Jerk-Problem TGC5001C - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk-Problem TGC5001C

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerk-Problem TGC5001C

    Har inte jerkfiskat så mycket utan bara några pass. Skaffade denna rullen ny och har Spiderwire 0.30 på den.
    Problemet är att det ofta blir trassel på linan. Alltså när man kastar ut så blir det tvärstopp och följden blir ett trassel. Det ser ut som att det blir "öglor" på linan som ligger på spolen + att linan som ska löpa ut först ligger under linan som sitter kvar på spolen (nerborrad)
    Har provat ställa kastbromsen på olika lägen, för lite motstånd=trassel, för högt motstånd=kommer ingenstans. Har testat med en hel del olika beten, allt från 35-100 gram. Kan det vara så att som van "haspel-fiskare" att man "tar i lite" och försöker "snärta" iväg betet, att det blir för stor acceleration då???

    Hoppas ni förstår problemet och hoppas på svar så jag slipper byta lina efter varje pass

  • #2
    Prova byt lina. Typiskt problem för spiderwire
    Senast ändrad av Getfisk; 2009-04-03, 13:34.
    Team - Grönö

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Wehlin Visa inlägg
      Har inte jerkfiskat så mycket utan bara några pass. Skaffade denna rullen ny och har Spiderwire 0.30 på den.
      Problemet är att det ofta blir trassel på linan. Alltså när man kastar ut så blir det tvärstopp och följden blir ett trassel. Det ser ut som att det blir "öglor" på linan som ligger på spolen + att linan som ska löpa ut först ligger under linan som sitter kvar på spolen (nerborrad)
      Har provat ställa kastbromsen på olika lägen, för lite motstånd=trassel, för högt motstånd=kommer ingenstans. Har testat med en hel del olika beten, allt från 35-100 gram. Kan det vara så att som van "haspel-fiskare" att man "tar i lite" och försöker "snärta" iväg betet, att det blir för stor acceleration då???

      Hoppas ni förstår problemet och hoppas på svar så jag slipper byta lina efter varje pass
      Jag tror inte att det är linans fel. Jag kör själv med SW 0,30 på min TGC och det funkar klockrent.

      Prova istället en annan kastteknik. Släpp ut lite lina så att du har ca en tredjedel till ½ spölängd lina ute, ta bak spöt och svep iväg betet med armarna. Hela spöt och dina armar ska jobba, inte bara toppen.
      Håll dessutom alltid tummen ovanför spolen så att du kan bromsa spolen precis innan betet går i vattnet. Allternativt bromsa lite lätt om du tror att du håller på att få en linresning aka. skatbo.

      Det är mina tipps.

      Fiskejournalen har precis startat en "multi skola" om hur man fiskar med multirulle. Kolla webbfilmerna på www.fiskejournalen.se så får du lite tipps på kastteknik.


      Lycka till!
      En sportfiskares tankar om livet i allmänhet och fiske i synnerhet!
      http://mothugget.blogspot.com/

      Kommentera


      • #4
        Ställ in spolmotståndet lite hårdare, va beredd med tummen när betet tar i vattnet. Sen ta det lite försiktigt med kaströrelsen, svep iväg betet hellre än snärta... Bara nöta på, till slut sitter det!!
        Eftersom, när du blir varm i kläderna, släpp på spolmotståndet, parera med tummen...

        Skitfiske på dig!!

        Richard
        http://team-akuten.blogspot.com/

        http://www.minhembio.com/poyboy/101566/

        Kommentera


        • #5
          Se även till att linan är hårt spänd på spolen.

          Är den för löst påspolad sjunker linan ner bland resterande lina, och risken för trassel/overrun ökar och kastlängden blir lidande

          En tumregel är att om du trycker på linan som är på spolen ska det vara hårt, det ska inte gå att trycka in linan.

          Så testa trycka lite, är det inte stenhårt så nästa gång du är ute med en båt och fiskar så släpp ut mycket lina och veva in med motstånd.

          Lycka till.

          Kommentera


          • #6
            Hade samma problem som du förr fast med strike wire. Det visade sig att jag hade för mycket lina påspolad och fick ta av lite, titta så det inte tar i nånstans på rullen om inte de övre tipsen fungerar.

            Kommentera


            • #7
              Har du rätt invevningsteknik?

              Har också precis börjat jerka och har fått en hel del tips från en polare som kritiserat mina tafatta försök. Jag gjorde ett fel i början vilket resulterade i "öglor" på rullen, kanske det som du beskriver. Felet jag gjorde var att jag ryckte "för kraftigt" så att jag emellanåt vevade in slaklina. Man behöver inte tokjerka, det räcker att pumpa relativt lätt, konsten är att hela tiden hålla linan spänd. Är den inte det är risken att man vevar in slaklina och då kan det bli trassel. Emellanåt kan man ju rycka till lite kraftigare men då måste man också parera och veva därefter. Jag kan verkligen rekommendera att försöka lära sig av någon som kan, alternativt finns det en hel del bra filmer.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 286 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 136 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              89 082 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 362 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X