köpråd hapselrulle runt max (2000) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpråd hapselrulle runt max (2000)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • köpråd hapselrulle runt max (2000)

    Hej tänkte uppgradera rulle.
    Har tittat på schimano stradic, ultegra och vanford. Vad rekomenderas runt 2000kr klassen? Tänkte främst fiska abborre och gädda.


    Hur är kvalitén på Stradic, vill helst ha något som håller för sommarfiske för en amatör i ett antal år samt ger en möjlighet att fiska lite över allt. (vill helst inte behöva köpa fler).
    Finns det någon rulle som eventuellt klarar saltvattenfiske om man skulle åka förbi västkusten eller kusten i Norge vid tillfälle?


    Tacksam för svar




  • #2
    Oavsett vilken rulle du väljer så kommer samtliga fungera MYCKET bra, låt spöt du använder bestämma genom att ta med spöt till butiken & prova den ihop med dom rullarna & se vilken som känns bäst. När du hittar rullen som ger bäst balans då kommer du uppleva den som det lättaste alternativet & trevligaste kombon att fiska med.
    Lägg till även Miravel & Daiwa Fuego på listan, skillnaden är inte jätte stor mellan dessa rullarna kvalitets mässigt, vikten är den som är mest påtaglig.

    Att fiska saltvatten kan du göra med det mesta om du spolar av rullen ordentligt för att få bort salten & sedan smörjer den, salt tar död på det mesta om man inte tar hand om det.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av oscar12345 Visa inlägg
      Hej tänkte uppgradera rulle.
      Har tittat på schimano stradic, ultegra och vanford. Vad rekomenderas runt 2000kr klassen? Tänkte främst fiska abborre och gädda.


      Hur är kvalitén på Stradic, vill helst ha något som håller för sommarfiske för en amatör i ett antal år samt ger en möjlighet att fiska lite över allt. (vill helst inte behöva köpa fler).
      Finns det någon rulle som eventuellt klarar saltvattenfiske om man skulle åka förbi västkusten eller kusten i Norge vid tillfälle?


      Tacksam för svar


      Hej Oscar;

      Förr när jag fiskade ofta efter Abborre, Gädda och Gös med haspelrulle var Mitchell 308 min favoritrulle vid fiske efter Abborre samt Mitchell 300 och 330 var favoritrullar vid fiske efter Gädda och Gös. Se några av dagens Mitchell rullar nedan....


      Mvh/Old Firehand Leif Engström
      Senast ändrad av Old Firehand; 2023-05-10, 15:28.

      Kommentera


      • #4
        En stradic i 2500-storlek är väl ett hyfsat allroundval. Stradic finns ju i en Ci4+ modell också, lite lättare.
        Tror att stradic är ganska bra för fiske på västkusten efter typ havsöring, näbbgädda (inget magnesium i dom iaf).
        Den storleken kanske inte är till för Norgefiske dock (Om det inte är väldigt lätt havsfiske).

        Just my 5 cents...

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av oscar12345 Visa inlägg
          Hej tänkte uppgradera rulle.
          Har tittat på schimano stradic, ultegra och vanford. Vad rekomenderas runt 2000kr klassen? Tänkte främst fiska abborre och gädda.


          Hur är kvalitén på Stradic, vill helst ha något som håller för sommarfiske för en amatör i ett antal år samt ger en möjlighet att fiska lite över allt. (vill helst inte behöva köpa fler).
          Finns det någon rulle som eventuellt klarar saltvattenfiske om man skulle åka förbi västkusten eller kusten i Norge vid tillfälle?


          Tacksam för svar


          Vanford.

          För abborre och gädda skulle jag rekommendera att du köper en rulle i 2500 - 4000 beroende på vilken art du fiskar mest.

          Välj storlek

          2500 - om du främst fiskar efter abborre, bromsen är lenare då den är gjord på ett filt material

          3000 - om du fiskar respektive art lika mycket, bromsen biter mer och är mer stryktålig då materialet är delvis eller helt av kolfiber

          4000 - om du fiskar främst efter gädda, rullkonstruktionen är grövre inuti och mer stryktålig över tid, för övrigt samma bromsegenskaper som 3000.

