Amb. 5600C4 -eftermontering av extra backspärr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5600C4 -eftermontering av extra backspärr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5600C4 -eftermontering av extra backspärr

Hej

Eftermontering av extra backspärr till Amb. 5600C4, ngn som har koll på det? Delarna jag har fått är först en "mässingsnit", som jag tror ska monteras i rullgaveln och blir då själva fästet för backspärren. Men den andra delen, som gissningsvis är själva backspärren blir jag inte klok på. Den ser ut som en 6:a el 9:a (beroende på hur man vänder den), med typ "bladfjädrar" som jag tror att man ska trä upp på ngt av dreven??? ...men får det inte att stämma.

Tack
    Richard

Kanske idé att kolla på sprängskissen för Amb 5601C JB
    Denn har väl den dubbla spärren orginalmoterad?
    http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
      Hej

Eftermontering av extra backspärr till Amb. 5600C4, ngn som har koll på det? Delarna jag har fått är först en "mässingsnit", som jag tror ska monteras i rullgaveln och blir då själva fästet för backspärren. Men den andra delen, som gissningsvis är själva backspärren blir jag inte klok på. Den ser ut som en 6:a el 9:a (beroende på hur man vänder den), med typ "bladfjädrar" som jag tror att man ska trä upp på ngt av dreven??? ...men får det inte att stämma.

Tack
      Richard
      "Örat" på spärrhaken hänger du på nitstiftet, och de båda kopparbläcken skall ligga ett på var sida om huvuddrevsbussningens undre platta, så när den går baklänges griper de lagom hårt så spärrhaken går i "kuggarna" så det blir stopp.

Se bara till att nita ordentligt, för när backspärrslagret (IAR) släpper pga köld, vatten eller att det är upprostat, åker niten på en rejäl smäll, och när niten fått tillräckligt med smäll, då tiltar den i sitt fäste och då hamnar backspärren snabbt i konflikt merd resten av vevmekanismen. Då är det färdigfiskat.
      www.utreel.com

Kommentera

Tack UT

Förstår nu hur det ska monteras, men kan inte nita själv. Gissar att det är ngn form av "specialnitpistol" som krävs. Avvaktar med montering av extra backspärr eller skickar till ABU

/Richard

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
        Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
        41 svar
        32 044 visningar
        18 gillar