Centrifugalbroms funktion/användning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms funktion/användning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• KungK2
    replied
    Ursprungligen postat av urpo Visa inlägg
    Aktivera vikter så att dom är aktiverade mitt emot varandra om du vill aktivera 2 eller 4. Vill du aktivera 3 vikter aktiverar du varannan.
    På detta sätt minimerar du de vibrationer som annars kan uppstå på grund av asymmetri. Även om vikterna är väldigt lätta och några större vibrationer knappast lär uppstå är detta ändå det bästa sättet att göra det på.
    Tackar och bockar fär hjälpen

Lämna en kommentar:

• urpo
    replied
    Ursprungligen postat av KungK2 Visa inlägg
    Ja man får nog som sagt prova sig fram och förhoppningsvis lär man sig något på kuppen också

Spelar det någon roll vilka av vikterna man aktiverar, ska man välja tex två bredvid varandra om ni förstår vad jag menar?
    Aktivera vikter så att dom är aktiverade mitt emot varandra om du vill aktivera 2 eller 4. Vill du aktivera 3 vikter aktiverar du varannan.
    På detta sätt minimerar du de vibrationer som annars kan uppstå på grund av asymmetri. Även om vikterna är väldigt lätta och några större vibrationer knappast lär uppstå är detta ändå det bästa sättet att göra det på.

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    hur gör man då när man vill kalibrera en centrifugalbroms med bara två vikter?
    Vilken rulle handlar det om? Jag är lite osäker, men jag tror inte att man kan snäppa på/av vikterna på en 2-stifts centrifugalbromsbricka. Någon får rätta mig om jag har fel.

Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    finns det tyngre vikter att beställa via Abu eller skulle det vara en idè att byta ut så att man kan använda en sexstiftsbroms?
    Uppgradera din rulle med exempelvis ett kit från UT så att du utrustar din rulle med 6-stifts centrifugalbromsbricka. Hur vill du att din rulle ska fungera mer annorlunda med en 6:a vs. en 2:a?

Lämna en kommentar:

• beachcast
    replied
    hur gör man då när man vill kalibrera en centrifugalbroms med bara två vikter? finns det tyngre vikter att beställa via Abu eller skulle det vara en idè att byta ut så att man kan använda en sexstiftsbroms?

Lämna en kommentar:

• KungK2
    replied
    Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    Man får prova sig fram, det gjorde jag vilket var väldigt lärorikt.

Jag förslår att du kollar bromsvikterna till att börja med, snäpp ut samtliga, ställ in kastbromsen och sen provkastar du rullen.
    Ja man får nog som sagt prova sig fram och förhoppningsvis lär man sig något på kuppen också

Spelar det någon roll vilka av vikterna man aktiverar, ska man välja tex två bredvid varandra om ni förstår vad jag menar?

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Jag kan berätta om min hopplockadedelar 46:a. Den har en spole från Record 40 med urpressat IARlager, lättat linspridardrivhjul från UT, lagrad linspridare från Mikes och keramisk knivbult. Lagrena är ABU original. Den var hemskt nervös med 2 stifts plastvikter, men sen filade jag ner en 2 stiftsbricka så jag fick på dom gamla fibervikterna med lilla hålet i. Då blev den harmonisk med resonanserna på rätt ställe, lugn och stabil med långa kast. Skall tillägga att jag kör mest med 15gr beten efter havsöring med den. Att få rullen att funka med det lättaste är ju säkrast, sen funkar den ju för tyngre utan vidare.Tillägg: Ingen mek.kastbroms whatsoever används.
    Senast ändrad av Wreckbender; 2009-06-05, 15:38. Anledning: felstavningar

Lämna en kommentar:

• FireRaptor
    replied
    Ursprungligen postat av KungK2 Visa inlägg
    Okej, får prova lite. Men när jag "hittat rätt" så kan jag köra på med aktuell inställning? Känns lite bökigt om jag måste öppna rullen och justera till varje fisketur..
    Man får prova sig fram, det gjorde jag vilket var väldigt lärorikt.

Jag förslår att du kollar bromsvikterna till att börja med, snäpp ut samtliga, ställ in kastbromsen och sen provkastar du rullen.

Lämna en kommentar:

• KungK2
    replied
    Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Tryck ut/aktivera alla vikter,sen trycker du in en och en tills det blir överslag. Tryck sen ut en igen.Det är väldigt individuellt och beroende på smörjning, kastteknik, spö, lina och bete vad som är optimalt, så du får testa dej fram.
    Okej, får prova lite. Men när jag "hittat rätt" så kan jag köra på med aktuell inställning? Känns lite bökigt om jag måste öppna rullen och justera till varje fisketur..

Lämna en kommentar:

• Wreckbender
    replied
    Tryck ut/aktivera alla vikter,sen trycker du in en och en tills det blir överslag. Tryck sen ut en igen.Det är väldigt individuellt och beroende på smörjning, kastteknik, spö, lina och bete vad som är optimalt, så du får testa dej fram.

Lämna en kommentar:

• KungK2
    replied
    Ursprungligen postat av FireRaptor Visa inlägg
    1. Jag hade inte tid att leta fakta. Har rullen en 6-stifts centrifugalbromsbricka?

2. Hur många bromsvikter är aktiverade samt, är kastbromsen inställd?
    Det är 6-stifts bricka och bromsvikterna har jag inte gjort något med utan jag körde så att säga direkt ut kartong. Kastbromsen justerade jag lite men hade den lätt som jag brukar.

Det är väl närmast centrifugalbromsen jag undrar över och en vettig inställning på den.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 630 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55