storleks skillnad amba - daiwa luna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

storleks skillnad amba - daiwa luna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• storleks skillnad amba - daiwa luna?

Är det någon som skulle kunna säga hur stor skillnad det är på storleken på en Ambassadeur 5601 Predator och en Daiwa luna 253/300L? Vilken är närmast storleksmässigt, 253:an eller 300:an?

Är sugen på att köpa en Luna men vill gärna att den ska va lika bekväm i handen som predatorn.

Tack på förhand!!!
    Skitfiske!

253'an ligger närmast. Har själv en luna 300 som jag är riktigt nöjd med, förutom att den är aningen för stor för mina händer. Kan jämföras med en amba i 6000 -klassen.
    /Fredrik

Kommentera

253:an mindre

Har en 253:a och den är något mindre än 5601:an och ligger lägre mot spöt.
      Ligger mycket skönare i handen än predatorn.
      Kanon rulle...
      Fånga & Fota & Släpp i.........

Kommentera

Tack för grymt snabba svar! Blir att sikta sig in på en 253:a som det lutar åt just nu!

Kommentera

253an saknar synkad linspridare, något jag föredrar, 300 är bredare än en 5000 ambis, men ligger lägre på spöt och diametern på rullen är nog snarare mindre än en 5000. Tycker 300 går utmärkt att jerka med, och självklart spinna med.

Kommentera

Ursprungligen postat av e1vis Visa inlägg
            Är det någon som skulle kunna säga hur stor skillnad det är på storleken på en Ambassadeur 5601 Predator och en Daiwa luna 253/300L? Vilken är närmast storleksmässigt, 253:an eller 300:an?

Är sugen på att köpa en Luna men vill gärna att den ska va lika bekväm i handen som predatorn.

Tack på förhand!!!
            Skitfiske!

Hej Roger Sjölander;

Mitt personliga mål är att vid spinnfiske fånga en Gädda som tveklöst väger över 20 kilo! Av dig nämnda Daiwa Luna 253/300L får jag kanske köpa någon och testa till våren! Själv har jag åtskilliga Daiwa lågprofils multirullar med magnetbroms i olika modeller och storlekar. Några riktiga långkastarrullar i min fiskebox heter Daiwa Magforce Procaster Highspeed PMA35. Andra och de jag gillar allra bäst av Daiwas lågprofils multirullar heter Procaster PR35SH Super High Speed 7,1:1. Flera av dessa Daiwarullar har jag fiskat riktigt flitigt efter Gädda och Gös med sedan slutet av 1970-talet. Ingen av mina Daiwarullar har det varit ett enda fel på.

Mitt senaste inköp, som jag vårlängtande sitter och håller i handen, är en verkligt snygg ABU Garcia Ambassadeur 5600C Predator med en bild av en aggressiv Gädda på den kupade vänstergaveln. Den ska jag fånga Stora Gäddor på i vår och börjar fiska efter Gädda tio dagar efter att isen har gått upp.

Nu till en fråga, varför ska du hålla rullen i handen när du fiskar? Själv håller jag helst och gärna vänsterhanden framför rullen och runt främre spöhandtaget. På så sätt blir jag både snabbare och starkare vid krokningen av riktigt Stora Gäddor och då menar jag Gäddor över 14 kilos vikt...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm
            Go for the Monster Northerns!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Hej Gäddprofessorn!

Jag glömde nämna att när jag menar "hålla den i handen" så är det för att jag jerkfiskar.

Har haft min predator en säsong nu och den är riktigt riktigt skön faktiskt, men tänkte fixa ett extra jerkset och då med en Daiwa Luna rulle.... men vill som sagt inte att den ska vara för liten för jag har stora händer och på vissa rullar har min tumme hamnat en bit ner på linspridaren när jag greppat rullen.

//rogga

Kommentera

Ursprungligen postat av e1vis Visa inlägg
                Hej Gäddprofessorn!

Jag glömde nämna att när jag menar "hålla den i handen" så är det för att jag jerkfiskar.

Har haft min predator en säsong nu och den är riktigt riktigt skön faktiskt, men tänkte fixa ett extra jerkset och då med en Daiwa Luna rulle.... men vill som sagt inte att den ska vara för liten för jag har stora händer och på vissa rullar har min tumme hamnat en bit ner på linspridaren när jag greppat rullen.

//rogga
                Hej Roger Sjölander; Gäddprofessor är jag långt ifrån...kallla mig hellre en glad, gammal amatörfiskare!
                Jag har testat jerkfiske sedan våren 1983 och vill därför poängtera än en gång vad jag skrev: "Själv håller jag helst och gärna vänsterhanden framför rullen och runt främre spöhandtaget. På så sätt blir jag både snabbare och starkare vid krokningen av riktigt Stora Gäddor..." Det här visade jag legendaren Anders Forsberg och min dåvarande butikschef Stefan "Trumman" Trumstedt, när jag var nerbjuden av Fiske För Alla fredagen den 31/10 1997 för att fiska efter Gädda med Anders Forsberg. Båda två ansåg mig då som en ganska "bombad knäppgubbe", som kunde stå och rycka ett styvt 6-fots spö ner mot vattenytan med en träbit (Suick) som bete vid fiske efter Gädda. Anders Forsberg fiskade med en Zaltwobbler med ett 9-fots haspelspö med haspelrulle. Stefan Trumstedt fiskade med en sjunkande, abborrfärgad Swim Whizz Nr 511 med ett 11 fots BFT Pike Furusundspö byggt av Tony Fordham på en Sportex Carbon Kevlar klinga och som rulle hade Stefan en ABU Ambassadeur 6500CS Pro Rocket multirulle. Kanske har de ändrat sitt fiskesätt en aning idag...? Vem vet?
                Nobody & Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Ps, Vi fiskade runt Björkö utanför Västervik 31/10 2007 mellan kl. 10.30 och 15.30. Vindriktningen var nordväst 4 - 7 m/sek. Vattenståndet H + 1 dm. Ytvattentemperaturen varierade mellan + 5,1 och +5,5 gr.C. Fångstdjupen varierade mellan 2,5 och 5,5 meter. Vår värd och fiskeguide Anders Forsberg höll tillbaka sitt eget fiske och drog för syns skull upp 2 st Gäddor 2,5 - 3,5 kilo på sin vältuggade, gröna Zaltwobbler. Stefan "Trumman" Trumstedt drog i överlägsen stil upp 8 st Gäddor på sin långsamt sjunkande, abborrfärgade Swim Whizz 511, 2 st Gäddor 3,0 . 4,0 kilo samt 1 st kilosabborre på en Bomber B16A i min egendesignade färg LEF11. Själv lyckades jag inte fånga någon Gädda i det höstkalla vattnet på min brungula, vältuggade Suick 9"HL med mitt 5´8" Lamiglas jerkspö. Däremot lyckades jag på nödutrustningen, ett 9-fots Daiwa Procaster G7925-9 spinnspö med vanlig röd Ambassadeur 5000SG spinnrulle fånga 1 st Gädda på Bomber B16AXM7, 1 st på B16A-LEF10 "papegojan", 2 st på Swim Whizz 511 och 2 st ( varav dagens största) på en grön/silver Cisco Kid (uttalas Sisko Kid) 601 Shiner. Sedan blev det mörkt och Trumman var stolt som en tupp! Ds.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2010-02-13, 15:49.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                231 svar
                32 163 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Gösalf
                av Gösalf