Är detta normalt? (Prorex XR 300) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta normalt? (Prorex XR 300)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är detta normalt? (Prorex XR 300)

Just fått hem en (för mig) finrulle. Höga förväntningar med tanke på prisklassen. När jag känner på rullen upplever jag ett omysigt glapp i veven. Rullen klickar och kluckar.

Ni som vevat fler multirullar än mig får gärna komma med input om detta är normalt eller inte.

Tyvärr finns ingen ersättare att få tag på annars hade jag nog gjort ett återköp. Rullen kommer skickas till Daiwa för felsökning. Bra support från återförsäljare och Daiwa, det här handlar mest om någon upplevt samma sak.

Försökte fånga det på rörlig bild:

Ett mycket vanligt "problem" med de flesta märken, men Daiwa brukar få bort det där glappet på många modeller. Påverkar absolut ingenting så länge det inte glappar massor när man vevar snabbt. Alla Shimano t.ex, även flaggskeppen, har det där glappet. Märks knappt när man fiskar.

Kommentera

Tack för input

"Glappet" låter tom när jag skakar rullen. Känns inte direkt högkvalitativt. Men du har rätt. Vid vanligt vevande känns det knappt. Klickar till då och då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matsnork Visa inlägg
        Tack för input

"Glappet" låter tom när jag skakar rullen. Känns inte direkt högkvalitativt. Men du har rätt. Vid vanligt vevande känns det knappt. Klickar till då och då.

Worst case scenario har de glömt en shim. Håller med om att det är "mer" än normalt, men borde ändå inte påverka. Jag hoppas Daiwa fixar det lite bättre än vad det är, men var medveten om att det är ett glapp som är relativt normalt att hitta på rullar, exklusive nya Tatulorna, Daiwa Zillion, Steez, vissa Millionaire och Morethan. Även Loongze saknar det där glappet.

Kommentera

Precis som Benjamin S beskriver är axiellt glapp vanligt. Det går att åtgärda genom att shimsa huvuddrevsaxeln i botten om man (som jag ibland) känner att det borde försvinna. Däremot påverkar det inte prestanda eller slitage. Ska man ge sig på det bör man dock ha klart för sig att oket sitter med "Daiwa screws of death" vilket kräver både riktiga kvalitetsmejslar och gott handlag...

Kommentera

Jag upplever det inte som axialt eftersom det glappar i längsled. Eller kanske rimligt att kalla det diagonalt?

Känns bra att jag skickade in den till Daiwa då med tanke på screws of death haha

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Precis som Benjamin S beskriver är axiellt glapp vanligt. Det går att åtgärda genom att shimsa huvuddrevsaxeln i botten om man (som jag ibland) känner att det borde försvinna. Däremot påverkar det inte prestanda eller slitage. Ska man ge sig på det bör man dock ha klart för sig att oket sitter med "Daiwa screws of death" vilket kräver både riktiga kvalitetsmejslar och gott handlag...
              JAPP! De skruvarna är inte roliga. JiS, så liiite annan vinkel mot vanliga Phillips vilket gör att man behöver en rejält bra mejsel och man behöver jobba med vääääldigt mycket tryck. Tryck mot dem som en galning och linda papper runt skaftet, sedan skruvar du upp medans man trycker hårt som tusan mot skruvarna. Så får jag upp dem. Och då har jag behövt borra ut en en gång.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 744 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki