Fixa till en 5000 rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fixa till en 5000 rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fixa till en 5000 rulle

    Tänkte se om det går att fixa till en rulle jag fått.

    Rullen är en Ambassadeur5000 76-77 gissar jag av ritningarna jag tittat på.

    Jag tänkte göra är att sätta in lager och byta ut centrifugalbromsen.
    Det jag undrar är:
    Kan man uppgradera med nyare 6-stifts centrifugalbromsbricka? (bild 3)
    I den gamla spolen sitter axeln fast, går den att använda? (bild 6)
    Om inte, vad behövs göras i så fall.

    Tacksam för svar
    Bifogade filer

  • #2
    Det där ser rätt klurigt ut. Gissar på att spolen till höger i bild är från en 6500/5500 CS Rocket?

    Har du en bild på hur den nuvarande centrifugalbromsen ser ut? Om axeln sitter fast tillsammans med spolen, blir det genast svårare. Den metallplatta som omger axeln på spolen, går den att ta loss, eller sitter den tillsammans med axeln?

    Kommentera


    • #3
      Det går inte att använda axeln till en nyare rulle, denna sitter fast i gamla spolen, att bygga om den till en med nyare spole kräver många nya delar. Den gamla funkar ypperligt att kasta med så jag tycker du skall behålla den i rullen.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

      Kommentera


      • #4
        Hör med UT om det går att använda hans "Record C6 conversion kit" (som används för att göra Ambassadeur Record 50/51 trimbar med UT prylar). Recorden har ju funktionellt en spole med fast axel under utkast och med "conversion kit" förvandlar man den till en sedvanlig "Ultra Cast design" dvs med friflytande spole. Kan mycket väl tänka mig att detta funkar på din gamla 5000 oxå

        Du måste dock troligen byta både pinjong och huvuddrev oxå. Frågan är om du tycker det är värt kostnaden. Som sagts av "Wreckbender" ovan kastar den gamla designen med fastaxel riktigt bra oxå förutsatt fräscha lager. Så köp bra kullager och se till att de är rena och smord med bra olja så blir det nog bra sprutt. Är det du som tagit bort pinnen för centrifugalvikterna eller saknas den!? Om det senare måste du ju köpa ny sådan oxå....evt får du skicka spolen till ABU för reparation (ty jag är tveksam att enbart pinnen går att köpa ensam som reservdel)....detta är inget problem eftersom ABU väl har livstids garanti på de äldre Ambisarna

        mvh / Matti
        Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-22, 09:45.
        Medlem i GGG-U
        Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

        Kommentera


        • #5
          Mopedverkstad

          Hej vad det spekuleras i vedbodarna!

          Jovisst, allting går. Kan man flyga till månen så går det att bygga in en spole med lagren i navet i en gammal röd 5000. Men att flyga till månen är både dyrt och livsfarligt, medan ombyggnaden av amba5000 bara blir hopplöst dyr.

          Med recordkonverteringen kommer man ingen vart. Fast med en svarv, ett par brotchar, en rejäl fil, halva innanmätet från en ny 5500, friskt humör och en sysslolös lördag till förfogande, ja då finns alla möjligheter.
          www.utreel.com

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
            Fast med en svarv, ett par brotchar, en rejäl fil, halva innanmätet från en ny 5500, friskt humör och en sysslolös lördag till förfogande, ja då finns alla möjligheter.
            Anar jag ett stänk ironi
            Medlem i GGG-U
            Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
              Anar jag ett stänk ironi
              Neej, ingen ironi, prova själv får du se.
              www.utreel.com

              Kommentera


              • #8
                Tackar för svaren.
                Det får bli att den rullen får vara orörd, bara smord

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
                  Hör med UT om det går att använda hans "Record C6 conversion kit" (som används för att göra Ambassadeur Record 50/51 trimbar med UT prylar). Recorden har ju funktionellt en spole med fast axel under utkast och med "conversion kit" förvandlar man den till en sedvanlig "Ultra Cast design" dvs med friflytande spole. Kan mycket väl tänka mig att detta funkar på din gamla 5000 oxå

                  Du måste dock troligen byta både pinjong och huvuddrev oxå. Frågan är om du tycker det är värt kostnaden. Som sagts av "Wreckbender" ovan kastar den gamla designen med fastaxel riktigt bra oxå förutsatt fräscha lager. Så köp bra kullager och se till att de är rena och smord med bra olja så blir det nog bra sprutt. Är det du som tagit bort pinnen för centrifugalvikterna eller saknas den!? Om det senare måste du ju köpa ny sådan oxå....evt får du skicka spolen till ABU för reparation (ty jag är tveksam att enbart pinnen går att köpa ensam som reservdel)....detta är inget problem eftersom ABU väl har livstids garanti på de äldre Ambisarna

                  mvh / Matti
                  Som klåfingrig teknikintresserad är det jag som pillade bort pinnen för centifuglvikterna. Var tvungen att se om det gick. Och det gjorde det, men det var svårare att få dit dom igen

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  10 svar
                  3 286 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Smolt
                  av Smolt
                   
                  Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                  44 svar
                  10 136 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Alman
                  av Alman
                   
                  Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                  279 svar
                  47 277 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Adam Huss  
                  Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                  535 svar
                  89 088 visningar
                  38 gillar
                  Senaste inlägg Xerup
                  av Xerup
                   
                  Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                  108 svar
                  11 363 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Arbetar...
                  X