Shimano Calcutta Conquest 200 DC - problem efter service? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta Conquest 200 DC - problem efter service?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Calcutta Conquest 200 DC - problem efter service?

Halloj
    Köpte mig en bättre beg Calcutta 200DC som jag rev ner i molekyler och rengjorde allt o och har smörjt upp allt och skulle sätta ihop igårkväll
    Men något spökar för mig, allt lirar men får problemet att veven inte vill slå tillbaks frikopplingen när man ska veva igång rullen efter frikopplat läge
    veven liksom tuggar, och när jag tar isär igen så känns allt bra när jag vrider huvuddrevet för hand

Har kollat sprängskissen hela kvällen och memorerat i natt för detta vart huvudvärk för mig
    Har meckat med Ambassadeur rullar i 15års tid och nog plockat isär ett par hundratals rullar och kände mig hyfsat varm i kläderna men nu gick jag på en nöt..

Har någon en minsta input vad jag kan ha gjort tokigt?

Glad Påsk för övrigt
    Bifogade filer

Klassiker är antingen att man har vänt pinjong-oket eller inte fått clutch-plattan och -pawlen att lira riktigt. Jag brukar ta bort sidplattan (vevsidan) och frikoppla och börja veva för att se om clutch-pawlen verkligen trycker tillbaks frikopplingen. Ursäkta svengelskan, men hoppas du förstår vad jag menar...

Kommentera

Blev samma för mig en enstaka gång efter service när jag frikopplade och vevade sakta, men har inte kommit tillbaka.
      Tror det är samma som du upplever att frikoppligen inte kommer helt tillbaka.

Min teori är att jag smetade lite för mycket fett, som nu lagt sig bättre.
      Senast ändrad av Robalm; 2026-04-04, 16:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
        Klassiker är antingen att man har vänt pinjong-oket eller inte fått clutch-plattan och -pawlen att lira riktigt. Jag brukar ta bort sidplattan (vevsidan) och frikoppla och börja veva för att se om clutch-pawlen verkligen trycker tillbaks frikopplingen. Ursäkta svengelskan, men hoppas du förstår vad jag menar...
        Oket med pinjong sitter korrekt,
        Min uppfattning var efter (att jag gett upp efter 4e monteringen) att haken som ska greppa i den undre huvud-drevsplattan med stora kuggar halkar brevid eftersom det går att veva trots att inte kuggen hakar i läge, dåligt förklarat..

Blir nytt tag ikväll

Kommentera

Billig DC nu…

Haft isär 15 ggr nu, hittar fanimej inte vad som felar
          ibland när man vevar så greppar det i men inte nästa
          vevar jag till snabbt hårt så kan de fungera, men vevar jag sakta så bara tuggar/skorrar det.

Mysterium :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Robalm Visa inlägg
            Blev samma för mig en enstaka gång efter service när jag frikopplade och vevade sakta, men har inte kommit tillbaka.
            Tror det är samma som du upplever att frikoppligen inte kommer helt tillbaka.

Min teori är att jag smetade lite för mycket fett, som nu lagt sig bättre.
            Tack för tipset angående fettet

Efter att ha satt ihop rullen alldeles för många gånger med samma resultat, den funkade emellanåt men oftast inte när veven ska slå till och greppa i
            trodde först att det var något med frikopplingsmekanismen, attt den hamnade i fel läge men det hela var nog så enkelt som att det var fettet i och runt pinjongen som var problemet, att fettet höll kvar oket och inte lät det löpa lätt
            tvättade ok o pinjong o smord med olja istället på plastglidbanan oket ska vandra i
            och nu fungerar rullen som sig bör

Herregud denna rulle var när på att ge mig magsår!

Nu ska den fyllas med lina så tjejen få använda den i sommar, tror den kommer funka då hon har små händer.

Lägger in en bild på finingen som lurades ordentligt!

Bifogade filer

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            31 791 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf