Record 61 - spolen glappar på spolaxeln - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Record 61 - spolen glappar på spolaxeln

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Record 61 - spolen glappar på spolaxeln

Jag har just köpt en begagnad Ambassadeur Record No. 61. Spolen glappar säkert 1 mm i sidled på axeln. Precis som att spolaxelbromsen är väldigt lös, men min broms är dragen i botten. Jag har aldrig haft en Record tidigare, men så ska det väl inte vara?

Jag har kollat i rullen mot sprängskiss och kan inte direkt se att någon liten del saknas.

Jag noterade också att lagren i spolen är lite speciella. Det ena är ett IAR lager och det andra är en bronsbussning. Jag trodde inte det skulle vara en bronsbussning i men det kanske ska vara så?

Är det någon som vet hur det ska vara med glapp på spolaxeln och bronsbussning?

Under ena lagret i spolen ska det sitta ett litet kopparchims. Kolla så det finns, sitter det ett i, byt till varianten som är lite "böjd"

Kommentera

Japp, kopparbrickan finns där. På båda sidorna. Men jag får väl hel enkelt stoppa in en tjockare kopparbricka om jag kan hitta någon.

Kommentera

Nu har jag tittat lite närmare på det här. Och allt är som de ska verkar det som.

Ja, spolen ska ha en kopparbussning, ett IAR lager och ett vanligt kullager. Det som gjorde mig förvirrad är att IAR-lagret inte finns med i sprängskissen. Tydligen räknas det till spolen.

Eftersom IAR lagret tvingar axeln att rotera när linan går ut så fungerar bromsen på axeln trots att själva spolen glappar sideledes på axeln. Det verkar alltså vara så att spolen ska glappa. Eller, den ska i alla fall inte påverkas av hur mycket man bromsar.

Kommentera

Har du chimsen kvar i spolaxelknoppen,
          Annars kanske du kan chimsa upp med fler chims för att få tryck på spolaxeln som gör att den inte glappar

Kommentera

Ja, chims finns kvar i båda spolaxelkopparna. Och tryck på spolaxeln är inte ett problem. Spolaxeln sitter tight. Problemet, som verkar vara by design, är att spolen glappar på sin axel. Men rullen fungerar ju fint och det verkar ska vara så här. Så det är väl inte ett problem då. Men för någon som inte är van vid hur en Record fungerar så kändes det väldigt märkligt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
            231 svar
            31 911 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Gösalf
            av Gösalf