bygel fälls ej över. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bygel fälls ej över.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • bygel fälls ej över.

    jag brukar veva över bygeln och det är nu sönder på min daiwa fuego. vad brukar det vara som är sönder då, och vart kan man lättas köpa delar?

  • #2
    sannolikt en fjäder, gå till butik eller kolla direkt med Daiwa Scandinavia.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      sannolikt en fjäder, gå till butik eller kolla direkt med Daiwa Scandinavia.
      brukar det vara lätt att byta själv?

      Kommentera


      • #4
        Svårt att svara på, bytte senast för ca 40 år sedan... Det var inga problem. Jag skulle iaf pröva efter att ha tittat på nån "tutorial" på YT.

        Har för övrigt i princip gått över till att fälla bygeln med handen men glömmer ibland när tankarna far iväg. Risken med att fälla med veven är, som du förstått att fjädern kan gå av vilket tar sin tid att fixa, reservdelar kan i bland vara svårt eller långsamma att få tag i. Dessutom kan det om man är ouppmärksam och inte spänner upp linan när bygeln fälls, bildas en lös linögla med en vindknut som resultat.

        Har dock tidigare fällt med vev i ca 30 år med endast ett fjäderbrott under de åren så det (eller linöglor) sker inte ofta... Lycka till!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Svårt att svara på, bytte senast för ca 40 år sedan... Det var inga problem. Jag skulle iaf pröva efter att ha tittat på nån "tutorial" på YT.

          Har för övrigt i princip gått över till att fälla bygeln med handen men glömmer ibland när tankarna far iväg. Risken med att fälla med veven är, som du förstått att fjädern kan gå av vilket tar sin tid att fixa, reservdelar kan i bland vara svårt eller långsamma att få tag i. Dessutom kan det om man är ouppmärksam och inte spänner upp linan när bygeln fälls, bildas en lös linögla med en vindknut som resultat.

          Har dock tidigare fällt med vev i ca 30 år med endast ett fjäderbrott under de åren så det (eller linöglor) sker inte ofta... Lycka till!
          Mailat och hoppas få tag på delar nu, kolla youtube och det verkar inte så svårt på andra rullar (märken) iaf.

          Kommentera


          • #6
            Har plockat isär och blåst rent och smörjt på ett par rullar med trög bygel, busenkelt att ta bort och montera tillbaka fjädern så det bör du fixa utan problem. Det svåra är att hitta den när man tappat den på golvet.

            Kommentera


            • #7
              99% söndrig bygelfjäder. Det är inte alltid helt enkelt att montera tillbaka mekanismen på vissa rullar. Daiwa brukar ha en enkel och robust lösning.

              Jag har googlat och det är, som jag trodde, en enkel mekanism.

              https://www.reelschematic.com/wp-con...00-4000D-C.pdf
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                99% söndrig bygelfjäder. Det är inte alltid helt enkelt att montera tillbaka mekanismen på vissa rullar. Daiwa brukar ha en enkel och robust lösning.

                Jag har googlat och det är, som jag trodde, en enkel mekanism.

                https://www.reelschematic.com/wp-con...00-4000D-C.pdf
                är det den här, https://www.fruugo.se/huamade-for-da...57?language=sv

                Kommentera


                • #9
                  Nja, det där är väl fjädern till backspärren.

                  Jag skrev ju snabbare är jag hann tänka. Det kan vara så att inget är sönder på rullen utan fjädern bara hoppat ur. Skruva isär, rengör vid behov, på med nytt fett och skruva ihop. Akta dig bara så att fjädern inte hoppar ut och flyger åt helskotta.
                  Testa detta innan du köper något.

                  Om du inte vet hur du får ihop delarna igen så kan jag lägga upp en Youtubevideo som jag hittat tidigare när jag skulle få ihop en rulle som jag renoverat.
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-07-07, 14:51.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                  Kommentera


                  • #10
                    Pelle, delen du länkar till kan mycket väl bara bygelfjädern. Det beror på hur mekanismen är uppbyggd.
                    Den sprängskiss jag länkade till har usel upplösning så jag vet inte med säkert hur lösningen/mekaniken ser ut. Det enda som gick att konstatera var att den bestod av få delar vilket brukar betyda enklare/starkare/hållbarare mekanism.

                    Släng gärna upp en bild på delarna.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2023-07-07, 22:01.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 290 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 154 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 303 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 326 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 369 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X