Centrifugalbroms funktion/användning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms funktion/användning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• FireRaptor
    replied
    Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
    Om ditt problem är att linan trasslar då draget träffar vattenytan har du för löst ställd kastbroms och inte centrifugalbroms. Trasslar linan i början av kastet behöver du antingen öka på centrifugalbromsen något eller förbättra din kastteknik. Det sistnämnda är givetvis en helt hypotetisk fråga

/Nils
    Du har antagligen helt rätt. Vi använder nog lite olika uttryck, men när du säger kastbroms, menar du då den mekaniska bromsen, som nyper åt spolen, som på min 6500 CS Pro Rocket sitter på båda sidorna? Spolen är helt frigående utan motstånd vilket innebär att den mekaniska bromsen inte är aktiverad.

Ska prova mig fram tills jag hittar den optimala inställningen för min kastteknik.

Lämna en kommentar:

• TeamScuirus
    replied
    Og kommer trasslet i midten av kastet kan problemet være for lite eller feil olje i kulelagrene.

Lämna en kommentar:

• npaulsson
    replied
    Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    Liten uppdatering. Jag snäppte fast två av totalt sex bromsvikter och testade lite i helgen. Första intrycket är att rullen trasslar omedelbart om man inte är extremt snabb med tummen då draget träffar vattenytan. Toleransen är mycket högre när alla vikter är aktiverade. Dessutom trasslar rullen gärna upp sig väldigt kvickt under en snabb sekund efter det att kastet har påbörjats. Centrifugalbromsen fyller sin funktion, en erfarenhet rikare.
    Om ditt problem är att linan trasslar då draget träffar vattenytan har du för löst ställd kastbroms och inte centrifugalbroms. Trasslar linan i början av kastet behöver du antingen öka på centrifugalbromsen något eller förbättra din kastteknik. Det sistnämnda är givetvis en helt hypotetisk fråga

/Nils

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    replied
    Liten uppdatering. Jag snäppte fast två av totalt sex bromsvikter och testade lite i helgen. Första intrycket är att rullen trasslar omedelbart om man inte är extremt snabb med tummen då draget träffar vattenytan. Toleransen är mycket högre när alla vikter är aktiverade. Dessutom trasslar rullen gärna upp sig väldigt kvickt under en snabb sekund efter det att kastet har påbörjats. Centrifugalbromsen fyller sin funktion, en erfarenhet rikare.

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    replied
    Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
    Jag kör med en, två eller tre bromsklutchar anliggande. Vissa saker måste man dock prova sig fram till själv för önskvärt resultat..
    Så fort det finns möjlighet, ska jag prova mig fram. Stort tack för alla tips och hjälp!

Lämna en kommentar:

• prylis
    replied
    Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    Du tänker på lintrassel då spolen får mindre centrifugalbroms? Vad kör du för inställning? Jag har ju självklart insett från början att mindre broms = spolen roterar snabbare, men det var mest inställningstips och kalibreringshjälp jag var ute efter.
    Jag kör med en, två eller tre bromsklutchar anliggande. Vissa saker måste man dock prova sig fram till själv för önskvärt resultat..

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    replied
    Ursprungligen postat av prylis Visa inlägg
    Ja, eller snarare "inaktiverar" centrifugalbromsens verkan. Inget att rekommendera då det förmodligen ger dig mer bekymmer än glädje.
    Du tänker på lintrassel då spolen får mindre centrifugalbroms? Vad kör du för inställning? Jag har ju självklart insett från början att mindre broms = spolen roterar snabbare, men det var mest inställningstips och kalibreringshjälp jag var ute efter.

Lämna en kommentar:

• prylis
    replied
    Ja, eller snarare "inaktiverar" centrifugalbromsens verkan. Inget att rekommendera då det förmodligen ger dig mer bekymmer än glädje.

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    replied
    Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
    Det är omöjligt att ge ett entydigt svar på frågan, det beror helt på hur mycket lina du har på spolen, typ av lina, på ditt spö, din kastteknik osv. Men för att ge dig någon vägledning, så här kalibrerar du din rulle:

1. Välj det mest svårkastade betet i lådan som du ändå använder relativt ofta.
    2. Snäpp loss minst 4 vikter, kanske alla 6, och ha den mekaniska bromsen på noll, dvs du skall kunna känna lite lite axialt glapp i spolen.
    3. Kasta försiktigt mot vinden och var beredd med tummen. Går det bra, knäpp då fast en vikt i taget tills rullen börjar trassla, knäpp då loss en vikt igen. Om rullen är orolig trots att alla 6 vikterna är lösa, riv av 10 meter lina och kasta igen.

Om du följt schemat ovan och rullen ändå är lynnig och nervös, fundera över om valet av bete är klokt. Tro inte att du lätt och smidigt skall kunna kasta 10grams flytwobblers med en Ambassadeur i standardutförande.
    Tack för en bra beskrivning!

I Helsingborgs kustområde är det numera tid för horngädda och snart nog, makrill. Ursäkta, jag utelämnade visst lite nödvändig information:

Sjösländan XP. Spölängd: 12´ (betesvikt: 60-140 g)
    Nylonlina 0.35 mm, drygt 220-255 meter
    Abu Ambassadeur 6500 CS Rocket

Dagarna efter jag skapade tråden, fram till idag har jag plocka ner, rengjort/smörjt och plockat ihop min Ambassadeur 6500 CS Rocket, Seven och 6000C för att få bättre förståelse och för att lära mig hur de fungerar. Detta har varit väldigt lärorikt! Som tur finns det utmärkta sprängskisser.

Då 6500 CS Rocket använder "snap on/off" bromsvikter vilket underlättar vid kalibrering. Om jag snäpper fast alla sex bromsvikter innebär det att jag "aktiverar" rullens maximala rotationsförmåga, då den vid det tillfället inte längre är bromsad av centrifugalbromsen, rätt? Naturligvis är rotationsförmågan beroende på kullagernas funktionalitet och hur väl smord rullen är i allmänhet.

Är jag på rätt spår?

Lämna en kommentar:

• UT
    replied
    Det är omöjligt att ge ett entydigt svar på frågan, det beror helt på hur mycket lina du har på spolen, typ av lina, på ditt spö, din kastteknik osv. Men för att ge dig någon vägledning, så här kalibrerar du din rulle:

1. Välj det mest svårkastade betet i lådan som du ändå använder relativt ofta.
    2. Snäpp loss minst 4 vikter, kanske alla 6, och ha den mekaniska bromsen på noll, dvs du skall kunna känna lite lite axialt glapp i spolen.
    3. Kasta försiktigt mot vinden och var beredd med tummen. Går det bra, knäpp då fast en vikt i taget tills rullen börjar trassla, knäpp då loss en vikt igen. Om rullen är orolig trots att alla 6 vikterna är lösa, riv av 10 meter lina och kasta igen.

Om du följt schemat ovan och rullen ändå är lynnig och nervös, fundera över om valet av bete är klokt. Tro inte att du lätt och smidigt skall kunna kasta 10grams flytwobblers med en Ambassadeur i standardutförande.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 630 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55