Ursprungligen postat av Rullknäckarn
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
"Trögstartad" Amba Predator...
Collapse
X
-
[FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]
[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]
-
Själv skulle jag tippa på att det är friktion mellan linspridaren och "röret" (släden?) som orsakar denna tröghet. Det släpper ju efter några kast, vilket skulle kunna förklaras av att vattnet succesivt smörjer glidytan. Minns att man i en artikel i FFA rekommenderade att man smorde denna yta med torr teflonspray för extra långa kastlängder med rullar som har synkroniserad linspridare..
Som sagt en gissning bara..Senast ändrad av prylis; 2009-10-14, 21:17.
Kommentera
-
berätta sen om det va nått fel av nått slag..
Ursprungligen postat av Rullknäckarn Visa inläggVet inte om jag vill testa med teflonspray...
Har hört att teflönspray i kombination med saltvatten och låga temperaturer inte e nån höjdare...
Ska lämna den på service i slutet på veckan!
Men tack för tipset!!
Robban.[FONT="Book Antiqua"]Det är tur man har en hobby [/FONT]
[FONT="Lucida Sans Unicode"]Esox Lucius[/FONT]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av _MVF_ Visa inläggberätta sen om det va nått fel av nått slag..
Robban.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av prylis Visa inläggSjälv skulle jag tippa på att det är friktion mellan linspridaren och "röret" (släden?) som orsakar denna tröghet. Det släpper ju efter några kast, vilket skulle kunna förklaras av att vattnet succesivt smörjer glidytan. Minns att man i en artikel i FFA rekommenderade att man smorde denna yta med torr teflonspray för extra långa kastlängder med rullar som har synkroniserad linspridare..
Som sagt en gissning bara..
Använd riktiga oljor utan konstiga tillsatser som silikon eller teflon, och ge rullen den kärlek och omvårdnad underhåll rullen förtjänar.
Jag sällar mig till de som redan antagit att det är trög olja i spolaxellagren i kombination med vatten som gör rullen trög.
Tag isär, tvätta rent och smörj upp. Lagret som är låst bakom plastdrevet är visserligen ett stolpskott av stora mått, men det är inte värre än att man skär bort drevets plastfläns med en vass kniv och sedan när drevet skall tillbaka, låser man det på axeln med en spårryttare (även kallad C.clip, ABU Art nr 4490).
Kommentera
-
Borde gå att "polera" in molyfett >60% utan att riskera att sabba något, men om det är vattnet som är boven lär det vara svårt att göra något åt saken.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Håller med angående oljor.
Min farsa har en klocka som han tycker välldigt mycket om, men på morgonen när han tar på sig klockan fungerar den inte. Men efter några minuter så tickar den som vanligt!
Detta berodde på att någon sorts olja blev trög när den var kall, men när den blev varm funkade den som vanligt igen! Coolt va!.
Om du inte får det du älskar så måste du älska det du får!
För vem är alla mörtar rädda?
-Jo för gammla farbror Gädda!...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till Skrapande ljud från rulle?av HampeeeEfter att ha kollat mer på rullen verkar det som att det är mellanrummet mellan grejen som håller bygeln...1 Foto
-
Kanal: Rullar
2025-06-28, 22:06 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
31 936 visningar
18 gillar