Nedsänkt rullfäste - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nedsänkt rullfäste

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• qvarnbacken
    replied
    Nytillverkade nedsänkta rullfästen, finns dom?

Jag kan bara instämma i saknaden av dessa utmärkta rullfästen. Använder man traditionella multiplikatorrullar typ Ambassadeur (eller Abumatic för den delen) så är dessa nedsänkta rullfästen oslagbart smidiga. Jag har letat och letat utan att hitta annat än gamla spön med dessa rullfästen, finns det verkligen ingen som nytillverkar dom?

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Micke; Det ser ut att vara samma typ av rullfäste du har som på mina senaste, av ABU förstärkta rullfästen. Var försiktig bara så att du inte drar till dig rullfrigöringsknappen när du jerkar. Det kan bli dyrt att "droppa" rullen i sjön!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand
    www.trumman.com
    Det skall jag OF!
    Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
    Så coolt & häftigt,
    Vilka spön har du använt dig av?
    Blev grymt sugen på & pröva ngt liknande.
    Kanske inte just till älvfisket efter att ha hört Old firehands historia, men till stor gäddan & några gösmadamer ska de väl hålla för.
    Rimligtvis måste de ju bero på linkapasitet, rulle & en lite lättare slirbroms.
    Det finns mycket roliga klingor man kan använda, det behöver inte vara just för jerk. Tex båtspön och långa kastspön för tyngre saker kan passa, man kapar lite här och där så kan det bli fina spön till jerk.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Mitt hemmabyggda Oldstyle Jerk funkar ypperligt, i.o.f förstärkt vid infästningen.

Hej Micke; Det ser ut att vara samma typ av rullfäste du har som på mina senaste, av ABU förstärkta rullfästen. Var försiktig bara så att du inte drar till dig rullfrigöringsknappen när du jerkar. Det kan bli dyrt att "droppa" rullen i sjön!
    Go for the Big Ones!
    Old Firehand

Lämna en kommentar:

• baliqwerty
    replied
    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Mitt hemmabyggda Oldstyle Jerk funkar ypperligt, i.o.f förstärkt vid infästningen.
    Så coolt & häftigt,
    Vilka spön har du använt dig av?
    Blev grymt sugen på & pröva ngt liknande.
    Kanske inte just till älvfisket efter att ha hört Old firehands historia, men till stor gäddan & några gösmadamer ska de väl hålla för.
    Rimligtvis måste de ju bero på linkapasitet, rulle & en lite lättare slirbroms.

Lämna en kommentar:

• baliqwerty
    replied
    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Micke "Baliqwerty" Pilheden; Jag har en stor, svartvit bild inramad på väggen med det i rullfästet knäckta 9 fots ABU Atlantic 460 spöt och den nystigna, silverblanka 19.8 kilos Altalaxen från 1963 hängande med en repstump runt stjärtspolen från axeln min och ner mot fötterna. Det fotades mest i svartvitt på den tiden. Få laxfiskare ville ta bilder. De flesta ville gå utmed älven och fiska lax 8 - 10 timmar, sova några timmar, äta en kvart, fiska lax 8 - 10 timmar, osv !

Har du vägarna förbi Bålsta åt Stockholmshållet någon gång kan du få kika på mina pensionerade Atlanticspön med försänkta rullfästen plus några till.
    Go for the Big Salmons!
    Old Firehand
    www.trumman.com

De tackar jag för.
    Inte alls omöjligt att jag har vägarna förbi någon gång.

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Wreckbender; 2008-11-01, 17:51.

Lämna en kommentar:

• coyote
    replied
    Å andra sidan har jag sett Sjösländan 12 fotare smälla av som istappar just vid handtaget så inget under solen är beständigt.
    Jag byggde om ett gammalt Atllanticspö för några år sedan med en kliga från BFT 12 fot. Ett underbart spö att kasta med. jag har dragit så aluminiumtuben i bakre handtaget har böjts men än så länge håller klingan.

Har sett nya spön med nersänkt fäste på en fiskebutik i gamla stan i Stockholm för ett år sedan. Norska..tror det var Hörgård.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
    "Old firehand" Wow vilken historia!

Jo, de kanske é så att de é omöjligt att få spöet nog hållbart.
    Om.... den dagen kommer då jag drillar en lax i Torneälv & spöt går av i rullfästet då skulle jag vara en mindre lycklig människe (för att uttrycka det milt).
    Är där uppe ng vecka om året & har gett laxen en chans då & då men gått bet.
    Men men skam den som ger sig..
    Då é de väl bara lägga nedsänkt rullfäste planerna på is.
    Hej Micke "Baliqwerty" Pilheden; Jag har en stor, svartvit bild inramad på väggen med det i rullfästet knäckta 9 fots ABU Atlantic 460 spöt och den nystigna, silverblanka 19.8 kilos Altalaxen från 1963 hängande med en repstump runt stjärtspolen från axeln min och ner mot fötterna. Det fotades mest i svartvitt på den tiden. Få laxfiskare ville ta bilder. De flesta ville gå utmed älven och fiska lax 8 - 10 timmar, sova några timmar, äta en kvart, fiska lax 8 - 10 timmar, osv !

Har du vägarna förbi Bålsta åt Stockholmshållet någon gång kan du få kika på mina pensionerade Atlanticspön med försänkta rullfästen plus några till.
    Go for the Big Salmons!
    Old Firehand

Lämna en kommentar:

• JiBbR
    replied
    Har sett spön med nedsänkta rullfästen på några japanska sidor har även förmej att dom såldes löst dock kommer jag inte ihåg adressen..

Lämna en kommentar:

• baliqwerty
    replied
    "Old firehand" Wow vilken historia!

Jo, de kanske é så att de é omöjligt att få spöet nog hållbart.
    Om.... den dagen kommer då jag drillar en lax i Torneälv & spöt går av i rullfästet då skulle jag vara en mindre lycklig människe (för att uttrycka det milt).
    Är där uppe ng vecka om året & har gett laxen en chans då & då men gått bet.
    Men men skam den som ger sig..
    Då é de väl bara lägga nedsänkt rullfäste planerna på is.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
231 svar
32 433 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Gösalf
av Gösalf