Problem. Amb JB, Hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem. Amb JB, Hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nyinfettad rulle som fått "frikostigt" med vanligt vattenavvisande fett kan lätt bli lite "trög" i minusgrader, framförallt de med tumtangent.

Men trasslar rullen även inomhus finns anledning att misstänka annat.
    Kolla fjäderblecken, som du redan varit inne på. Du kan böja dem lite så fjäderkraften ökar. Kolla sedan frikopplingsarmens hake, dvs den metallbit som så den inte är utsliten eller deformerad. Kolla även så det inte ligger drivor med fett på spolaxeln, så det hamnar ivägen för pinjongen när den skall tillbaka för att koppla i spolen.
    www.utreel.com

Kommentera

Ska kolla haken, resten är gjort! återkommer om ett par minuter!
      --------------------------------------------------------------------------------------------------
      Tillbaka!

OK, tryckte till "bläcket" en aning så att det blev mer spänn, kollade även metallbiten som själva pinnen som sitter på "fastcast" tangenten trycker på... Den metallbiten samt pinnen var lite slitna men frågan är om det är tillräckligt för att rullen inte ska funka! Om de delarna var slitna borde det ju inte gå att frikoppla, vilket det gör utan problem!

hummzz.. tror någon "förbannat" min rulle bara för att jag alltid får mer fisk än dem

Någon med nya friska ideer, min nästa tänke är att bada rullen i olja..
      Senast ändrad av Grävlingen; 2008-12-15, 20:56.
      Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ledsen om jag är tjatig och inte har något nytt att tillföra, men testa att helt skruva ur de bägge skruvarna på vevsidans gavel. Jag har varit med om detta problem ett antal gånger och då har det varit oket som varit för stort (hylsorna som löper på de två stagen har varit för höga) vilket gjort att frikopplingsarmens nypts fast under oket. Lösningen har då varit att slipa hylsornas ovansida tills allt löper fritt igen.

Kommentera

Jag kollar! återkommer strax!
          -----------------------------------------------------

-Nepp, same same.. funkade inte det heller... Äsch, får kanske skicka den till ABU ändå om det inte finns något mer man kan göra
          Senast ändrad av Grävlingen; 2008-12-15, 21:26.

Kommentera

Hur är motståndet i trycktangenten när du frikopplar rullen? Distinkt som på en ny rulle eller mer seg/slapp?

Kommentera

Motståndet är ju ok, men det "snäpper" ju inte till lika fint då jag frikopplar med min JB som det gör med min Revo Inshore som är i princip ny!

Kommentera

Hej, jag hade liknande problem med min JB i somras, dvs att den inte ville koppla in spolen efter utkast, veven snurrade bara fritt. För mig funkade det med en oljedroppe på rätt ställe så blev den som ny.

Skrev ett inlägg om detta på kalajuttu i somras. Scrolla till mitten av denna sida så ser ni beskrivningen hur jag gjorde:
                Kalajuttu
                Senast ändrad av Andreas.G; 2008-12-16, 07:54. Anledning: stavfel

Kommentera

Mjo, men rullen har varit isärplockad och jag har tagit bort all olj, fett och smuts.. sedan har jag lagt på både fett och olja på de platser det kan behövas, inklusive den hylsa som driver spolen!

Tack för tipset
                  ---------------------------------------------------------

-Talade med den mycket trevlige herren på ABU-service nu, jag fick skicka in den till honom så skulle han lösa problemet. Han tyckte dock att det var lite märkligt efter att jag berättat ungefär det jag skrivit i denna tråd! Så nu blir det en Jul utan min JB vilket är sjukt tråkigt, då det förmodligen hade kunnat bli ett tiotal fiskedagar!

Men bra service fick man iaf, det är ju en av de stora fördelarna med att köpa rullar från ABU!
                  Senast ändrad av Grävlingen; 2008-12-16, 10:02.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  31 983 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf