Problem med stradic? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med stradic?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med stradic?

Har en frambromsad Stradic som är några år gammal men som är väldigt välskött. Tyvärr har den börjat krånga, upprepade gånger blir det lösa linslingor efter utkast vilket ibland skapar trassel vid invevning.

Nu till frågan: Någon som haft liknande problem på haspelrullar och vet hur man åtgärdar det?

Tacksam för svar =)

Jag tror att det är linans fel och inte rullens.

Hade samma problem på min Stella och byte lina efter det har jag aldrig haft det problemet mer.

Kommentera

ok, det lät intressant! Vilken lina använde du? Jag tror det är spiderwire 0,17 m.m. som jag har på rullen. Kan lindimensionen också ha ngt att göra med det?

Kommentera

Ursprungligen postat av m_thornblad Visa inlägg
        Har en frambromsad Stradic som är några år gammal men som är väldigt välskött. Tyvärr har den börjat krånga, upprepade gånger blir det lösa linslingor efter utkast vilket ibland skapar trassel vid invevning.

Nu till frågan: Någon som haft liknande problem på haspelrullar och vet hur man åtgärdar det?

Tacksam för svar =)
        Det kan vara en rad saker som gör att du får problem med slingor. Hasplar och flätlina är inte den bästa kombinationen egentligen. Det är ofta linuppläggningen som gör att du får problem med flätlinor. Flätlina är inte styv som mono och den är inte heller förlåtande som en monolina är för små förändringar i mekanismen hos en haspelrulle.
        Men jag tror du ska börja med att justera spolavståndet genom att antingen ta bort eller sätta till avståndsbrickor. Om du inte har någon bricka kvar eller du kanske inte fick med någon från början, så du får du köpa nya eller försöka göra nya av tunn plast.
        Sen är bra att ge sig ut och testa. Prova också med monolina på extraspolen för att se om samma typ av problem uppstår med den.
        Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2009-09-16, 00:58.
        sigpic

Kommentera

Ok! Tack så mycket för tipsen! Ska testa nästa gång jag fiskar =)

Kommentera

Ursprungligen postat av m_thornblad Visa inlägg
            Ok! Tack så mycket för tipsen! Ska testa nästa gång jag fiskar =)
            No worries mate!
            Sen ska du tänka på att hur du spolar på din lina gör mycket när det handlar om problem med slingor. Kolla in Big T( å han verkligen stor) hur det ska göras:

En sista sak är att inte veva när du har en fisk på eller du får ett bottennapp. Det finns en del som vevar när de har fisk på och samtidigt låter bromsen på rullen gå ut i motsatt riktning. Det kommer obönhörligen göra så att linan tvinnar sig. Efter det så kommer linslingorna som ett brev på posten.
            Stradicen är en fin shimanorulle, sköt om den så kommer den att leverera länge till.
            sigpic

Kommentera

Har haft min stradic 4000, bakbromsad rulle i över 10 år, utan problem. Det enda var väl lintrassel. Skyller på linan då.
              Annars är det en superskön rulle.
              Har en extra spole till den, ska spola på 0.45 nylon lina. Då jag tänkt använda den vid älvfiske efter lax och havsöring.

Kommentera

Det kan nog ha påverkat, eftersom jag fiskat med spinnare sista passen och de har ju en ful vana att tvinna linan. Tror även att jag kan ha vevat in en fisk med lite för lös broms, klantigt... Kanon att jag fått klarhet i saken, nu vet jag att det inte är fel på rullen! Får skärpa mig med tvinning av linan + slänga på avståndsbrickor Då skall den nog fungera som en dröm igen!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                231 svar
                32 097 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gösalf
                av Gösalf