Blankpolerade gavlar på rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Blankpolerade gavlar på rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Blankpolerade gavlar på rocket

Jag har en ambasadeur Rocket 5500 med svarta gavlar och tycker inte det är så himla snyggt.

Funderade på om nån har polerat gavlarna på en sån eller liknande.

Jag antar att de är av aluminium så det borde väl bara vara att tvätta bort färgen och gnida med autosol ett tag.

Har jag fel i mina antaganden?
    Ola

lacken är gjord för att sitta kvar, om det ens är lack, kan vara nån typ av eloxering. du kommer knappast få bort den på ett snyggt sätt hur som helst. sälj rullen och köp en blank. eller skit i färgen och lägg energin på att fiska istället.
    http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
      Jag har en ambasadeur Rocket 5500 med svarta gavlar och tycker inte det är så himla snyggt.

Funderade på om nån har polerat gavlarna på en sån eller liknande.

Jag antar att de är av aluminium så det borde väl bara vara att tvätta bort färgen och gnida med autosol ett tag.

Har jag fel i mina antaganden?
      Jag tror att de är lackade och för att få bort färgen som du beskriver så tror jag nog du sabbar runt-om-kring liggande saker såsom mekbromsens krom etc. Är det inte bättre att ringa ABU och beställa ett par kromade gavlar ist?

Att tänka på ifall du nu bestämmer dig för ditt alternativ är ju att aluminium oxiderar och blir fult om du inte behandlar det genom tex klarlack eller eloxering.
      Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av tuben Visa inlägg
        lacken är gjord för att sitta kvar, om det ens är lack, kan vara nån typ av eloxering. du kommer knappast få bort den på ett snyggt sätt hur som helst. sälj rullen och köp en blank. eller skit i färgen och lägg energin på att fiska istället.
        Precis! Om så är fallet att den är svarteloxerad och man vill ha bort eloxeringen kommer baden som tar bort eloxeringen fullkommligt äta upp de kromade mässingstapparna, GLÖM det!!! iså fall.
        Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Va pessimistiska ni är, be mig prova och visa resultatet så får ni kanske ett gott skratt

Det är ju faktiskt inte gavlarnas skick som gör att man får fisk.

Jag får se om jag får tummen ur att gå ner i garaget och sabba rullen.

Och blir det inge bra så går det ju att köpa nya.
          Ola

Kommentera

då undrar jag; hur har du tänkt gå till väga för att "tvätta" bort färgen på rullen? det är inte direkt vattenfärg vi talar om här, snarare en tvåkomponentlack eller eloxering som i princip tål vad som helst. du kan ta bort det svarta mekaniskt med sandpapper eller liknande men din svarta rulle kommer att framstå som en estetisk dröm jämfört med det.

"det är inte gavlarnas skick som gör att man får fisk" - jag kunde inte sagt det bättre själv, fiska med din svarta rulle och skit i vilken färg den har!
            http://fkbatong.blogspot.com

Kommentera

Kör på

Kommentera

Tuben du har fömodligen rätt, jag misstänker att detta stannar i tankestadiet.

Eloxering betar man väl bort och som du skriver så lär det mesta förmodligen bli förstört i så fall.

Är det färg så får man väl prova med det starkaste man har, nån slags förtunning eller nåt.
                Ola

Kommentera

snyggt!!
                  Ola

Kommentera

Gavlarna är eloxerade. Eloxering innebär att de yttersta molekyllagren i gaveln omvandlats till Aluminiumoxid (syntetisk saffir) som dopats med någon form av pigment. Tjockleken på kosmetiska eloxeringar brukar vara knappt 10 micrometer.

Du kan ta bort eloxeringen genom mekanisk bearbetning (skrapa och slipa) vilket ger repor, eller så kan du beta vilket ger en grov och och något ojämn yta som i atmosfären snabbt brukar bli grå av naturlig oxidering.

Annars finns gavlar av kromad mässing att köpa från ABU för 550,- paret, och sen sägs det att det skall finnas någon anonym rullnörd har några par som ligger och skramlar i en låda. Men det är säkert bara prat.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 238 visningar
                    18 gillar