Amba 5601 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba 5601 JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba 5601 JB

Tjena har en amba 5601 som låter lite underligt. Det låter som det är fel på spolen för då jag tar hem betet/vevar så knarrar den typ lite. Jag har tänkt att skicka den til abu för en hel-service men är lite orolig över om det kommer kosta skjortan. hur mycket tar det för en hel-renovering av rullen, någon som vet?

MVH Pelle rebell
    Kan vara det roligaste......

Lättast är om du inte redan gjort de, att ta isär den själv och smörja och fetta upp lager och linspridaren... Står i manualen vart man ska smörja och fetta. Såvida du inte misskött rullen tordes lite fett och smörja göra den gott.
    ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Jag har haft liknande problem med min. Har en sån här tidig modell utan IAR vilket gjord att det blev en liten knyck vid jerken så att spolen som slog hela tiden. Det nötte ut nåt lager som jag inte alls har en susning vad det heter men det fick effekten av att rullen knarra och gnällde och ibland släppte backspärren. Gav den till PA på lundgrens som fixade den på 5 röda för kanske 50-70-80 spänn nånting. Sen dess har den vart ok. Tror det var tre år sen.
      När drar vi?

Kommentera

Ursprungligen postat av Pelle-Rebel Visa inlägg
        Tjena har en amba 5601 som låter lite underligt. Det låter som det är fel på spolen för då jag tar hem betet/vevar så knarrar den typ lite. Jag har tänkt att skicka den til abu för en hel-service men är lite orolig över om det kommer kosta skjortan. hur mycket tar det för en hel-renovering av rullen, någon som vet?

MVH Pelle rebell
        Antagligen är stiftet som håller backspärrshaken stukat, och då kan backspärrshaken släpa mot drevets krans och då är ljudet ett sågande "RRRRRRR" eller så sras den mot tandningen på huvudrevsbussningens botten platta vilket ger ett ljud mera åt "tick tick tick".

Dela på rullen, det är lättare än du tror, och du kommer nog att se vad det är ganska snabbt.
        www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        231 svar
        31 983 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Gösalf