Stadig haspel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stadig haspel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stadig haspel

Någon som har tips på en rejäl haspelrulle till ett 7" 80g spö? Har inte hittat något intressant ännu..

Vilka kriterier har du?

Ska det vara en robust som i tung, råstark och klumpig? ; )

... i så fall skulle kanske en ZEBCO RHINO sitta fint?
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2008-04-02, 12:15.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Køp en liten Quantum Cabo från Basspro. Finns under "Salt water spinning" Læs recentionerna om rullen. Har køpt en sjælv.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Daiwor i det högre prissegmentet. Än så länge har mina dyrare Daiwor fungerat kladerfritt (bygelfjäder bytt) är det ända. Gemfört med mina Shimano som jag ägt är dom som natt och dag.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Har fiskat en del med en Okuma Eclipz 90, 370 meter 0,5m. Kostar runt tusingen.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
            Har fiskat en del med en Okuma Eclipz 90, 370 meter 0,5m. Kostar runt tusingen.
            Jag har också kørt med den. Funkar bra till mycket, men inte allt. Helt beroende på vad man hoppas kroka i.

Har gjort några mer førsøk på tonfisk. Fått några små vid i stort sett varje tillfælle.
            Hæromkvællen, førsta kastet med en 150g pirk. Kændes som att fastna i tåget, tog ca 100m på 5sek. Hade bromsen hårt stælld från børjan, kanske 10kg? Men bromsade av ren reflex extra på spolen, 0,36 50Ibs powerpro gick av!
            Nær jag skulle veva in var "bromsen" extremt løs. Slæpte på vredet som håller spolen, och upptæckte att broms skivorna førvandlats till en grå kladdig massa.. Ær nog førvisso få rullar som fixar sådan behandling, men får se nær næsta chans kommer, om Cabon fixar det bættre?
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Det har jag också varit med om. Till saltvattensfiskar bör man ha carbontex bromsskivor -> www.smoothdrag.com
              Jag har en oanvänd Shimano Exage 10000 med carbontexbroms till salu om någon är intresserad.
              Senast ändrad av Master of Roach; 2008-04-15, 15:15.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                Jag har också kørt med den. Funkar bra till mycket, men inte allt. Helt beroende på vad man hoppas kroka i.

Har gjort några mer førsøk på tonfisk. Fått några små vid i stort sett varje tillfælle.
                Hæromkvællen, førsta kastet med en 150g pirk. Kændes som att fastna i tåget, tog ca 100m på 5sek. Hade bromsen hårt stælld från børjan, kanske 10kg? Men bromsade av ren reflex extra på spolen, 0,36 50Ibs powerpro gick av!
                Nær jag skulle veva in var "bromsen" extremt løs. Slæpte på vredet som håller spolen, och upptæckte att broms skivorna førvandlats till en grå kladdig massa.. Ær nog førvisso få rullar som fixar sådan behandling, men får se nær næsta chans kommer, om Cabon fixar det bættre?
                Lol, vad va bromsskivorna gjorda av? SMälte dom :O ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Lol, vad va bromsskivorna gjorda av? SMälte dom :O ?
                  Ingen aning? Det var bara en grå kornig massa under vredet? Tillverkade dock några stålbrickor som passar, så jag har gett rullen liv igen, men dom lær skæra kungligt vid en lång snabb rusning??

Kommentera

OK, största fisken och den häftigaste rusning jag haft på rullen är en barracuda på 8å8 på popper.
                    Även en barracuda på 14 pannor har dragits på rullen när jag lånade ut den.
                    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 388 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S