pro rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

pro rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Och så måste jag tillägga att enligt mina teorier så är en 45:a stabilare än 55/65 iom att den smalare spolen gör att det blir ett mindre axialt vridmoment vilket gör att trycket på lagrena blir jämnare vid belastning plus att en kortare axel flexar även mindre. Kanske vridmoment är fel uttryck, men har du en bredare spole så blir det högre tryck på ena sidans lager när linan är på den sidan spolen och viceversa. Är spolen smalare så minskar detta tryck.
    Men 4500-serien kastar sämre än både 5500 och 6500 enligt Ulf Tingström....blir tydligen nån form av resonanser som gör att den känns orolig och nervös vid kast och kräver "överbromsning" för att inte linresa väldigt mycket. Därav har UT valt att inte saluföra några trimprylar till 4500. Stabilitetsskillnader kanske finns men om de spelar roll i praktiken är jag skeptisk till....Ulf vet säkert mer...

// Matti
    Medlem i GGG-U
    Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

Kommentera

va ute o testa min nya 4500 c idag helt orginal inga trim i .....o ck hade med mig min trimmade 5500 c kasta lika långt me 4500 som jag gjorde me den trimmade 5500.....med samma betesvikt......

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
        Men 4500-serien kastar sämre än både 5500 och 6500 enligt Ulf Tingström....blir tydligen nån form av resonanser som gör att den känns orolig och nervös vid kast och kräver "överbromsning" för att inte linresa väldigt mycket. Därav har UT valt att inte saluföra några trimprylar till 4500. Stabilitetsskillnader kanske finns men om de spelar roll i praktiken är jag skeptisk till....Ulf vet säkert mer...

// Matti
        Låter spännande det där med resonansen. Man kanske skall sätta strängar på den
        Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

he he he, ha

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ja...det är väl "braaaa vibrationer" .....för många verkar vara jättenöjda med sina 4500'or. Jag har aldrig kastat/fiskat med en själv utan bara klämt på dem i butik samt har läst vad en del "rullguru's" tycker bla UT....hans ord brukar jag värdera högt

För egen del går 4500'orna bort direkt pga att min "fet-tumme" har det lite trångt mellan gavlarna

Ha'de / Matti
            Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-05, 12:35.
            Medlem i GGG-U

Kommentera

Men om Rocketen är inte så hållbar som vissa påstår, vilken rulle ska man köpa då för max 1600kr?

Kommentera

Ursprungligen postat av pancreas Visa inlägg
                Men om Rocketen är inte så hållbar som vissa påstår, vilken rulle ska man köpa då för max 1600kr?
                Suck, alla rullar går att slakta om man vill. Jag kör Lunor som håller, trots att jag är mr.skatbo, professional overrunner, fiskar 180g+ beten osv. Har massa kompisar som lyckats slakta dem också, ingen aning varför.

Som jag förstår det skall Rocketen vara en hållbar enkel slitvarg som håller, de självutnämnda rull-experterna på detta forum lovordar den vilket gjort att jag beställt ett par i olika storlekar bara för att!

Tjo O

Kommentera

Ska du köpa en Ambassadeur med maximal styrka ska du se till att den har stativ i kromad mässing...å det har Rocket'en. Starkare än bla C3, C4. Vidare har den en enkel och beprövad konstruktion som är lätt att trimma om man så vill....men den funkar finfint som den är oxå Bara att köpa. Skall du ha det maximalt starka och beprövat hållbara som ABU kan uppbringa skall du köpa en JB....men Rocket kommer inte långt efter. Uppgraderar du Rocket'en med UT's Pike Performance samt sätter dit den extra backspärrs-flärpen blir den lika stark som JB (förutom dreven som är i mässing jämfört med rostfritt på JB....dock ger rostfria drev en råare och mer oskön gång än mässingsdrev....man kan inte både ha kakan och äta den )

Ha'de / Matti
                  Medlem i GGG-U

Kommentera

Ursprungligen postat av Långåmjukis Visa inlägg
                    Ja...det är väl "braaaa vibrationer" .....för många verkar vara jättenöjda med sina 4500'or. Jag har aldrig kastat/fiskat med en själv utan bara klämt på dem i butik samt har läst vad en del "rullguru's" tycker bla UT....hans ord brukar jag värdera högt

För egen del går 4500'orna bort direkt pga att min "fet-tumme" har det lite trångt mellan gavlarna

Ha'de / Matti
                    Jag har god kontakt med UT och hört hans åsikt om 45:orna och jag respekterar den. Men en 45:a går att få fin snurr på och har du en FRB-spole i så blir det ännu bättre. Angående fet-tumme så har jag en också men det funkar ändå
                    Bifogade filer
                    Senast ändrad av Wreckbender; 2009-04-05, 16:55.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Jag har god kontakt med UT och hört hans åsikt om 45:orna och jag respekterar den. Men en 45:a går att få fin snurr på och har du en FRB-spole i så blir det ännu bättre. Angående fet-tumme så har jag en också men det funkar ändå
                      Du Wreck, var får man tag på en FRP-spole?

MVH

/Oscar

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar