Fel post
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Visa era finess rullar
Collapse
X
-
Det är ZPi-bromsen, samma som även sitter i AE74 och även såldes löst med spolen på rullen RC416-RS. Den har förutom fler magneter även en annan bromsprofil genom att lutningen, dvs avståndet mellan magneter och spole är linjärt. Jag tycker den i sin helhet är både bättre och enklare konstruerad än originalet. Ffa på Ultra mag 2 med en i mitt tycke ganska ogenomarbetad broms.Ursprungligen postat av Swangsta Visa inlägg
Säljaren skrev att det var spole och vev från ZPi och de har märket på men inget om bromsen.
Den ser ut såhär, och när jag kollar mot
https://www.mikesreelrepair.com/content/schematics/Ambassadeur_SX_1601_C_UM_S2_13_00_thx_to_Bjorn_F.p df
så verkar den här ha plats för fler magneter, men inte någon text på, någon som har koll?
Som jag skrev i föregående svar så ska jag ut och testa när jag fått mitt nya spö, återkommer!
Jag har även denna spole ZPi RC160CP-G, men i 33mm storlek till äldre MAG-modellen som jag heller inte haft tid att testa. Kom en flytt emellan och sedan blev det vinter
- Gillar 1
Kommentera
-
Vad var det för modell och märkepå den som gick sönder? Är ju bra att veta så vi inte råkar ut för samma sak.Ursprungligen postat av Swangsta Visa inlägg
Väntar på ett spö från kina, och måste även köpa lite finessdrag, har någon tips? Har kikat på https://troutshop.eu/ men kanske finns något likvärdigt inhemskt? Mitt 2-15g glasfiber gick sönder när jag kastade i 5grams-spannet
- Gillar 1
Kommentera
-
Kul tråd! Jag tänkte visa mina finesse-utrustningar och beskriva rullen, samt kort vad jag använder dem till:
1. Vi börjar med denna:
Loongze Airlite - En kinesisk högkvalitativ rulle urfräst ur ett helt aluminium-block (det tar enligt källa 92 h per rulle). Rullen är välbyggd och väger ynka 139 g trots att nästan varenda del tillverkas i aluminium. Definitivt lenare och mycket mer glappfri än min numera sålda Shimano Curado BFS och i mitt tycke bättre byggd (liknar Calcutta Conquest BFS i uppbyggnad). Den här rullen använder jag till allround jika-riggar tillsammans med ett Daiwa Prorex AGS Classic 7'3 Fast Tip. Mycket trevlig combo.
2.
Shimano Stradic Ci4+ 2500 HG - En mycket välkänd modell som troligen är min mest använda rulle någonsin. En mycket lätt rulle tack vare en rullkropp i Ci4 (kolfiberinjicerad plast). Diggar även rotorn till finesse-applikationer, då den har låg tröghet i start, respektive stopp. Den här sitter på ett Shimano Expride 264UL som blir ypperlig till hover strolling. En teknik som gav mig många 40+ i höstas.
3.
Daiwa Luvias Airity 2500LT - Min favorithaspelrulle någonsin. Definitivt det lenaste jag känt på i haspelväg och en imponerande känsla av att man inte håller i något när man vevar på den. Stort fan av denna rulle i magnesium. Använder den ihop med ett Shimano Expride 2610ML till mid strolling (jag vet, styvt; sparar på mina handleder) och allround-finesse. En supercombo verkligen.
4.
Shimano 19 Sephia C3000S - En ursnygg JDM-modell. Ci4-kropp, MGL-rotor och grund spole. Gillar vevknoppen mycket. Byggd precis som CI4+ men med extra lager under slirbromsen och i vevknopp. Används ihop med ännu ett Expride 264UL till neko och wacky rig. Varit en rolig combo till landfiske.
5.
