abu ulrulle problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

abu ulrulle problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• abu ulrulle problem

köpte mig lite ny fireline förra året 0,10 tyckte jag lät bra då jag kört med med 0,12 innan utan problem.
    Men det gick inte så bra då linan åkte in i skarven som är mellan lin trissan och själva bygeln bifogar en bild där jag ritat vart jag menar.

kan man på nått vis minska den skarven så att linan inte åker ner där hela tiden och skavs av eller får jag helt enkelt köpa grövre lina då jag inte hade det problemet med 0,12 linan innan. Har provat att dra åt skruven som är där men det hjälpte inte.
    tacksam för svar.
    Bifogade filer

ingen som har nått tips?

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo Visa inlägg
      ingen som har nått tips?
      Mats, nu har jag inte fiskat nån längre stund med en cardinal rulle som jag tror det är på bilden. Jag köpte en cardinal 602 för några år sedan och redan efter ett fiskepass så började lacken och färgen släppa på flera ställen, så den blev snabbt utbytt mot en annan rulle. Men det kan ha varit att jag fick ett måndagsexemplar, vad vet jag.
      Men jag tror att toleransen vid lintrissan är för stor för den tunnare linan och du får nog använda en grövre lina eller byta till en annan rulle som klarar av de tunnaste flätlinorna.
      Det går kanske att sätta dit en en riktigt tunn bricka/packning av något slag som tätar glipan men att hitta en sån är inte så lätt och det får inte påverka lintrissans funktion. Frågan är om det är värt besväret men är det det för dig så försök, det kanske fungerar riktigt bra.
      Senast ändrad av letsgofishingtoday; 2010-03-26, 14:37.
      sigpic

Kommentera

Byt rulle. Har en Okuma som har ett liknande problem. Den ligger nu och skräpar i en låda.
        Lågpris rullar har ofta dom problem du beskriver. Man får vad man betalar för.
        ABU har väl inte rosat marknaden på haspelrullar sen 70-talet (Cardinal 54-55- och en till) tror jag dom hette.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det kanske inte är nåt tips men jag har alltid upplevt att fireline inte pasar på haspelrullar eftersom den e mer platt än tex strike wire eller power pro.
          Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

det skumma är ju att jag använt fireline 0,12 i flera år på denna rullen utan några som helst problem ska pilla lite med den och se om det går att lösa då rullen är riktigt skön till ulfisket.
            tackar för alla tips

Kommentera

Ursprungligen postat av El_Kebabo Visa inlägg
              det skumma är ju att jag använt fireline 0,12 i flera år på denna rullen utan några som helst problem ska pilla lite med den och se om det går att lösa då rullen är riktigt skön till ulfisket.
              tackar för alla tips
              Flätlinor kan variera en del i diameter och form även om det står samma på askarna. De kan också variera inom samma spole. Och det är inga 0,12 mm eller 0,10 i diameter på en fireline kanske uppemot 0,18- 0.20 i motsvarande monolina.

Men i och med att flätlinan har en platt profil så blir den mycket tunn i vissa lägen när du hasplar in och då fastnar den i sidan av linförarringen.
              Haspelrullar i de högre kvalitetsklasserna har en bygelkonstruktion för att motverka det och har linuppläggningteknik som mestadels klarar av att se till att aldrig linan hamnar vid sidan av linföraren.
              sigpic

Kommentera

Min ABU Cardinal UL-rulle i bensinmacksklassen lider konstigt nog inte av detta problem, trots att den är laddad med 0,06 corastrong-lina. Den rulle man fick i prenumerationspremie av Fiske för alla för något år sedan. Ibland får man MER än man betalar för verkar det som

Kommentera

kan ju vara att den blivit sliten också har ju ändå haft den i 6-7år nu, och den har använts flitigt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 804 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki