Min första ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Min första ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Min första ambassadeur

Hello fishermans. Tänkte inleda min karriär här på fiskesnack med en lika simpel som pinsam fråga :P
    Jag har hur som helst i dagarna köpt en ambassadeur som jag har tänkt använda till lättare jerkfiske, är helt rudis på området så köpte en relativt billig rulle som ska bytas ut mot en bättre till nästa säsong om jag fastnar så mkt för det

Hur som helst har jag 3 "vred" på rullen som alla skulle kunna tänkas vara någon form av slirbroms osv. Jag har ingen aning om vad som är vad så tänkte höra med eliten här så jag slipper skruva på allt och tillslut pajja rullen :P

Host your images online with an easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Host your images online with an easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

Jag är väl medveten om att det är en amatörfråga av rang, men frågar man inte får man inte veta
    Senast ändrad av lampard; 2009-09-12, 16:39.

Hejsan! Jag kan tyvärr inte se bilderna du har länkat. Men tror ändå jag kan guida dig. Det vredet du ser med en massa piggar som sticker ut åt alla håll (sitter på samma ställe som veven) är slirbromsen.

På samma sida av rullen som du har veven, sitter en liten fingerborg-liknande kopp som du kan snurra på, det är den mekaniska kastbromsen som du reglerar hur lätt spolen kan rotera vid frikopplat läge.

Eftersom du nämner att du har 3 st reglage så antar jag att du även har en på andra sidan rullen. Den är isåfall en magnetbroms som även den har som uppgift att reglera bromsverkan på rullen när den är frikopplad. En kastbroms uppgift är alltså att se till att du inte får "överslag" på linan när du gör ett kast. Om du är ny på multiplikatorrulle och ska börja fiska så föreslår jag att du har den mekaniska kastbromsen såpass hårt ställt att betet du ska fiska med preciiiis kan dra ut lina ur rullen i frikopplat läge, av sin egen vikt. Sen kastar du och precis innan nedslaget bromsar du upp linan med tummen. Allt eftersom släpper du efter kastbromsen så du kan kasta längre. Anledningen till att man ska ta det försiktigt i början är för att du om du kör för lätt inställd kastbroms som nybörjare (eller proffs för den delen) kan få överslag på linan under kastet vilket gör att det mer eller mindre blir läge att skära sönder hela linan, i värsta fall.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
    231 svar
    32 088 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Gösalf
    av Gösalf