Okuma Alumina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma Alumina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Okuma Alumina

Tja!

Är lite sugen på större rulle då min största är 2500. Var iväg idag till en fiskeaffär och kikade lite på Okuma Hexana som jag hört mycket bra om men jag måste säga att jag blev lite besviken. Den var helt okey, men väldigt trögvevad och känslan var inte alls bra. Däremot hittade jag en annan rulle som jag kände på och som gott och väl kändes like "fin" som t.ex. Shimano Stradic och Twin Power. Detta trots att den bara kostar 1000kr. Det var, som tråden skvallrar om, Okuma Alumina.

Så, till mitt ärende, är det någon som har någon erfarenhet av den rullen? Vore tacksam för lite erfarenheter här för jag vill inte lägga pengar på nåt som brukar gå sönder direkt.
    http://fiskedanko.blogspot.com/

Någon som har nån erfarenhet av Okuma Octana då?

Kommentera

Jag och några polare kör alumina är vi är alla välidgt nöjda. Vi kör storlekarna 45 och 40. Tycker den känns minst lika bra som betydligt dyrare Shimano rullar jag haft tidigare.

Tycker 1000kr låter lite dyrt. Jag gav ca. 600kr för min 2007.

Kommentera

Hej David,

Jag har kört ganska friskt med min Okuma Alumina 35 under 3-4 år nu och jag är imponerad av hållbarheten.. jag har (peppar, peppar..) inte haft något som helst problem med rullen, ta bara hand om den och ge den lite smörj då och då så skall du se att den funkar..

Tycker som föregående talare att 1000:- är i högsta laget.. (1000:- var väl riktpriset när den kom (2006?)) 5-600 hade känts mer befogat idag.. kolla när den är tillverkad, det står på lådan har jag för mig.. (sitter på jobbet nu och kan inte bekräfta att det är så..) och sen är det bara till att pruta.. =)

Lycka till med köpet och skitfiske på dig!

MvH
        //Fredrik
        Senast ändrad av higgins2k; 2010-04-15, 07:02. Anledning: stavfel...

Kommentera

Hej igen,

kolla in okuma trio också för runt 1000-lappen.

Saxat från willys sportfiske:
          "En riktigt läcker rulle som blev testvinnare i Fiske För Allas stora rulltest i aprilnumret 2010."

Kommentera

Skumt det där med priset. Rätt skum affär jag var på iofs.
            Var ner på en annan för att kika på Aluminan och då rekommenderade butiksinnehavaren Okuma Octana som tydligen också skulle ha varit bra i nåt test. Några erfarenheter av den rullen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Gubben Storm Visa inlägg
              Skumt det där med priset. Rätt skum affär jag var på iofs.
              Var ner på en annan för att kika på Aluminan och då rekommenderade butiksinnehavaren Okuma Octana som tydligen också skulle ha varit bra i nåt test. Några erfarenheter av den rullen?
              Jag köpte en Octana OT-40 och jag är nöjd, fick den för 1000kr. Sen får man se om ett tag om den håller. men ananrs tycker jag att den var värd pengarna

Kommentera

Jag är riktigt sugen på en frambromsad sådan. bäst i prisklassen upp till 1100kr i FFA nu senast också. Frågan är om man vill ha en 30 eller 40. Troligtvis bara spolstorleken som skiljer...

Kommentera

För gäddfiske skulle jag satsa på 40 eller större. Min 45 tycker jag ser större ut än brorsans 40, inte bara spolen utan hela rullen. Kan vara inbillning men tycker det ser ut så

Kommentera

Har en Alumina 60 som var med till Norge förra året, kvalitén verkar ok men lagret till "superstoppet" hakade sig ideligen. Går att veva baklänges ett varv eller två innan det nyper igen. Rullen var flong ny då och när jag kom hem igen plockade jag isär den och smorde noga men problemet kvarstår. Eftersom ingen annan verkar ha haft samma problem kan det ju vara så att det är fel på bara detta ex.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 403 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S