4500 mot 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4500 mot 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 4500 mot 2500

Jag har en rocket 4500 som min första multirulle och har kommit fram till att jag kommer att fortsätta att fiska med multi.
    Frågan är dock om jag skulle vinna något på att köpa en 2500 i stället. Vad jag förstår tycker många att det är en bättre rulle än just 4500 när det gäller lite lättare drag, det vill säga runt tio gram.
    Är det verkligen så och i så fall varför?

Ursprungligen postat av Caravelle Visa inlägg
    Jag har en rocket 4500 som min första multirulle och har kommit fram till att jag kommer att fortsätta att fiska med multi.
    Frågan är dock om jag skulle vinna något på att köpa en 2500 i stället. Vad jag förstår tycker många att det är en bättre rulle än just 4500 när det gäller lite lättare drag, det vill säga runt tio gram.
    Är det verkligen så och i så fall varför?
    Liten lätt spole kanske är orsaken. Men jag kommer rätt långt med min 4600 och 10 gr också. UT kommer säkert med en utförlig förklaring om dynamik mm som inte jag begriper, kanske därför som jag kastar bra med andra rullar än 2500 också
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Så spolen är alltså lättare på 2500 än 4500? Hur är det med bredden på spolen då? Är den på 2500 ännu smalare än 4500?

Kommentera

Nej 25 an är bredare men mindre diameter, och så är det helt annan upphägning och lagring av spolen på 25an som jag kan tänka mej gör att det blir bättre dynamik. Om vi väntar ett tag så tror jag UT kan komma med en vetenskaplig förklaring av detta.Och med risk att få handfängsel o haspelrulle resten av livet så kan jag recomendera Revo Inshore till både lättare och lite tyngre fiske. MEN en 25 a preppad av UT är en rulle du kommer gilla, dä ä bare å kast!
        Senast ändrad av Wreckbender; 2008-07-16, 23:49.

Kommentera

Herr Wreckbender förtjänar inte bara handfängsel och smisk. Han skall ha en veckas hårt fiske i blåsigt väder i 5gradigt knädjupt vatten med lätta beten och en haspelrulle försedd med tunn fireline, NÄE han skall byta haspeln mot en Revo men med samma tunna fireline, och där skall ha stå i brotten och trassla.

Geometrin i 46an skiljer sig i allt väsentligt från 25an. De har två helt olika spolaxellagringar, olika spoldiametrar, olika utväxling till linspridaren osv. 46an har en slirbroms med fyra lameller à la Penn, medan 25an har en stor lamell och en liten. att fiska med en 25 betyder att man får veva fortare än annars för den tar hem lite lina per vevarv då spolens diameter är liten, medan 46an har samma inhämtning som 55an och 66an. Det är lättare att tala om likheterna än vad som skiljer dem åt.

Prestandamässigt när det gäller kastlängd är en orörd 25a helt överlägsen en orörd 46a. Slirbromsen i 25an var överlägsen det mesta när den kom 1975, men enligt dagens mått lämnar däremot mycket till övers att önska.

Men, när det gäller att vässa upp en rulle så är 25an helt överlägsen och slirbromsen går det att få ordning på med relativt enkla medel. Lätt spole, optimerad spolaxellagring, lätt linspridaredrivning, en keramisk knivbult, riktiga smörjmedel och kolfiberlameller förvandlar rullen till något som är helt oslagbart. Japanska tvålformade rymdskepp är inte ens i närheten.
          46an är tyvärr inget att bygga på. Prototyptester med 46, 55 och 65rullarna visade att ens ge sig på och försöka få en 46a att funka är inte mödan värt, för konstruktionens geometri gör den inherent nervös och den måste köras överbromsad för att inte ge backslag.
          www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Herr Wreckbender förtjänar inte bara handfängsel och smisk. Han skall ha en veckas hårt fiske i blåsigt väder i 5gradigt knädjupt vatten med lätta beten och en haspelrulle försedd med tunn fireline, NÄE han skall byta haspeln mot en Revo men med samma tunna fireline, och där skall ha stå i brotten och trassla.