Daiwa 24 Certate 2500LT - Superschysst. Aluminiumkropp, så något tyngre men balanserar upp spöt den sitter på bra. Bytt ut T-knoppen (som den lågutväxlade varianten kommer med) mot en RCS-knopp i coatad kork. Diggar den mycket mer. Sitter på ett Shimano x Jackall Posion Adrena 266L och används mest till ned, cheburashka och lättare jika.
6.
Daiwa Millionaire CT SV 70HL - Behöver nästan inte en introduktion. En finesse-version av Millionaire. Byggd extremt bra och har fantastiska kastegenskaper. Vildare än många andra rullar vilket jag gillar. 10lb Sunline FC Sniper påspolat. Sitter på ett BoB Akakabuto 7'2 10-30 g Craw och används mycket flitigt till tyngre free rig-fiske. Jag älskar denna rulle.
7.
Daiwa Steez SV TW LTD 7.2:1 - Daiwas flaggskepp. Magnesiumkropp, kullager överallt, extremt len och glappfri som tusan. Det är som att veva i luft. Påspolad sitter 14 lb Seaguar R18 Hard för att maximera bra kontakt. Rullen sitter på ett Daiwa Steez Topgun 74MH+. En combo jag använder till viktlöst och så kallade poop-baits (tänk Deps Cover Scat, Nories Flip Dom eller Fish Arrow Heavy Poop). Sjukt effektivt att fiska vissa beten helt utan vikt och för att ha bra kontakt då (på slacklina speciellt) krävs tjock och hård fluorocarbon, samt ett styvt spö.
8.
Daiwa Steez Air TW - En BFS-variant av populära Daiwa Steez CT SV TW. Tunn spole och tunna knoppar. Daiwas lättaste rulle någonsin (135 g). Kastar grymt bra med 6 lb fluorocarbon (Seaguar R18 LTD) som sitter på. Parades ihop med ett Shimano x Jackall Poison Adrena 164L-BFS och används mycket flitigt till lätt free rig (vikter på 3,5g och under). Min mest använda combo förra året.
9.
Daiwa Alphas CT SV 70SHL (7.2:1) - Älskar dessa rullar. Galet fin plattform som både presterar grymt och är byggda på ett sätt som verkligen får rullen att hålla. Jag har 7 lb Seaguar R18 LTD påspolad och använder denna till allround-free rig och annat som kräver fluorocarbon. Rullen är parad med ett Major Craft Days (DYC-652ML). Trevligt spö och trevlig rulle.
10.
Daiwa SS Air TW (8.6:1) - Ny rulle i arsenalen. Har hunnit pröva den på ett halvdant pass, men kastade bra och känns förfinad. Bait Finesse-modell så sväljer inte mycket lina. 0,12 flätad lina påspolad. Sitter på ett Megabass Orochi X10 Kirisame Bait Finesse och kommer användas till lätta jika-riggar. Blir en skoj combo att pröva.
11.
Daiwa Alphas CT SV 70HL (6.3:1) - En lågutväxlad variant av min favoritrulle genom tiderna. Klart jag ville ha en. En 12x Daiwa Morethan-lina sitter påspolad och rullen parades med ett Sportex Magnific Finesse 3-15 g 7'. Jag använder det här spöt till "close range-dropshot." Något jag brukar ägna mig åt ibland vid landbaserat fiske, eller fiske i strömmande vatten. Helt enkelt dropshot när man inte behöver kasta långt. I det fallet föredrar jag multi.
Det var allt, men lite inne på att skaffa en högervevad finesse-rulle för att ha möjlighet att byta hand efter en halv dags handledsknyckande. Då får man vila andra handen lite. Vi får se!
Som ni ser tycker jag verkligen finessefisket är förbannat kul, så jag har optimerat mina utrustningar och breddat arsenalen rejält.
Hoppas på ett skoj vårfiske framöver med dessa combos.Senast ändrad av Benjamin S; 2026-03-08, 19:33.
- Gillar 7
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar