Vilken 5/6000 Ambassadeur är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken 5/6000 Ambassadeur är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken 5/6000 Ambassadeur är bäst?

Även om man bara håller sig till Ambassadeurer i storleken 5000 och 6000 är ABU modellprogram över åren lite svårt att förstå vitsen med tycker jag. Jag antar att de bara ville sälja rullar.

Rullar i 6000-storlek finns ju i mängder begagnade, till bra pris dessutom. Men vilken är bäst egentligen? Bra egenskaper kan ju vara lång kastläng, tålighet, lättanvänd, lågt krav på underhåll eller något annat.

Här är några av mina rullar:
    6500 Pro Rocket
    SM 6600 CL
    Mörrum M6600 CL
    5501 C3

Click image for larger version

Name:	PXL_20260331_051237570.jpg
Views:	231
Size:	1,48 MB
ID:	2665777

En Rocket ska ju ge långa kast, men jag kan inte se att den skulle ge längre kast än någon av mina andra rullar. Tvärtom så tycker jag att de två aluminiumrullarna på bilden ger utmärkt kastlängd. Jag kastar drag från 15g och uppåt. Stativet på en Rocket ska ju vara extra starkt jämfört med en vanlig. Och det är det säkert, men det väger också mer och är det verkligen starkare än aluminiumrullarna?

Tumtangent eller inte är ju en ren smaksak och jag tycker det går bra vilket som. Men att inte alla rullar har knarr är ju kasst! Jag skulle utan problem klara mig med linkapaciteten på en 5500 även till trolling men de flesta rullarna den storleken saknar ju knarr.

Vilka rullar väljer ni till vad? Min favorit i denna samling är ju Mörrum-rullen. Jag kan inte se att en Rocket skulle vara bättre på något. Man kan ju förvisso gilla utseendet på en Rocket, och knarren är ju faktiskt bäst av dessa.​
    Bifogade filer

Intressant diskussion. Nu har jag förvisso aldrig ägt mörrum i 6600 storlek. Dock i 3 och 5600.
    Mörrum 5600 gillade jag inte, krävdes mycket underhåll och att den inte var synkad var inte bra ihop med den relativt breda spolen och att linspridaren sitter rätt nära.
    personligen gillar jag inte alu stativ på så breda rullar som en 6000 är. Rocket eller kupad gavel är en smaksak.

Kommentera

VC Pike som Sportfiskeboden tog fram ihop med ABU bör var en av dom bästa, gärna med et UT-trim

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        VC Pike som Sportfiskeboden tog fram ihop med ABU bör var en av dom bästa, gärna med et UT-trim
        Instämmer. Tveklöst bäst ihop med CS Pro Rocket.

Kommentera

Glöm inte snyggfaktorn. En (grön) Pro Shop är magiskt snygg med det förkromade mässingsstativet.

Kommentera

Helt klart den röda. Röda rullar är snabbare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nessie Visa inlägg
              Helt klart den röda. Röda rullar är snabbare.
              Exaktemente, speciellt med lite lagom trim (UT Reel Performance plus lättad linförare)

Click image for larger version  Name:	20260119_223701.jpg Views:	0 Size:	1,44 MB ID:	2665864
              Senast ändrad av Långåmjukis; 2026-04-04, 01:35.
              Medlem i GGG-U
              Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

Ja, Rocket-rullarna verkar ju vara populära. Och snygga är de ju också. Dessutom har även 5500-varianten knarr vilket är bra.

Men finns det något som gör att en Rocket, i standardversion, kastar bättre än några andra Ambassadeur? Borde inte aluminimrullarna Mörrum, SM och Pro Max kunna kasta ännu bättre och gå ännu mjukare med alla sina kullarger? De har ju kullagrade linspridare till exempel.

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Mörrum 5600 gillade jag inte, krävdes mycket underhåll och att den inte var synkad var inte bra ihop med den relativt breda spolen och att linspridaren sitter rätt nära.
                Jag har aldrig testat en Mörrum 5600. Men min Mörrum 6600 har i alla fall synkad linspridare och alla andra 5/6000 rullar jag sett har ju synkad linspridare. Men nej, bred spole och osynkad linspridare blir en dålig kombo. När du skriver mycket underhåll antar jag att du menar alla kullager som behöver smörjas?

Kommentera

Ursprungligen postat av dhaglund Visa inlägg
                  Ja, Rocket-rullarna verkar ju vara populära. Och snygga är de ju också. Dessutom har även 5500-varianten knarr vilket är bra.

Men finns det något som gör att en Rocket, i standardversion, kastar bättre än några andra Ambassadeur? Borde inte aluminimrullarna Mörrum, SM och Pro Max kunna kasta ännu bättre och gå ännu mjukare med alla sina kullarger? De har ju kullagrade linspridare till exempel.

Jag har aldrig testat en Mörrum 5600. Men min Mörrum 6600 har i alla fall synkad linspridare och alla andra 5/6000 rullar jag sett har ju synkad linspridare. Men nej, bred spole och osynkad linspridare blir en dålig kombo. När du skriver mycket underhåll antar jag att du menar alla kullager som behöver smörjas?
                  Precis som på Mörrum är det bara 6000 hos Max som är synkade. Då påverkar inte lagrad evighetsskruv något alls.
                  Fler kullager är inte automatiskt bättre för kastlängd. Själv föredrar jag bara 2lager och korrekt smörjd och insliten rulle.

Kommentera

Var tvungen att titta på mina Maxar, och det skiljer mellan modellerna. Jag har 5600:or som har och inte har synkroniserad spridare vid utkast. Samma med 6600:orna. 3600:orna verkar inte ha det alls, samma med 1600.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 791 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf