ny haspleutrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ny haspleutrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ny haspleutrustning

jag ska nu införskaffa ny haspelrulle & spö jag är inne på märket shimano då de värkar hålla väldigt hög kvalite. jag ska fiska gädda, abborre, havsöring och eventuelt nån lax och lite kastmete för sutare varit inne på baitrunner rullen men den värkar vara lite klumpig så nu vänder jag mig hit. vad för rulle och spö ska jag investera i jag har ungefär 3000 att röra mig med

3000 är mycket pengar i dessa sammanhang. Jag är inget vidare på specimenfiske men för det du söker skulle jag tipsa om 9fots Shimano Speedmasterspöna. Öringfiskarna brukar väl gärna ha 10fot+ men det är lite otympligt för det allmäna fisket.

Jag gillar dock mitt Berkley Lightning Rod starkt så om du springer på ett sådant så är det värt pengarna, är lite billigare dessutom. Jag har haft ett Series One skeletor 10 fots med som var finfint till öringfisket vid kusten men svårhanterligt inomskärs.

Rullen skulle kunna bli en Shimano Exage eller Stradic, men om du lägger på lite så får du råd med en Twinpower, kan vara värt det.
    Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av S_ikers Visa inlägg
      jag ska nu införskaffa ny haspelrulle & spö jag är inne på märket shimano då de värkar hålla väldigt hög kvalite. jag ska fiska gädda, abborre, havsöring och eventuelt nån lax och lite kastmete för sutare varit inne på baitrunner rullen men den värkar vara lite klumpig så nu vänder jag mig hit. vad för rulle och spö ska jag investera i jag har ungefär 3000 att röra mig med
      Varför inte fiska med multirulle? En Ambassadeur i 5000 storlek, kanske en Rocket?
      Annars håller jag med om att Shimano gör trevliga haspelrullar. Deras nya Nasci har fått bra kritik.

Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
        Varför inte fiska med multirulle? En Ambassadeur i 5000 storlek, kanske en Rocket?
        Annars håller jag med om att Shimano gör trevliga haspelrullar. Deras nya Nasci har fått bra kritik.

jag har inga erfarenheter av multirullar men är inte dom väldigt svår kastade ? hur mycket lina går upp på en sån ?

Kommentera

Shimano Stradic 2500 Fi en skön rulle,köp på Ebay och få råd till ett fint spö i Sverige.

Kommentera

har hittat 2 rullar

ASPIRE RA 2500RA, 4000RA 1600 kr
            och
            TWIN POWER XT 2500RB, 4000RB 1300

eller ska jag sattsa på en multirulle ? isåfall ambassadure eller shimano (eller annat märke tipsa gärna )

Kommentera

Ursprungligen postat av S_ikers Visa inlägg
              har hittat 2 rullar

ASPIRE RA 2500RA, 4000RA 1600 kr
              och
              TWIN POWER XT 2500RB, 4000RB 1300

eller ska jag sattsa på en multirulle ? isåfall ambassadure eller shimano (eller annat märke tipsa gärna )
              Om du skall fiska med multi så tycker jag (självklart) att du skall köpa en Ambassadeur. Där har du en rulle som fungerar i ur o skur, som dessutom är lättservad plus att Abu har en servicepolicy av sällan skådat slag - Fantastisk. Du kan bygga om din rulle fullständigt, till vettiga pengar dessutom
              Svårkastat? kanske? Man måste öva litet grand i början. När man sedan kommit igång så är det svårt att gå tillbaka till något annat. Känslan och kontakten man får är enorm. Det är inte svårt, några timmar så är du igång
              Visst får man linresning och backslag ibland, även om man är en van "kastare" men man får ju trassel på haspelrullar ibland också då man funderar: hur i helvete kunde linan lägga sig på "spolkransen"

Linkapaciteten beror ju givetvis på linans tjocklek och vilken Ambassadeur man väljer, vissa modeller har grunda spolar medans andra har djupa. Rådfråga din butik och berätta vilka önskemål du har.

Lycka till
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ska du bara kasta grejer under 10g då kanske en haspel kan vara att fundera på. I alla andra avseenden är en Ambassadeur överlägsen, speciellt om den är trimmad. Ligger man normalt runt 20+g och harvar så är en amb. mycket trevligare att fiska med, direktkontakt med betet och mycket bättre broms. Jag personligen skulle aldrig få för mig att fiska lax med haspel då bromsarna inte har något att säga till om jämfört med en mulitrulle.
                Fish On!

Kommentera

det blir nog en multirulle och av märket ambassadure men vad ska jag ha för model (ambassadure5000 tipsade om en finns det några fler finna modeler ?) och vilket spö ?

///elis

Kommentera

Försök hitta rätt på en lättare begagnad Rocket i 5500 storlek, de är fina.

Som spö har jag hört att Berkley Skeletor är bra till multirullar också, jag har själv ett 9 fots till haspel 15-40 gram som är riktigt fint. Otroligt spänstigt och bra.

Kolla på ett likadant för multirulle, Berkley Skeletor 9 fot 15-40 gram Trigger. Har sett dem i Tyskland iaf. på eBay men de finns säkert i Sverige också.
                    15-40 gram är kanske lite grovt om du ska fiska abborre men det är svårt att kompromissa med allt i ett spö.

Lycka till!
                    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 772 visningar
                    0 gillar