"Built in Sweden" ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Built in Sweden" ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Built in Sweden" ?

På 80-talet släppte ABU en serie rullar med trycket "Built in Sweden". Man frångick alltså det väl inarbetade och lättbegripliga "Made in Sweden". Frågan är: -Varför?
    Man väljer knappast att ändra en kvalitetsstämpel utan anledning, tänker jag. Därför då uppstår tvivel, ett scenario upplagt för konspirationsteorier och vilda gissningar.

Några av er var säkert ute och fiskade på 80-talet; -Kommer ni ihåg hur detta togs emot då? Kanske någon noterade avvikelsen?
    (Naturligtvis spelar inte något av detta någon som helst roll idag eftersom inget längre tillverkas i Sverige. Frågan är således endast av akademiskt intresse för näringslivsforskare, historiker och rull-arkeologer.)

Kanske ett försök att vara transparent när delar producerades utomlands?
    Delar av produktionen, t ex haspelrullar flyttade ju till Japan under den tiden...

Kommentera

Ja jag tänker att t ex klingan importerades och spöt byggdes i Sverige.

Kommentera

Google hittar ingenting på ämnet. Jag får följande förslag från den integrerade AI assistenten:

"Abu Garcia's shift from "Made in Sweden" to "Built in Sweden" during the 1980s likely aimed to emphasize the local manufacturing and assembly processes, rather than a change in production location. While no explicit reason is given in the provided search snippets for this change, "Built in Sweden" can imply more hands-on assembly and craftsmanship, potentially suggesting a higher quality or more integrated production process at the Svängsta, Sweden, facility.

What's the difference?

"Made in Sweden":
        This term is more general and indicates that the product was manufactured in Sweden, but it doesn't specify if all parts were Swedish or if final assembly occurred there.

"Built in Sweden":
        This phrase suggests a greater degree of local involvement in the manufacturing process. It can imply that the product was assembled and finished in Sweden, potentially using local components or a more involved craftsmanship approach, as seen with their iconic Ambassadeur reels.
        The shift may have been a marketing strategy to reinforce the brand's connection to its Swedish heritage and the reputation for quality associated with its Swedish-made fishing reels."
        Hmm, AI ger sig på en vild gissning. Google vet alltså inte, vilket indikerar att ABU inte alls har varit transparenta här. Om AI gissade rätt, så betyder det att ändringen av kvalitetsstämpeln inte var ett helt lyckat drag, eftersom det resulterade i att originaliteten ifrågasattes.

Nuförtiden förekommer ofta andra begrepp, som t ex "Assembled in..." eller "Designed in..." när man vill framhäva ett ursprung trots att komponenterna är sourcade från, eller byggda i annat land. Men på 80-talet var sådana begrepp inte vanliga.

Detta väcker alltså fler frågor;
        -Hur många procent av innehållet måste vara tillverkat i Sverige för att vi skall kunna påstå att produkten är "Made in Sweden"?

Det beror på vilken lokal lagstiftning som avses. (som exempel kan nämnas att Californiens lagar förhindrar att man trycker "Made in USA" på grejerna om inte 100% av innehållet kommer från USA. Denna regel gäller dock inte i andra delstater.)

Lek med tanken att ABU på 70-talet outsourcade viss komponenttillverkning. Ingen skulle bry sig om några små skruvar kom från Tyskland, produkten skulle ändå betraktas som "Made in Sweden"...De gamla maskinerna som stansade ut aluminiumgavlar till ambassadeur-rullarna fortsatte följaktligen att trycka "Made in Sweden" som om inget hade hänt. Det spelade ju ingen roll, rullen blev ju inte mindre svensk för det...

Men så går vi in i 80-talet och ABU lanserar flaggskeppet Ambassadeur Ultra Mag med plastgavlar och hux flux är inte rullen "Made in Sweden" längre, nu är den minsann "Built in Sweden" (lite som en billig kopia från Asien, där man stavade fel) och därför tror vi nu att innanmätet var tillverkat i Japan...

Kommentera

Ungefär som jag gissade själv alltså. Ett ytterligare exempel är ju första Revo serien som är märkta "Engineered in Sweden"...

Kommentera

Gavlarna till 4, 5 och 6000-rullarna tillverkas ju sen lång tid tillbaka i baltland vilket det nu är av dom minns jag inte.

Vart tillverks evighetsskruven till dessa?

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
              Ett ytterligare exempel är ju första Revo serien som är märkta "Engineered in Sweden"...
              Vilket klart och tydligt redovisar att dessa rullar inte är tillverkade i Sverige. (Var de faktiskt tillverkats framgår inte av detta, och därför kan vi sluta oss till att det är i Kina)

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Gavlarna till 4, 5 och 6000-rullarna tillverkas ju sen lång tid tillbaka i baltland vilket det nu är av dom minns jag inte.

Vart tillverks evighetsskruven till dessa?
                Se där, gavlarna kom alltså från utlandet. Inte gör väl det någon skillnad, rullarna var ju fortfarande "Made in Sweden" inte sant? Och inte bryr jag mig om var evighetsskruven svarvas (men jag förutsätter naturligtvis att den är av svenskt stål.)

-Var Ultra Mag rullarna faktiskt ännu mer svenska, därför att gavlarna var gjorda av svensk plast i Sverige?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg

Vilket klart och tydligt redovisar att dessa rullar inte är tillverkade i Sverige. (Var de faktiskt tillverkats framgår inte av detta, och därför kan vi sluta oss till att det är i Kina)
                  Helt klart så ville de ändå behålla något av "sverigestämpeln" på dessa. Dock vill jag minnas att i alla fall de första RTevo var tillverkade av Doyo dvs i (Syd)Korea.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 212 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S