Rengöra kullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöra kullager

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rengöra kullager

    Jag har på olika ställen läst hur man gör rent kullager på rätt sätt.

    1. Värm lagret, spraya med WD-40 ett par ggr, värm sedan igen och tillsätt en droppe olja.

    2. Aceton med olja.

    3. Aceton utan olja.

    4. Själv så använder jag kemiskt ren bensin.

    Hur gör ni och varför??

    mvh Daniel

  • #2
    Aceton utan olja så slipper man få i nåt annat konstigt i lagret. Lägg lagret i en liten burk med aceton, denna burken ställer du i en större burk med vatten, ställ detta på spisen och låt puttra ett tag, håll undan näsan!
    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

    Kommentera


    • #3
      WD-40 skulle jag inte släppa in i en spinnrulles kvalitetskullager.
      Bensin, fotogen eller lacknafta skulle jag välja att tvätta rent med. Efter all skit blivit bortsköljd och ytorna i lagret torkat skulle jag lägga någon droppe TG's Rocket Fuel Yellow Label olja i kullagren.
      Klart!
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

      Kommentera


      • #4
        Sorry BeBest, men använder du fotogen, lacknafta så får du inte bort så mycket, bensinen är väl bättre men den löser inte all skit. Vill man inte koka i aceton,det är ju lite farligt, så skölj dom i rumstempererad aceton. Och WD 40 är ingenting som rengör, det är smörjmedel som man har på gångjärn o dyl.
        Senast ändrad av Wreckbender; 2008-09-27, 01:42.
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

        Kommentera


        • #5
          Jag måste tillägga att det jag skriver om är kullager som sitter i spollagringen på en multirulle. En haspel kan du nog göra vad som helst med , bara den får lite fett i lagringarna så mår den bra.
          Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

          Kommentera


          • #6
            Då får jag tacka för det tipset Wreckis! Det kommer snart att vara aktuellt att använda på Mörrum-rullen.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

            Kommentera


            • #7
              I boken ultimate guide to surfcasting. Så använder Ron Arra just WD-40 på upphettade lager. Han är ju ändå en av USAs bästa kastare, men jag blev förvånad när jag läste det.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av mdlarsson Visa inlägg
                I boken ultimate guide to surfcasting. Så använder Ron Arra just WD-40 på upphettade lager. Han är ju ändå en av USAs bästa kastare, men jag blev förvånad när jag läste det.
                Även den bästa kan ha fel.

                Samt så har han nog så han kan klippa en ny rulle om den skulle gå sönder.

                Och att rekommendera att koka aceton i usa = stämning på 10 miljarder, efter att han fått in det i lungorna och nu inte kan utföra ett normalt jobb mera.

                Så det är nog säkrast att få lite bonus pengar från företaget som gör wb-40 i usa för han.

                Har bara dåliga erfarenheter av att lösa upp fettet inne i ett kullager, Gjort detta på andra saker och alltid fått ett skrapande ljud efteråt.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av mdlarsson Visa inlägg
                  Jag har på olika ställen läst hur man gör rent kullager på rätt sätt.

                  1. Värm lagret, spraya med WD-40 ett par ggr, värm sedan igen och tillsätt en droppe olja.

                  2. Aceton med olja.

                  3. Aceton utan olja.

                  4. Själv så använder jag kemiskt ren bensin.

                  Hur gör ni och varför??

                  mvh Daniel
                  Mycket har redan sagts och WD40 är inget att hålla på med. Aceton med olja är för flickors händer, inte för något annat.
                  För att lösa fett och smuts i kullager är ofta en kombination av bad i aceton varvat med bad i citydiesel eller fotogen en mycket bra metod, och man avslutar med acetonbadet. Lagren skall sedan torka innan man smörjer dem.

                  Men, acetonkokning är likt kokning i kombination med ultraljud med tri och/eller andra vedervärdiga lösningsmedel svårslaget om det skall bli riktigt rent. Hälsoaspekterna måste dock tas på största allvar för lösningemedel i allmänhet och aceton i synnerhet är inget att leka med.

                  Men, för riktig rengöring brukar jag ta en vanlig liten acetonflaska och fylla på den med en cm från botten, och sen går jag ut. Med mig ut har jag kokande vatten i en termos. I en lagom stor burk häller jag upp det heta vattnet, jag öppnar acetonflaskan så övertryck kan pysa ut och sen ställer jag ner acetonflaskan i varmvattnet och går därifrån i 5 minuter. Sen skuvar jag åt korken och tar upp flaskan ur burken som sedan får svalna. Jag tar ur lagren som får bada i ren kall aceton där doppar dem och sedan snurrar dem på spetsen på en penna. Arbetet sker utomhus eller i dragskåp. När lagren är torra smörjs de med Rocket Fuel.
                  www.utreel.com

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
                    Mycket har redan sagts och WD40 är inget att hålla på med. Aceton med olja är för flickors händer, inte för något annat.
                    För att lösa fett och smuts i kullager är ofta en kombination av bad i aceton varvat med bad i citydiesel eller fotogen en mycket bra metod, och man avslutar med acetonbadet. Lagren skall sedan torka innan man smörjer dem.

                    Men, acetonkokning är likt kokning i kombination med ultraljud med tri och/eller andra vedervärdiga lösningsmedel svårslaget om det skall bli riktigt rent. Hälsoaspekterna måste dock tas på största allvar för lösningemedel i allmänhet och aceton i synnerhet är inget att leka med.

                    Men, för riktig rengöring brukar jag ta en vanlig liten acetonflaska och fylla på den med en cm från botten, och sen går jag ut. Med mig ut har jag kokande vatten i en termos. I en lagom stor burk häller jag upp det heta vattnet, jag öppnar acetonflaskan så övertryck kan pysa ut och sen ställer jag ner acetonflaskan i varmvattnet och går därifrån i 5 minuter. Sen skuvar jag åt korken och tar upp flaskan ur burken som sedan får svalna. Jag tar ur lagren som får bada i ren kall aceton där doppar dem och sedan snurrar dem på spetsen på en penna. Arbetet sker utomhus eller i dragskåp. När lagren är torra smörjs de med Rocket Fuel.
                    Ok, men det är inget jag vågar mig på i lägenheten, duger bensinen eller ska jag gå över till aceton, och behöver jag öppna lagren?

                    mvh Daniel

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X