          En Vanford i 4000 väger mindre än en Ultegra eller Stradic i 2500

          Tål fiske i saltvatten men ska spolas av efter passet för att bibehålla lång livslängd.

          Kommentera


          • #6
            Vanford är en bra rulle, men för mina spön är den lite väl lätt vilket gör att balanspunkten hamnar för långt fram för min smak, spöt blir alltså tip-heavy.
            Sustain är snarlik vanforden men balanserar bättre, är väldigt nöjd med min på mina aborrspön då balanspunkten hamnar precis framför eller på handtaget, priset ligger dock snäppet högre.
            Fuegon är ett prisvärt alternativ, inte riktigt lika fin känsla när man vevar men finner det ofta svårt att motivera dubbla priset för en vanford om man nu inte är ute efter något lite lättare, ultegra och stradic har jag ej testat.
            Mina rullar är i 2500 utförande.

            Kommentera


            • #7
              Rullarna hör hemma i två läger, vi kan kalla det "hög och låg acceleration" för enkelhetens skull.
              Låg - Stradic och Ultegra
              Hög - Vanford

              Stradic/Ultegra upplevs som mjukare pga den låga start-upen, mjuk och jämn gång med fin kraft som kommer upplevas som att du vispar luft, men i själva verket vevar du in en spinnare som har ett högre motstånd. Du beskriver dig som amatör så spinnare/wobblers antar jag du kommer köra mycket med.
              Pga den höga vikten kommer balansen med största sannolikhet ligga närmre handtaget och således inte upplevas som framtungt, vilket lätt kan hända om man väljer en för lätt rulle.

              Vanforden svarar och roterar blixtsnabbt vid invevning för maximal kontroll av ditt bete, perfekt för exempelvis jiggfiske eller finessfiske där det är väldigt pilligt och med beten som inte gör så mycket motstånd. Rullen är mer för personer som hållt på ett tag enligt mig, personer som är inbitna nördar och vill ha fjäderlätt utrustning. Köper du en Vanford är det viktigt att du matchar det med rätt spö, ett lätt spö som maximerar din upplevelse och ett sådant är sällan billigt.
              Det är lätt hänt att man köper en Vanford pga den låga vikten, men struntar i att para den med "rätt" spö och sedan står man där med en framtung combo som på papper väger lite men i praktiken känns tyngre.

              Köp en stradic. Pålitlig stridsvagn som kommer hålla i många många år och som kommer göra det enkelt att veva in spinnare, chatterbaits, spinnerbaits och wobblers som många "semesterfiskare" gillar att använda. Tung rulle som med största sannolikhet kommer matcha ditt spö så du inte får den här "framtung" känslan, och skulle det bli framtungt med en Stradic, hade det blivit värre med en Vanford.
              Storlek 3000 kommer passa till abborre, gädda, gös, regnbåge, havsöring och makrill. Du kommer ha en monster rulle som klarar precis allt!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
                Rullarna hör hemma i två läger, vi kan kalla det "hög och låg acceleration" för enkelhetens skull.
                Låg - Stradic och Ultegra
                Hög - Vanford

                Stradic/Ultegra upplevs som mjukare pga den låga start-upen, mjuk och jämn gång med fin kraft som kommer upplevas som att du vispar luft, men i själva verket vevar du in en spinnare som har ett högre motstånd. Du beskriver dig som amatör så spinnare/wobblers antar jag du kommer köra mycket med.
                Pga den höga vikten kommer balansen med största sannolikhet ligga närmre handtaget och således inte upplevas som framtungt, vilket lätt kan hända om man väljer en för lätt rulle.

                Vanforden svarar och roterar blixtsnabbt vid invevning för maximal kontroll av ditt bete, perfekt för exempelvis jiggfiske eller finessfiske där det är väldigt pilligt och med beten som inte gör så mycket motstånd. Rullen är mer för personer som hållt på ett tag enligt mig, personer som är inbitna nördar och vill ha fjäderlätt utrustning. Köper du en Vanford är det viktigt att du matchar det med rätt spö, ett lätt spö som maximerar din upplevelse och ett sådant är sällan billigt.
                Det är lätt hänt att man köper en Vanford pga den låga vikten, men struntar i att para den med "rätt" spö och sedan står man där med en framtung combo som på papper väger lite men i praktiken känns tyngre.

                Köp en stradic. Pålitlig stridsvagn som kommer hålla i många många år och som kommer göra det enkelt att veva in spinnare, chatterbaits, spinnerbaits och wobblers som många "semesterfiskare" gillar att använda. Tung rulle som med största sannolikhet kommer matcha ditt spö så du inte får den här "framtung" känslan, och skulle det bli framtungt med en Stradic, hade det blivit värre med en Vanford.
                Storlek 3000 kommer passa till abborre, gädda, gös, regnbåge, havsöring och makrill. Du kommer ha en monster rulle som klarar precis allt!
                Håller helt med äger vanford och farsan har en stradic, Vanford är en klart bättre rulle om man tycker om finnese men i detta fall tycker jag definitivt du borde köra på stradic pga dess robusthet och ditt spöval. Vanforden gör sig bäst på ett riktigt lätt spö som ex zodias, expride eller daiwa prorex ags spön för >2000kr. Stradicen blir perfekt på lite mera "budget spön" ex Westin w3, savage gear sg2, BFT instinct eller liknande.

                Ett bra tips kan vara att även köpa en extra spole till stradic (cirka 349kr) Då kan du ha en spole som innehåller tunn lina till abborrefisket och sedan kan du ha en spole med lite grövre lina som funkar bra till gädda/annat.

                Kommentera


                • #9
                  Bra input om rullar och storlekar, ibland låter det dock nästan mer som ngt hämtat från tillverkaren än en analys av dem ;-)
                  En vanlig Shimano 3000 rymmer en överdriven mängd tunn flätlina för svenskt insjöfiske, där kan en 2500 vara bättre men man kan ju grunda med billig nylon om man vill ha en djup spole som rymmer grövre flätlina…
                  4000 skulle jag välja om enbart gäddfiske stod på menyn.

                  Man kan välja en tyngre rulle för ngt bättre spönbalans men egentligen är det i min mening i så fall bättre att montera in en lättare motvikt i spöbutten, där vikten gör mer ”balansnytta”. Man får nog klart bättre livslängd på 2 st 1000kr rullar än med en för 2000 och skillnaden, upplevelsen dem emellan är knappast avgörande stor för de sporadiska flertalet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Bra input om rullar och storlekar, ibland låter det dock nästan mer som ngt hämtat från tillverkaren än en analys av dem ;-)
                    En vanlig Shimano 3000 rymmer en överdriven mängd tunn flätlina för svenskt insjöfiske, där kan en 2500 vara bättre men man kan ju grunda med billig nylon om man vill ha en djup spole som rymmer grövre flätlina…
                    4000 skulle jag välja om enbart gäddfiske stod på menyn.

                    Man kan välja en tyngre rulle för ngt bättre spönbalans men egentligen är det i min mening i så fall bättre att montera in en lättare motvikt i spöbutten, där vikten gör mer ”balansnytta”. Man får nog klart bättre livslängd på 2 st 1000kr rullar än med en för 2000 och skillnaden, upplevelsen dem emellan är knappast avgörande stor för de sporadiska flertalet.
                    Har fiskat vanliga Stradic och fiskar med Stradic Ci4 (Vanford kopia), så ja, det där var min analys.
                    Om en vanlig 3000 rymmer för mycket lina gör definitivt en 2500 rulle det också, i princip alla rullar som inte är S modell rymmer överdriven mängd tunn flätlina, mer än man behöver för svenskt insjöfiske, grunda är givet och det hoppas jag TS får hjälp med om denne handlar i butik.

                    TS lyfte 3 rullar från sin meny och ställde frågan runt 2000kr klassen, och det är precis vad vi svarat på. TS har heller inte önskat sig två rullar för 1000kr/st, men om ska vi gå den vägen kan man lika väl köra på 4 st Daiwa Ninja och fiska med rullarna fram till år 2043.

                    Tacksam för att du svarat på TS frågor, bra analys och rekommendationer, bra jobbat!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    29 954 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    89 891 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X