Knas på pro rocket efter service - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knas på pro rocket efter service

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knas på pro rocket efter service

Hej.
    Har ett par frågor angående min 5500 pro rocket; skruvade isär den helt för rengöring och smörjning. Det gick ju rätt enkelt men när jag monterat ihop den igen så ligger spolen mer till höger/mot vevsidan än vad jag vill minnas att den var tidigare. Nu tycker jag åxå att veven har ett större glapp - in/ut mot rullen än tidigare....
    Allt går ju så mycket lättare/mjukare mot förut och den verkar fungera som den ska men är ju fundersam ändå...
    tänkte visa bilder på saken men det strulade med uppladdningen, kan maila bilder ifall nån vill se...

hoppas nån kan svara...

mvh

Ursprungligen postat av näbbgädda Visa inlägg
    Hej.
    Har ett par frågor angående min 5500 pro rocket; skruvade isär den helt för rengöring och smörjning. Det gick ju rätt enkelt men när jag monterat ihop den igen så ligger spolen mer till höger/mot vevsidan än vad jag vill minnas att den var tidigare. Nu tycker jag åxå att veven har ett större glapp - in/ut mot rullen än tidigare....
    Allt går ju så mycket lättare/mjukare mot förut och den verkar fungera som den ska men är ju fundersam ändå...
    tänkte visa bilder på saken men det strulade med uppladdningen, kan maila bilder ifall nån vill se...

hoppas nån kan svara...

mvh
    Du centrerar spolen med mekbromsvreden på var sida om rullen. Vrid åt den högra och lätta lika mycket på den vänstra så hamnar spolen i mitten.

Att den går lättare i vevpartiet och att axialgappet i veven känns större kan bero på att du använt lättare smörjmedel, men det kan också bero på att du glömt och/eller tappat bort spårryttaren under vevmuttern, eller att lilla bronsbrickan under huvuddrevsbussningen försvunnit.

Det bästa är att dela på rullen igen och se om alla delar sitter på plats. Är alla delar på plats, då kan du ta den tidigare nämnda bronsbrickan och böja den lite så det blir en liten fjäderbricka, då försvinner glappet men rullen blir också trögare i vevpartiet. Och: använd ett riktigt bra smörjfett, vattenfast för smutsiga förhållanden.
    www.utreel.com

Kommentera

Alla delar sitter på rätt plats, hade sprängskiss bredvid medan jag skruvade sönder och ihop. Hade åxå rullen i en låda just för att slippa tappa bort nån del...

köpte olja i en abu-butik här i byn, kanske är den lite tunnar än den jag använt förut. Rullen var ju väldigt kletig inuti då jag öppnade den, kanske det gjorde den lite fastare/tajtare i just vevkännslan??
      ska testa justera på mekbromsvreden och se om det ändrar.

Tack för svaret!

mvh

Kommentera

Angående spolens position så kanske det är så att du bytt plats på de bägge mekbromsrattarna. Den på vevsidan ska vara något lägre än den andra. Skiftar man på dem hjälper det inte om man drar vevsidans ratt i botten, det kommer ändå att vara ett glapp.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
          Angående spolens position så kanske det är så att du bytt plats på de bägge mekbromsrattarna. Den på vevsidan ska vara något lägre än den andra. Skiftar man på dem hjälper det inte om man drar vevsidans ratt i botten, det kommer ändå att vara ett glapp.

På min 5500 pr går det inte att svänga sida på dessa rattar då dom är helt olika inuti, den på höger sida har en fjädrande plast "bussning" där själva axeln ska styras i medan den vänstra är helt slät.
          Har nu justerat lite på dom rattarna och det gick faktiskt att få spolen centrerad just som jag ville.
          Glappet i veven är fortfarande mysko...

mvh

Kommentera

Den plastpluppen skall sitta påsnäppt på spolaxeln så att inte den snurrar med när spolen snurrar, antagligen det som gjorde att spolen inte blev centrerad. Pilla ut den och snäpp på den på axeln, skruva därefter på koppen och centrera sedan spolen som tidigare sagts.,
            Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Nu är spolen just som den alltid varit efter att jag justerat på båda små rattarna och den snurrar väldigt lätt och även tystare än förut.

Nu gäller det att få bort glappet i veven åxå, ska lossa på den igen imorrn och se om det löser sig. Tog ju loss den flera gånger idag direkt då jag kännde att den hade fått "ny-kännsla" efter ihopsättningen. Den glappar ca 1 - 1,5 mm in/ut och jag tycker det är klart mer än före jag började mecka med den

mvh

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              31 936 visningar
              18 gillar