"service" av rullar...skötsel mm. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"service" av rullar...skötsel mm.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "service" av rullar...skötsel mm.

Tja..

sitter just nu och packar ner grejerna som jag gjort i ordning efter gårdagens fisketur... och undra ifall det finns fler "nördar" som jag...

jag fiskar mest Havsöring runt omkring Marstrand... och saltvattnet sliter ju ganska bra på grejerna om man inte gör i ordning allt efteråt... framförallt RULLEN!!!

Jag är ruggigt pedant med mina prylar,, sköljer av noga och smörjer regelbundet mm....

hur gör ni??? sköljer ni av utrustningen ni använt efter en tur på havet eller låter ni grejerna ligga som dom är???

kul att höra hur andra gör..

mvh/Fredric

Fiskar bara i sötvatten så det blir bara en årlig insmörjning och genomgång nån gång innan vårfisket tar fart.
    Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Man måste kunna lita på att grjerna håller när det blir allvar av. Det förutsätter att rullen men även lina och resten av utrustningen regelbundet ses över så inget falerar när Big Mama biter tag i betet.
      Jag fiskar mest i sött vatten och någon ensta gång i Östersjön. Saltets frätande verkan är därför inget problem men det kommer ändå in skit i rullen och flätlinan. Krokar blir slöare än jag och fjäderringar och leken ger sig. Allt sånt måste vara tip top när man tar fram prylarna för att få en trevlig fiskestund. Jag är ingen pedant men jag släpper heller inte in en total slapphet i omsorgen om utrustningen.
      Senast ändrad av BeBest; 2008-08-06, 21:04.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

När vi åkte tävlingsbil på allvar gällde devisen: "Tävlingen avgörs hemma i garaget, åtskilliga veckor före start".

Jag betraktar mina fiskeprylar på samma sätt och kollar av allting med jämna mellanrum, förutom vissa rullar som är på långtidstest och därför aldrig servas. Det är sällan jag tappar fisk, förutom gröna grisen i viken som jag haft en vendetta med i åtta år nu. Hon rätar ut nya friska Owner 2/0 krokar åt mig och bryter av wobblers, fast mycket är helt och hållet mitt eget fel för jag sätter för stor press på 'na.
        www.utreel.com

Kommentera

Är det din fru du pratar om?
          Känner du igen den här texten spenderar du för mycket tid vid datorn och för lite tid i båten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
          Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
          41 svar
          31 929 visningar
          18 gillar
          Senaste inlägg Micki.S