Vilken 5/6000 Ambassadeur är bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken 5/6000 Ambassadeur är bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Max 5600 med tillägget "CLW" har synkad spridare har jag för mig. Jag tror jag sett Black Max och Pro Max i detta utförande men gissar att de är ovanliga.
    De har en ganska intressant uppbyggnad men det kanske kan tas i Max-tråden.​

Vilken 5000/6000 som är bäst?
    Beror naturligtvis på hur den ska användas och vem som ska använda den.

För egen del efter att ha fiskat med hundratals Ambassadeurer är det INGET som slår en rulle med mässingdelar och två kullager, det vill säga en rulle av Pro Rocket-typ. Helst utan knarr.
    Pro Rocket har allt som behövs, vikten har för mig aldrig varit ett problem inte rätt balans spö/rulle löser
    Bör nämnas att jag fiskat öring, lax och gädda med denna rullstorlek, numera enbart gädda med beten mellan 15 och 70 gram ungefär..

Max-serien har jag aldrig tyckt om i de större storlekarna, främst för jag helt enkelt trivs bättre med en klassisk 5/6000.

På den tiden en och annan stackare lurades fiska gädda med Mörrum i 5600-storlek såg jag mer skador och slitage på dessa rullar jämfört med klassiska Ambassadeurer, främst frikopplingsrelaterat men även mycket rasade kullager.
    Bör nämnas att detta var då tyngre beten blivit populärt och många av rullarna var köpta begagnade, detsamma gällde förvisso en stor andel reguljära 5/6000 jag synade under samma period.

Hur väl mässingstativ jämfört med dito i aluminium håller är en väldigt intressant fråga.
    Om mässingens ökade styvhet och hållfasthet behövs (eller ens existerar) är det många som funderat på, särskilt i relation till det "viktstraff" vissa verkar ha ont av.
    Kan bara tala utifrån egna erfarenheter och åskådningar här; jag har sett betydligt fler aluminiumstativ som varit skeva och/eller haft lösa nitningar. Inte direkt urval det ska skrivas i sten utefter men underlaget är åtskilliga hundratals rullar varav något eller några tiotal skadade stativ varit av aluminium medan mässingstativen enbart varit en handfull.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
    22 svar
    11 636 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Äldre Id  
    Startad av joens, 2018-03-18, 19:55