Nasci 2500 eller 4000? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nasci 2500 eller 4000?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nasci 2500 eller 4000?

Jag har tänkt mig den som en allround rulle. Jag fiskar inte så mycket men det verkar vara en trevligt rulle. Fisket jag vill inrikta mig på är mest aborre/gädda/havsöring/horngädda.

Vad för storlek skall man då ha? Antar att 2500 räcker om man inte ska ge sig på grövre gädda? Eller ska man satsa på en 4000 så man alltid klarar sig? (samma pris)

Någon som har någon erfarenhet av rullen annars?

Jag har använt nasci 2500 i några månader nu och jag är supernöjd iaf =)
    spolar på linan bra och så. Jag använder min till abborre,gädda, id, regnbåge etc..
    Fick inte med någon extra spole dock, kanske blev lurad =/

Kommentera

Enligt min erfarenhet är 2500 storleken den optimala alround rullen, ha en extraspole och ladda de med bra flätlina en med0,12 - 0,15mm för de lättare fisket och betena och den andra med 0,19 -0,21 för det lite tyngre, Du kan drilla in det mesta som simmar i Svenska vatten med en sån rulle frånsett laxfiske eller havsfiske men inte ens en 10+ gädda ska orsaka några problem pga rullen.

Har drillat in 8+ gädda på en UL rulle med 0,12mm flätlina och 6fots UL spö -10gr och det gick bra, det tog en stund men det var också en av de mest spännade drillningran jag varit med om så var inte rädd för at tköra lite lättarre grejor för Du får in även större fisk på det, bara Du gör rätt

Polaren drillade upp en 11+ på likvärdig utrustning så det löser sig

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Enligt min erfarenhet är 2500 storleken den optimala alround rullen, ha en extraspole och ladda de med bra flätlina en med0,12 - 0,15mm för de lättare fisket och betena och den andra med 0,19 -0,21 för det lite tyngre, Du kan drilla in det mesta som simmar i Svenska vatten med en sån rulle frånsett laxfiske eller havsfiske men inte ens en 10+ gädda ska orsaka några problem pga rullen.

Har drillat in 8+ gädda på en UL rulle med 0,12mm flätlina och 6fots UL spö -10gr och det gick bra, det tog en stund men det var också en av de mest spännade drillningran jag varit med om så var inte rädd för at tköra lite lättarre grejor för Du får in även större fisk på det, bara Du gör rätt

Polaren drillade upp en 11+ på likvärdig utrustning så det löser sig

Jag är inte särskilt duktig dock, men jag antar att man lär sig efter hand

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
          Jag är inte särskilt duktig dock, men jag antar att man lär sig efter hand

Det är fördelen med övning, man blir bättre hela tiden, när jag började med UL fiske tyckte jag det var kämpigt med 3-4kg gäddor och på den tiden var det nylonlina som gällde, dagens flätlinor håller ju för mycketmera och är klart mera förlåtande för bristande drillningsteknik.

Den viktigaste egenskapen efter rullens slirbbroms som måste vara jämn och ryckfri men stark vilket Shimano har är Ditt tålamod, det funkar inte att pressa in en större fisk med en sån rulle/utrustning, Du måste jobba lite för det men det är ju det som är det roliga med

Vilken klåpare som helst klarar att winscha in en halvstor fisk med hjälp av en stor rulle och grov lina och ett spö som är som en stolpe, men hur kul är det??

Kommentera

nasci är grymt bra rulle kvaliteten är otroligt bra. otroligt nog så e den skit billig rulle med tanken på hur bra den är men för mer spännande fiske så ska du ta 2500 sj så har jag en 4000 som man misshandlar jämt och än så håller den och är som ny
            Senast ändrad av sayo; 2008-08-19, 23:36. Anledning: glömde

Kommentera

En fråga till då !

Är det någon rekomenderad betesvikt på 2500 resp 4000 ? Eller är det upp till spöt endast att avgöra? Om ni förstår vad jag menar

Och är berkley lightning rod ett billigt bra alternativ att sätta rullen på?
              Senast ändrad av lethul; 2008-08-21, 17:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av lethul Visa inlägg
                En fråga till då !

Är det någon rekomenderad betesvikt på 2500 resp 4000 ? Eller är det upp till spöt endast att avgöra? Om ni förstår vad jag menar

Och är berkley lightning rod ett billigt bra alternativ att sätta rullen på?
                Det är spöt som bestämmer det om Du håller Dig inom normala viktgränser.

Berkley Lightning är mycket bra och prisvärda spön, har flera olika både Haspel, Spinn och Jerk och är helt nöjd med dem, enda att tänka på är att de är lite överklassade så det som är klassat 10-30 bör Du inte kasta tyngre än 25gr med och det med 45gr är max 40 enlig mig iaf, annars kan jag varmt rekomendera spöna då de har fina egenskaper.

Kommentera

Ursprungligen postat av larante Visa inlägg
                  Jag har använt nasci 2500 i några månader nu och jag är supernöjd iaf =)
                  spolar på linan bra och så. Jag använder min till abborre,gädda, id, regnbåge etc..
                  Fick inte med någon extra spole dock, kanske blev lurad =/
                  Man får inte med någon extra spole till dem..

Kommentera

Technium verkar vara i ungefär samma prisklass. Är den mycket bättre? Är det värt att lägga nån hundring till?

ps. vad är skillnaden på Technium 2500 FA och FB ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki