Förklara någon?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förklara någon?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förklara någon?!

Med risk för att verka oteknisk så måste jag få en förklaring på denna rulle http://www.fishit.com/product_info.p...ducts_id/84339 när jag läser så fattar jag det som att man med en knapptryckning kan ta in lina utan att veva vilket ju låter helt makalöst bra men jag gissar att jag fattat fel för hur skulle det funka utan minielmotor och batterier?!

Kan den verkligen ta in linan kontrolerat med en knapptryckning eller är det bara fråga om att den sträcker upp slacklina vid jerkning/vertikalryck?

Funkar precis som en spinnrock, ett tryck med foten snurrar hjulet ett varv, samma princip här.

Kommentera

Tror det är så att när du trycker på "övre" knappen med tummen så snurrar spolen ett kvarts varv?
      Kanske nån kan förklara det bättre?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Mitchell hade en flugrulle för länge sedan med samma koncept ,skillnaden var att du drog upp en fjäder när du drog ut linan och tog in den med en spak som satt längs handtaget på spöt
        Jag antar att en fjäder dras upp på något sätt tex vid invevning

Kommentera

Hur mycket den snurrar beror ju på motståndet...
          sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Gruvis Visa inlägg
            Mitchell hade en flugrulle för länge sedan med samma koncept ,skillnaden var att du drog upp en fjäder när du drog ut linan och tog in den med en spak som satt längs handtaget på spöt
            Jag antar att en fjäder dras upp på något sätt tex vid invevning
            Funkade den idéen bra, sen är ju konstruktionen på flugrullar lite enklare än multi?
            Jag är övertygad om att det inte finns nån fjäder som drar upp rullen på denna multirulle.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

OJ
              Många förklaringar på hur detta funkar har inte blivit så värst mycket klokare ännu ttyvärr, men det kommer säkert en klockren förklaring snart så faller det på plats

Orsaken att jag undrar är att jag ofta som säkert många andra som fiskar ensamma i båten behöver ha en hand på motorn samtidigt som man tar in lina och då verkar denna vettig, så det vore bra att veta med säkerhet hur den funkar då den ju inte är helt gratis

Kommentera

Finns även en billigare modell av den rullen som kostar runt en tusing. Duger gott till verticalfiske och även lättare spinnfiske.
                Som du säger är det en stor fördel att man kan ha en hand på motorn och en på spöet. Man kan på så vis hela tiden hålla fin bottenkontakt om det är vad man önskar...
                www.pikewallis.se

Kommentera

Det jag har sett (vertikal jiggning, Fiske Feber) så använder man funktionen när man tar in lina och samtidigt styr båten , tex om man jiggar av en brant och fiskar sig uppför branten, då ska du kunna ta in lina och sköta el motorn samtidigt.

Såg faktiskt ganska smidigt ut.
                  I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                  http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                  http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                    Det jag har sett (vertikal jiggning, Fiske Feber) så använder man funktionen när man tar in lina och samtidigt styr båten , tex om man jiggar av en brant och fiskar sig uppför branten, då ska du kunna ta in lina och sköta el motorn samtidigt.

Såg faktiskt ganska smidigt ut.
                    Det är precis det jag sett med men jag undrar hur det rent mekaniskt funkar, är det så att ett tryck på knappen ger ett spolvarv eller ett vevvarv eller vad, har ju betydelse då rullen har utväxling så ger det ju helt olika linmängd per knapptryck!!

Vill gärna använda den till olika former av spinnfiske men mest jiggning och prescisionsfiske runt vassar/vegetationsbälten och grundområden då småjusteringar med motorn ofta är nödvändiga.

Låter bra at det finns en billigare version då kan man ju testa utan att behöva pynta alltför mycket iaf

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 116 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf