Rulle för saltvatten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle för saltvatten?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rulle för saltvatten?

Hejsan
    Är ny här på sidan som jag för övrigt tycker är toppen.
    Tänkte köpa en ny rulle snart och undrade om man ska tänka på var man ska använda rullen? Jag tänkte använda den både i saltvatten och sötvatten. Är det någon som har erfarenhet av att rullar som är gjorda för sötvatten kommer att förstöras i saltvatten? Någon som vet isåfall varför och på vilket sätt de förstörs? Korrosion eller?
    Tack på förhand =)
    Skillnaden mellan att fiska och se ut som en idiot är hårfin...

Det viktigaste är att spola av rullen med sötvatten när man använt den i saltvatten. Gör man det klarar dom flesta rullar sig bra. Har haft billiga rullar på båtpimpelspö som hållit i många år

Kommentera

Ursprungligen postat av Kringlan84 Visa inlägg
      Hejsan
      Är ny här på sidan som jag för övrigt tycker är toppen.
      Tänkte köpa en ny rulle snart och undrade om man ska tänka på var man ska använda rullen? Jag tänkte använda den både i saltvatten och sötvatten. Är det någon som har erfarenhet av att rullar som är gjorda för sötvatten kommer att förstöras i saltvatten? Någon som vet isåfall varför och på vilket sätt de förstörs? Korrosion eller?
      Tack på förhand =)

´Korroderar gör dom inte, däremot kan saltvatten tränga in i bl a bromssystemet. Do mflesta rullar håler som sagt om man sköljer av och smörjer in dom. Om Du har råd skulle jag ändå rekommendera en vattentät premiumrulle med bra broms avsedd för havsfiske. Shimano calcutta 700, avet och daiwa saltiga är bra och slitstarka rullar som håller för det mesta.
      Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ett förslag är Okuma Eclipz, billig haspel som utvecklad för saltvattensfiske.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tack för era svar killar =)
          Vad säger ni om dessa rullar: Shimano Nasci 4000FA, ABU Cardinal 800, Shimano Seido RA, Shimano Super GTM 2500RB. Har ni någon aning om vilken av dessa rullar som är bäst, vilken skulle ni rekomendera till ett fiske i både salt och sötvatten?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kringlan84 Visa inlägg
            Tack för era svar killar =)
            Vad säger ni om dessa rullar: Shimano Nasci 4000FA, ABU Cardinal 800, Shimano Seido RA, Shimano Super GTM 2500RB. Har ni någon aning om vilken av dessa rullar som är bäst, vilken skulle ni rekomendera till ett fiske i både salt och sötvatten?
            Känner inte till dessa rullar men dom fungerar säkert. Beror ju lite på i vilket saltvatten och vad Du tänkt fiska efter. Antar att Du tänkt fiska från land i Sverige. I så fall är dom säkert funktionella.
            Hälleflundrafiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av BBRF Visa inlägg
              Känner inte till dessa rullar men dom fungerar säkert. Beror ju lite på i vilket saltvatten och vad Du tänkt fiska efter. Antar att Du tänkt fiska från land i Sverige. I så fall är dom säkert funktionella.
              Jag är inget proffs, jag tycker bara det är kul att fiska vid sidan om min forskning =) Dock vill jag ha bra saker, men inte jättedyra. Jag brukar fiska i kusten i öresund och i lödde å och andra sjöar i skåne.

Kommentera

Känner inte till nån av dessa rullar, här har du rullen jag föreslår,

Jag har största 90:an och den är häftig.
                How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro Visa inlägg
                  Känner inte till nån av dessa rullar, här har du rullen jag föreslår,

Jag har största 90:an och den är häftig.
                  Den ser faktiskt häftig ut, inte så himla dyr heller =) tack för förslaget

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 243 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S