Sorry UT men det är inget straff Jag älskar att stå i brotten när nordvästen ylar på med salta sprut som ger mig fåror i mitt väderbitna ansikte, en tvålkopp ovan spöt och blekor som drar värre än Bergenbanan över fjällen, då lever jag! Men ok jag får väl böja mig, din 25 a är top of the line men Revon är inte långt efter P:S och jag trasslar inte min tumme må vara bred men den har en känsel som inte är av denna värld, minsta lilla mer än 10 varv lina på spolen som reser sig så är den där och bromsar

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
              "Jag älskar att stå med en tvålkopp ovan spöt".
              - Kan inte någon hjälpa denne arme man ur sina villfarelser!?

Efter 2 månader av hårt, enträget och mycket otacksamt utvecklingsarbete med nytt magnetbromspåhitt i 25an, fick jag tillsist rätt kalibrering med rätt magneter och stod jag där helt mållös. Aldrig tidigare har jag bekvämt och utan någon större kraft kastad +70m med 10grams Vicke i svag motvind. Det var med det där vanliga Signa Salmon och med en i övrigt lagom vässad 2500Crulle med 0.19 Power Pro och med linspridare.
              www.utreel.com

Kommentera

Nu har jag kommit tillbaka efter några helt underbara veckor i skärgården. Strålande sol och aborrfiske varje dag, ungarna var helförtjusta i ugnsbakad aborre med lime, smör och dill.
                Nåväl, tack till wreckbender och UT för utömmande svar.
                Det jag upptäckte under de här veckorna med UT:s förklaringar i bakhuvudet var att det hänger väldigt mycket på aerodynamiken på draget för hur många skatbon jag får, när jag använde 10 grams wippspinnare blev det inga skatbon, när jag använde wobbler med samma vikt och lite motvind blev det skatbon. Nu ska det tilläggas att jag kör med 0,25 nylonlina så skatbona blev väldigt enkla, det var mest fråga om att dra ut fyra, fem varv lina från spolen så var det utrett.
                En fråga till bara, UT skrev att det var olika utväxling mellan de här två rullarna men så vitt jag kan se så är det 5,3:1 på min 4500 och 5,2:1 på 2500? Det kan väl i praktiken inte bli någon märkbar skillnad?

Kommentera

Ursprungligen postat av Caravelle Visa inlägg
                  så vitt jag kan se så är det 5,3:1 på min 4500 och 5,2:1 på 2500? Det kan väl i praktiken inte bli någon märkbar skillnad?
                  Spolarnas diametrar skiljer sig rätt mycket, så även om utväxlingen är densamma så tar 2500an in mindre än de större rullarna. Förhållandet är proportionellt, dvs 25ans diameter som är 75% av 45an resulterar i att 25an tar in 75% av vad 45an tar in per vevvarv. Därför är det bra med en lite kortare vev på 25orna så man lätt kan få upp farten på betet. 2500orna utan IAR har 1:4,7 och de med IAR har 1:5,3. Det går att peta in 1:5,3 i de utan IAR men inte vice versa (om man nu inte vill modifiera huvudddrevet).
                  www.utreel.com

Kommentera

Fortsätter på den här nästan två år gamla tråd. Tack vare svaren från UT blev jag mycket intresserad av en 2500 dessutom hade Lundgrens fiske sådana till salu. Min underbara hustru köpte en sådan och gav mig den på julafton. Sen blev det ju en riktig vargavinter så inte förrän idag kunde jag fiska med den.
                    I höstas när jag fiskade havsöring och använde 4500 så var jag tvungen att ha lite mekanisk broms på och vara noga med att svepa iväg kasten för att inte få linresning.
                    Idag när jag hade 2500 med samma spö, lina och kustwobbler så kunde jag nollställa den mekaniska bromsen och ändå behövde jag inte vara noga med hur jag kastade. Efter fyra timmars kastande fick jag inte tillstymmelse till linresning.
                    Stort tack till min kära hustru och till UT som rekommenderade denna förnämliga lilla rulle!

Caravelle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 330 visningar
                    18 gillar