror det behövs men hade ju vart intressant o se hur mycke smörjning osv man får för det ändå relativt höga priset rullen har.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                    Kommer det en på twinpower 4000xg så kanske man vågar öppna o se över sin sådan.. Inte för att jag tror det behövs men hade ju vart intressant o se hur mycke smörjning osv man får för det ändå relativt höga priset rullen har.
                    Click image for larger version  Name:	0901c.jpg Views:	0 Size:	840,0 KB ID:	2598385
                    Jag synar din TP4000XG och höjer med en Twin Power XD4000.
                    Oavsett om din är en vanlig eller XD är det i princip samma konstruktion. Lite bilder och annat finns, men det kan nog dröja innan en mastodontpost på XD'n dyker upp, men dyka upp kan den mycket väl göra!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 290 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 302 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 322 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 369 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X