ABU Cardinal 802 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU Cardinal 802

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ABU Cardinal 802

Vill få lite mer fakta om denna rulle.

Det var ju toppmodellen 2008. Mig veterligen slutade man att tillverka den och tillverknigen av Sorön tog över.

Har någon denna rulle så blir jag glad om du/ni kan ge ett omdöme.

Jag är ute efter en rulle i aluminium och denna verkar ju bra.

Hur många cm vevar man in per vevtag?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Vill få lite mer fakta om denna rulle.

Det var ju toppmodellen 2008. Mig veterligen slutade man att tillverka den och tillverknigen av Sorön tog över.

Har någon denna rulle så blir jag glad om du/ni kan ge ett omdöme.

Jag är ute efter en rulle i aluminium och denna verkar ju bra.

Hur många cm vevar man in per vevtag?
    Varför Cardinal?

Köp dig en riktig rulle ist där du kan få tag på reservdelar om nåt går sönder.
    Dagens Cardinaler är helt ok men knappast mer. Satsa på en Daiwa eller Shimano ist.
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
      Varför Cardinal?

Köp dig en riktig rulle ist där du kan få tag på reservdelar om nåt går sönder.
      Dagens Cardinaler är helt ok men knappast mer. Satsa på en Daiwa eller Shimano ist.
      Jag kan få den relativt billigt (helt ny).

Shimano har jag aldrig fallit för. Daiwa var min första rulle nånsin... man kanske ska gåt tillbaka till japanare, trots allt.

Kommentera

utväxlingen är 5:1 #1, så om jag inte är helt fel ute så ska det vara 59 cm per varv, Vet att 5:3 är 62 cm men har glömt hur man räknar ut utväxlingen nu.
        Har fisket med den under ett fiske pass och jag tyckte det var en riktigt bra rulle med fin och mjuk gång. Fick aldrig tillfälle att prova bromsen så den vet jag inte så mycket om.
        Lite tung kanske för sin storlek men ABU har alltid haft tunga prylar. Att prioritera viktminskning har väl aldrig varit deras starka sida.
        Men om du får den för en billig peng så är det en helt klart ett bra köp.
        sigpic

Kommentera

Jag har ägt en 802 som jag sålde nyss då jag köpte en penn sargus 2000 som jag använder istället. Cardinalen var riktigt bra och jag hade aldrig några problem med den och bromsen var riktigt bra. Har en 801 kvar till ul fisket som även den funkar bra. Att jag sålde 802 var inte att var dålig på nåt sätt utan bara att jag ville testa en ny rulle, kul att byta ibland som swingers säger

Kommentera

Ursprungligen postat av letsgofishingtoday Visa inlägg
            utväxlingen är 5:1 #1, så om jag inte är helt fel ute så ska det vara 59 cm per varv, Vet att 5:3 är 62 cm men har glömt hur man räknar ut utväxlingen nu.
            Har fisket med den under ett fiske pass och jag tyckte det var en riktigt bra rulle med fin och mjuk gång. Fick aldrig tillfälle att prova bromsen så den vet jag inte så mycket om.
            Lite tung kanske för sin storlek men ABU har alltid haft tunga prylar. Att prioritera viktminskning har väl aldrig varit deras starka sida.
            Men om du får den för en billig peng så är det en helt klart ett bra köp.
            Du har helt rätt. Abu-haspelrullarna är lite tunga överlag. Denna rulle är inte så tung i jämförelse med Daiwa eller Shimano.

Vad gäller utväxling så kan man själv omöjligen räkna ut invevningshastigheten bara genom att veta just förhållandena 5:3 osv. Fler variabler måste in: vevens längd och spolens bredd m.m.

Jag har en Mitchell med utväxling 5:1 som vevar in 74 cm per vevtag. En annan rulle jag har har 5:3 och vevar in enbart 67 cm.

Jag tycker det är dåligt att producenterna oftast inte anger invevningshastigheten. Fiskar man med t.ex. feeder vill man ibland bara dra in mäskkorgen fort som attan - då vill man ju inte veva som en tomte varje gång

Kommentera

När det gäller invevningshastighet så är det bara 2 variabler man måste känna till:
              Rullens utväxling samt "linpaketets" omkrets. Märk väl att spolens diameter inte spelar någon roll utan det är endast hur långt det yttersta varvet på linpaketet är som spelar in.
              Sedan är det bara att multiplicera

Har du t.ex. en rulle med utväxling 1:5,1 och där diametern på linpaketet är 3,5 cm så blir invevningen
              5,1 x pi x 3,5 = 56,1 cm/vevvarv.

Som de flesta då förstår så varierar alltså invevningshastigheten med hur mycket lina som vid varje tidpunkt är upplindad på spolen.
              Senast ändrad av FRB; 2009-10-11, 19:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Du har helt rätt. Abu-haspelrullarna är lite tunga överlag. Denna rulle är inte så tung i jämförelse med Daiwa eller Shimano.

Vad gäller utväxling så kan man själv omöjligen räkna ut invevningshastigheten bara genom att veta just förhållandena 5:3 osv. Fler variabler måste in: vevens längd och spolens bredd m.m.

Jag har en Mitchell med utväxling 5:1 som vevar in 74 cm per vevtag. En annan rulle jag har har 5:3 och vevar in enbart 67 cm.

Jag tycker det är dåligt att producenterna oftast inte anger invevningshastigheten. Fiskar man med t.ex. feeder vill man ibland bara dra in mäskkorgen fort som attan - då vill man ju inte veva som en tomte varje gång

Skulle vara intressant att veta hur veven påverkar utväxlingen

Hur mäter man invevningshastighet? CM/sek och en ISOstandardiserad fiskare som vevar?
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                  När det gäller invevningshastighet så är det bara 2 variabler man måste känna till:
                  Rullens utväxling samt "linpaketets" omkrets. Märk väl att spolens diameter inte spelar någon roll utan det är endast hur långt det yttersta varvet på linpaketet är som spelar in.
                  Sedan är det bara att multiplicera

Har du t.ex. en rulle med utväxling 1:5,1 och där diametern på linpaketet är 3,5 cm så blir invevningen
                  5,1 x pi x 3,5 = 56,1 cm/vevvarv.

Som de flesta då förstår så varierar alltså invevningshastigheten med hur mycket lina som vid varje tidpunkt är upplindad på spolen.
                  Tack!!
                  Bra information.
                  sigpic

Kommentera

Hade en men jag sålde den dum som jag var,En kanon rulle

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57