Centrifugalbroms funktion/användning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms funktion/användning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bidus
    replied
    Ursprungligen postat av Hustler Visa inlägg
    Nu har jag pillat på min centrifugalbroms så jag vet inte hur den var från början.

Ska jag aktivera två eller ska jag ha alla avaktiverade?

Jag är fortfarande lite osäker på multirulle så jag kan inte prova mig fram riktigt utan vill ha nåt som jag vet att det kanske hjälper men absolut inte stjälper.

Ambassadeur C4 beten: 60-100 g
    2-3vikter skulle jag köra. har två på min record om jag vill minnas rätt funkar bra till tyngre beten.

Lämna en kommentar:

• Hustler
    replied
    Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
    På 2:an spelar det normalt inte så himla stor roll vilka vikter du har eftersom betesvikten du nämner är så hög och därför fortsätter att aktivt dra ut lina från spolen. Har du lättare betesvikter blir injusteringen av vikterna i centrifugalbromsen viktigare - oops.

/Nils
    Nu har jag pillat på min centrifugalbroms så jag vet inte hur den var från början.

Ska jag aktivera två eller ska jag ha alla avaktiverade?

Jag är fortfarande lite osäker på multirulle så jag kan inte prova mig fram riktigt utan vill ha nåt som jag vet att det kanske hjälper men absolut inte stjälper.

Ambassadeur C4 beten: 60-100 g

Lämna en kommentar:

• npaulsson
    replied
    Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    Som van sportfiskare, men ganska ovan multirullemekare behöver lite assistans och råd gällande centrifugalbromsen på min Ambassadeur 6500 CS Rocket.

1. Funktionen

Om någon som kan, vill förklara hur centrifugalbromsen egentligen fungerar. Om själva ordet "centrifugalbroms" att dömma, kommer spolen att bromsas med hjälp av ”snap on – snap off” bromsvikterna. När jag kastar, varvar spolen upp från 0 till mer än 15000 varv per minut på några tiondels sekunder, vilket borde innebära att bromskraften avgörs genom hur många bromsvikter som sitter monterande (6 st totalt), samt hur snabbt spolen snurrar. Rätt?

2. Optimal inställning

Om jag använder min rulle för kustfiske efter horngädda, makrill och sill och använder mig av betesvikt 60-100 gr ungefär, hur är det rekommenderat att bromsen ska vara inställd?

Tacksam för seriösa svar!
    Helt riktigt på 1.an. Meningen med centrifugalbromsen är att lina hela tiden ska dras ut av draget vid kast i stället för att linan matas ut av spolen. Det sistnämnda leder med stor sannolikhet till skatbo och svordomar. Jag vill minnas att det var Olle Törnblom som kom på centrifugalbromsen till den första Ambassadeur-rullen. Jag tror t.om. han hade patent på det. Historien gör också gällande att han INTE valde ersättning per rulle... För övrigt samma Olle Törnblom som hade programmet Pacific Club på radio. Han var också fiskeguide någonstans i Stilla havet (Hawaii?) men tröttnade enligt sägnen så småningom på att kroka av fisken åt andra hela tiden...

På 2:an spelar det normalt inte så himla stor roll vilka vikter du har eftersom betesvikten du nämner är så hög och därför fortsätter att aktivt dra ut lina från spolen. Har du lättare betesvikter blir injusteringen av vikterna i centrifugalbromsen viktigare - oops.

/Nils

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    started a topic Centrifugalbroms funktion/användning

Centrifugalbroms funktion/användning

Som van sportfiskare, men ganska ovan multirullemekare behöver lite assistans och råd gällande centrifugalbromsen på min Ambassadeur 6500 CS Rocket.

1. Funktionen

Om någon som kan, vill förklara hur centrifugalbromsen egentligen fungerar. Om själva ordet "centrifugalbroms" att dömma, kommer spolen att bromsas med hjälp av ”snap on – snap off” bromsvikterna. När jag kastar, varvar spolen upp från 0 till mer än 15000 varv per minut på några tiondels sekunder, vilket borde innebära att bromskraften avgörs genom hur många bromsvikter som sitter monterande (6 st totalt), samt hur snabbt spolen snurrar. Rätt?

2. Optimal inställning

Om jag använder min rulle för kustfiske efter horngädda, makrill och sill och använder mig av betesvikt 60-100 gr ungefär, hur är det rekommenderat att bromsen ska vara inställd?

Tacksam för seriösa svar!

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 687 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55