ambassadeur 5601 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ambassadeur 5601 JB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ambassadeur 5601 JB

hejsan, nu har jag problem med min ambassadeur 5601 JB rulle, skulle smörja den och denna gång smörjde jag oxå bussningarna där "kugghjulet" som sitter PÅ spolen, det guldiga ringen där! och när jag satte tillbaks allt så gick rullen extremt segt, och om jag släppte på "kastbromsen" så gick det lättare att veva!

vad är det som jag gjort fel och hur fixar jag det*?
    Abborre: 1700gr

Jag har haft exakt samma symptom sen jag köpte rullen, rullen blir trög-vevad om kastbromsen står lite hårt.
    Men jag har inte tagit isär den än.
    Jag har RAW-versionen.
    Senast ändrad av EsoxToni; 2009-06-25, 20:28.

Kommentera

okej säg till om du fixar det, annars kan någon som vet säga vad som vi båda har gjort för fel! eller om det är något man ska ändra på när man köpt den

Kommentera

Alltså, nästan alla Ambassadeur går väl trögare att veva om man drar åt kastbromsen för hårt !?
        Jag känner bara till Record som inte har detta fenomen.

Tar man loss vevgaveln kan det lätt hända att man drar åt kastbromsen mer än vad som går att göra när rullen sitter ihop......har gjort det själv

En annan grej som hänt mig två gånger på olika JB är att en av kastvikterna kommit i kläm vid montering.
        Då går den segt kan jag lova......

Har gjort mycket konstiga grejer vid montering av Ambassadeur, men nu börjar jag få häng på det.
        Övning ger träning

Kommentera

Så är det för mig också, både på min Inshore och min JB, likadant för min kompis på hans multirullar. Men bara släpp lite på kastbromsen så är ju det löst. Och precis när man smörjt bussningarna kan det gå lite trögt, men de fixar sig när du är ute och fiskar. Men om det är "extremt" segt att veva som du skrev så vet jag inte vad det kan vara. Vad använder du för olja? Jag använder TG´s rocket fuel red label till mina bussningar på JBn =)

/Anton

Kommentera

Ursprungligen postat av akroon Visa inlägg
            Så är det för mig också, både på min Inshore och min JB, likadant för min kompis på hans multirullar. Men bara släpp lite på kastbromsen så är ju det löst. Och precis när man smörjt bussningarna kan det gå lite trögt, men de fixar sig när du är ute och fiskar. Men om det är "extremt" segt att veva som du skrev så vet jag inte vad det kan vara. Vad använder du för olja? Jag använder TG´s rocket fuel red label till mina bussningar på JBn =)

/Anton
            jag kör just nu på den man fick med, men har köpt ny abu garcia olja.

joo för jag smörjde bussningarna nu och tyckte det var trögare än vanligt

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
              jag kör just nu på den man fick med, men har köpt ny abu garcia olja.

joo för jag smörjde bussningarna nu och tyckte det var trögare än vanligt
              Abu´s olja är helt vanlig symaskinsolja. Helt okej att använda men jag tycker man skall använda något bättre som ovanstående talare sa: TG´s Red Label. Mycket bra till just bussningar. Att det går trögt borde bero på att mekbromsen är för hårt åtdragen eller att ett bromsstift kommit på sniskan.
              Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
                Abu´s olja är helt vanlig symaskinsolja. Helt okej att använda men jag tycker man skall använda något bättre som ovanstående talare sa: TG´s Red Label. Mycket bra till just bussningar. Att det går trögt borde bero på att mekbromsen är för hårt åtdragen eller att ett bromsstift kommit på sniskan.
                så du menar alltså då att man ska behöva släppa på kastbromsen efter man kastat ut om man vill att det ska gå lättare att veva?

och åtdraget har jag då för att inte få skatbo

Kommentera

Sätt den så hårt så de blir skönt att veva och lär dig kasta efter det, man behöver ju inte ha den stenhårt åtdragen för att inte få skatbo.

/Anton

Kommentera

Ursprungligen postat av långsjö Visa inlägg
                    så du menar alltså då att man ska behöva släppa på kastbromsen efter man kastat ut om man vill att det ska gå lättare att veva?

och åtdraget har jag då för att inte få skatbo
                    Nä... Man behöver inte ha det åtdraget överhuvudtaget. Kastar man lätta beten brukar man ha lite lagom mekbroms eller magbroms. Vid tunga beten behöver man ingen direkt broms. Tummen och rätt justerad centrifugalbroms räcker oftast.

Tänk på! Om du kör med mycket mekbroms så sliter du ut lagren på nolltid.

Testa att släppa lite grand och låt dig få några rejäla skatbooon. Jobba med tummen om det skulle börja gå fel, du hör och känner med tummen när det börjar gå åt fanders - Då är det dags att bromsa
                    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 826 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden