Revo bekymmer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo bekymmer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Revo bekymmer

    Var iväg och skulle inviga mitt nya spö i förrgår ett Berkley phazer soft 11" 10-35g.
    Satte först på rullen som jag hade tänkt ha som standardrulle på detta spöet, en Revo S LH. provad allt möjligt i dragväg mellan 14-22g. Kastade väl c.a 15-20m hur jag än ställde kastbromsen och centrifugalbromsen, antingen så blev det linresning direkt eller så gick det alldeles för tungt. Bäst funkade Gnosjö 20g, då kom jag väl c.a 20m.

    Tänkte att det kanske kunde vara fel på rullen så jag satte på min gamla 6000 Classic och döm min förvåning när den kastar mycket bättre.
    Visst med fladdriga drag så gick det väl som revon ungefär, men satte jag på mitt gnosjö så var jag ju iväg över det dubbla jämfört med Revon.

    Revon är c.a 2,5 år gammal och har använts grymt sparsamt, lättjerk upp till 70g, alltsomallt c.a 15 ggr.

    6000 Classic är väl c.a 10-15 år gammal och har använts till Lättjerk, kustfiske, lax, gädda och havsöring ganska mycket under dessa åren.

    Bägge rullarna har fått istort sett samma skötsel med smörjning och rengörning.

    Vad är felet med Revon eller klarar den inte att kasta 14-22 g eller e min kass??
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

  • #2
    Jag har kastat ner till 7-8 gr med min Revo STX utan problem med kastlängderna. Jag minns dock att jag upplevde den som känslig och det tog ett par turer innan jag kände vart jag hade den. Jag har min på ett kortare (198 cm) spö med kastvikt upp till c:a 35-40 gr.

    Det låter som något är fel. Vad har du för lina på?

    Kommentera


    • #3
      gör rent lagrena ordentligt,olja medTGs Rocket Fuel. Stoppa in alla c-vikter. Börja kasta och använd tummen, aktivera vikter tills du inte behöver använda tummen så kommer du långt
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        gör rent lagrena ordentligt,olja medTGs Rocket Fuel. Stoppa in alla c-vikter. Börja kasta och använd tummen, aktivera vikter tills du inte behöver använda tummen så kommer du långt
        Precis detta jag gjort fast med medföljande olja istället, dock så måste jag köra alla 6 vikterna för att inte linresning ska uppstå. Och med alla 6 vikterna aktiverade så kommer man inte särskilt långt....

        Fattar bara inte varför min gmla 6000 kastar bättre än revon???

        Har även en gammal Team Daiwa-S 100hi somkastar mycket bättre än revon....
        Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
          Jag har kastat ner till 7-8 gr med min Revo STX utan problem med kastlängderna. Jag minns dock att jag upplevde den som känslig och det tog ett par turer innan jag kände vart jag hade den. Jag har min på ett kortare (198 cm) spö med kastvikt upp till c:a 35-40 gr.

          Det låter som något är fel. Vad har du för lina på?
          Linan är pp 0,21 eller om det var 0,23.....
          Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
            Jag har kastat ner till 7-8 gr med min Revo STX utan problem med kastlängderna. Jag minns dock att jag upplevde den som känslig och det tog ett par turer innan jag kände vart jag hade den. Jag har min på ett kortare (198 cm) spö med kastvikt upp till c:a 35-40 gr.

            Det låter som något är fel. Vad har du för lina på?
            Att jämföra en Revo S med en STX hjälper nog inte särskilt mycket.
            Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
            Full fart spar tid
            http://mrjojje.blogspot.com/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
              Precis detta jag gjort fast med medföljande olja istället, dock så måste jag köra alla 6 vikterna för att inte linresning ska uppstå. Och med alla 6 vikterna aktiverade så kommer man inte särskilt långt....

              Fattar bara inte varför min gmla 6000 kastar bättre än revon???

              Har även en gammal Team Daiwa-S 100hi somkastar mycket bättre än revon....
              Eftersom linspridaren står still vid utkastet på Revon, så kan det vara en bra ide att ha den centrerad när du kastar. På så vis löper linan lättare och du får längre kast.
              Hög fart är inte farligt, hårda stopp är dock direkt livsfarliga.
              Full fart spar tid
              http://mrjojje.blogspot.com/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Jojje73 Visa inlägg
                Eftersom linspridaren står still vid utkastet på Revon, så kan det vara en bra ide att ha den centrerad när du kastar. På så vis löper linan lättare och du får längre kast.
                Provat det med, påverkar en del men inte mycket......
                Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

                Kommentera


                • #9
                  Jag tycker nog att även en Revo S borde fungera bra, har inte testat den själv men andra verkar nöjda. Jag har kört från 0,15-0,28 PP och kommer i år att lägga på 0,19.

                  Kan vara läge att lämna in rullen för en genomgång hos ABU.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Wachtel Visa inlägg
                    Jag tycker nog att även en Revo S borde fungera bra, har inte testat den själv men andra verkar nöjda. Jag har kört från 0,15-0,28 PP och kommer i år att lägga på 0,19.

                    Kan vara läge att lämna in rullen för en genomgång hos ABU.
                    Japp, den lär väl få sig en tur dit strax.

                    Det jag funderar över, vilke funkar bäst till mindre beten, 8-20g c.a, centrifugalbroms eller magnetbroms??

                    Funderar skarpt på att köpa en ny lågprofilare att sätta på spöet, men vilken??
                    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 350 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X