Ny rulle = bättre rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny rulle = bättre rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny rulle = bättre rulle?

Hej, har sökt info här om mina funderingar men det är lite svåröverblickat...så jag drar till med en fråga istället.

Har en gammal Ambassadeur FIVE som 1988 kostade ca 500kr.

Jag tycker den är lite besvärlig att kasta med då man måste ställa in magnetbromsen för kasten hela tiden baserat på betesvikt och ändå så strular det ibland med kråkbo i rullen som resultat. Samt att jag ibland lyckas kasta av linan med draget/betet ca 20 m ut i luften. Det blir tvärstopp helt enkelt. (flätad kevlar av nåt märke)
    Visst, jag borde kanske hålla mig till inkapslat men jag vill gärna att det ska funka...

Det har gått så långt att det inte är kul att fiska med prylarna...
    Men jag vill inte ge upp detta.
    Lurar på om jag skulle skaffa mig en nyare rulle som kanske är mer förlåtande??? Eller funkar det inte så?

Det har ju ändå gått 21 år sedan FIVE...visst borde väl dagens rullar vara väldigt mycket bättre?

Jag jagar alltså inte någon specifik rulle, utan är mer nyfiken på om jag även med en nyare rulle skulle vara helt hopplös.

Ursprungligen postat av Dawa Visa inlägg
    Hej, har sökt info här om mina funderingar men det är lite svåröverblickat...så jag drar till med en fråga istället.

Har en gammal Ambassadeur FIVE som 1988 kostade ca 500kr.

Jag tycker den är lite besvärlig att kasta med då man måste ställa in magnetbromsen för kasten hela tiden baserat på betesvikt och ändå så strular det ibland med kråkbo i rullen som resultat. Samt att jag ibland lyckas kasta av linan med draget/betet ca 20 m ut i luften. Det blir tvärstopp helt enkelt. (flätad kevlar av nåt märke)
    Visst, jag borde kanske hålla mig till inkapslat men jag vill gärna att det ska funka...

Det har gått så långt att det inte är kul att fiska med prylarna...
    Men jag vill inte ge upp detta.
    Lurar på om jag skulle skaffa mig en nyare rulle som kanske är mer förlåtande??? Eller funkar det inte så?

Det har ju ändå gått 21 år sedan FIVE...visst borde väl dagens rullar vara väldigt mycket bättre?

Jag jagar alltså inte någon specifik rulle, utan är mer nyfiken på om jag även med en nyare rulle skulle vara helt hopplös.
    Tjenare,

Först och främst så tror jag inte din rulle har mag-broms utan vanlig klassisk centrifugalbroms. Jag tror inte att Five rullarna någonsin tillverkats med mag, men men...

Den Ambassadeur Five jag tänker på är väldigt lik en vanlig C3a. Dessvärre tror jag inte du blir mycket gladare av att köpa en ny rulle frånsett att din rulle är behäftad med något fel. En multirulle är mycket svårare att hantera än en haspelrulle men däremot har den fördelar- stabil, fantastisk kontakt med betet, och kastar långt etc etc...

Det absolut bästa rådet enl mig och många andra Amb-Freaks är att trimma rullen med delar från UT Reel Technology. Antingen tar du din gamla Five-rulle eller ännu hellre köper en ny rulle. Väljer du det sistnämnda alternativet bör du helt klart köpa en Rocket, den som ser gammaldags ut. Då får du en rulle du kan trimma och laborera med och verkligen få som du vill ha den efter dina önskemål. Den är som en gammal Volvo 240 fast med Rolls Royce känsla

Många tror att rulltrim innebär kastlängder av sällan skådat slag men så är det inte utan rullen blir enklare att kasta med. Visst kastar man litet längre med trim men vitsen är att få en rulle som sköter sig perfekt, man behöver inte ta i för kung o fosterland utan kan kasta mjukare med samma resultat som tidigare och får dessutom mer sällan "skatbo" Visst fan får man trassel ibland, men det kan det vara värt
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Tack för ett riktigt bra svar.

Du har helt rätt att FIVE inte har mag broms, fel uppfattat av mig.

I övrigt tror jag att jag helt enkelt haft fel teknik när jag fiskat med rullen. Har helt förlitat mig på centrifugalbromsen och inte använt mig av tumgrepp på rulle för att bromsa kastet.

Men det blir nog lite nya prylar ändå så man får hjälpa sverige på fötter i finanskrisen... =)

EDIT: Såg för övrigt att FIVE-rullen har två stift i centrifugalbromsen medan min nyinköpta Revo har 6st, återstår att se om det medför någon förbättring i mitt fall. =)
      Senast ändrad av Dawa; 2009-02-02, 10:54.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
      41 svar
      32 296 visningar
      18 gillar
      Senaste inlägg Micki.S